Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet at Ubuntu støtter .deb-pakker og har den fantastiske apt-get saken...

Men problemet er at det er så mye drit på Ubuntu som gjør ting vanskelig. Kunne tenkt meg et system der jeg har mindre komponennt og mindre ting fra før og heller på konfiguere kanskje litt selv, uten at vi befinner oss i Slackware-land.

Lenke til kommentar
Vet at Ubuntu støtter .deb-pakker og har den fantastiske apt-get saken...

Men problemet er at det er så mye drit på Ubuntu som gjør ting vanskelig. Kunne tenkt meg et system der jeg har mindre komponennt og mindre ting fra før og heller på konfiguere kanskje litt selv, uten at vi befinner oss i Slackware-land.

Boot debian Etch CD-en, velg stadard system og ikke noe mer, tada problem solved.

Lenke til kommentar
In short: Vil dere anbefale Debian? dvs. er den enkel under terminalen?
Ja, men ikke fordi den er enklere under terminalen enn ubuntu, det er den ikke. Det stemmer at Ubuntu har lagt inn en del skript for å få trøblete hardware til å funke (f.eks. suspend/hibernate på laptoper), men det tror jeg ikke du vil merke noe til på en server. Du velger Debian fordi det er stabilt, og fordi den har det største offisielt støttede pakkeutvalget.
Lenke til kommentar
In short: Vil dere anbefale Debian? dvs. er den enkel under terminalen?
Ja, men ikke fordi den er enklere under terminalen enn ubuntu, det er den ikke. Det stemmer at Ubuntu har lagt inn en del skript for å få trøblete hardware til å funke (f.eks. suspend/hibernate på laptoper), men det tror jeg ikke du vil merke noe til på en server. Du velger Debian fordi det er stabilt, og fordi den har det største offisielt støttede pakkeutvalget.
Men det er faktisk mindre fjas i /etc i Debian enn i Ubuntu. Det var vel én av tingene TLZ var ute etter.
Lenke til kommentar

BAH! Ideen om at en lærer kun gjennom å bruke, er ikke bare simplistisk, men også til stor del feil IMHO.

Mellom HOWTOs, wiki'er, forum og google kan en fint klare å bruke linux uten å nødvendigvis lære mer enn å bookmark'e det du trenger.

 

Nå sa TLZ at slackware var for mye "gjør det selv", så jeg vil nå anta at han vil ha samme holdning til Arch.

 

Jeg hadde gått for Debian, like mye fordi jeg er missfornøyd med Ubuntus "jeg gjør det for deg"-plan som fordi jeg har vært godt fornøyd med Debian tidligere

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd Linux litt(Knoppix for 4 år siden, Fedora for 2 år siden) såvidt og for noen måneder siden så har jeg kjørt dualboot med XP'n min. Det var da Ubuntu(men holdt meg mest i XP). Etter jobb så presenterte en fyr på jobb Linux til en del folk, han kjøpte Debian og gjorde alt i Terminal, og selv om jeg har blitt imponert over Ubuntu så virket det faktisk lettere. Ubuntu er veldig automatisk, men med en gang en skal gjøre mer avanserte ting så virker det nesten som det er vanskeligere å gjøre "avanserte"(redigere filer i /etc/ og lignende, og få dem til å funke) i brukerenkelhets-fokuserte ting som Ubuntu. Virker som hardware-detect i Ubuntu av og til over-rider .conf-filer. (Redigerte xorg.conf uten at jeg merket en dritt etter restart.)

 

Uansett, når han kollegan på jobb viste Linux jobbet han i Debian og kun i terminal. Likevel virket det veldig enkelt, og videre så virket det som en lærer mye mer om hvordan Linux funker. Før har jeg alltid tenkt at jeg aldri gidder å dabbe med "avansert"(dvs. vanskeligere enn Ubunut) av Linuxer fordi jeg tenkte at jeg ikke ville bruke så mye tid på det(er kanskje nerd, men begrenset hvor spennende config-filer er), men tror muligens jeg har overdrevet hvor vanskelig og tidskrevende det er. Dessuten så tenker jeg å kjøre en Linux-server, og ad er vel GUI-useless uansett, og SSH blir jo greit til å administrere den med.

 

In short: Vil dere anbefale Debian? dvs. er den enkel under terminalen? (Ikke foreslå Slackware, den er for do-it-yourself for min del.)

Du kan gjøre det samme i Ubuntu som han gjorde i debian. Jeg bruker Ubuntu fordi det kommer ferdig med noe fint å se på, uten at jeg trenger å gjøre omtrent noe som helst. Hvorfor føler du deg begrenset. Det er jo bare å åpne terminalen, og skrive i vei (lag en hurtigtast.. sparer mye tid). Den største forskjellen jeg kan komme på er at du bruker "sudo" i stedet for "su"...

Sier absolutt ikke at debian er noe dårligere. Prøv det :) Du finner vel ut om du liker det bedre.

Lenke til kommentar

Jeg først og fremst bruke Linux, hvis jeg må lære er det bare fordi deg er en fordel å kunne ting for å lære. Jeg jobber ikke med noe Linux-relatert og selv om data-hobby kan være gøy så er det begrenset hvor mye tid jeg er villig til å bruke på det. Har for mange hobbyer allerede.

 

Jeg vil bare ha en server gratis, og ser på det som en fornuftig investering å lære meg litt gratis/åpen programvare. (Da slipper jeg å betale senere.) Bruker allerede litt OSS på XP boksen min. :) (Og Windows koster som kjent penger)

 

Har nettopp instalert Debian på en gammel PIII 700Mhz. Tror jeg skal bruke den til server etter hvert hvis jeg får ting til å funke bra. Installeren til Debian var forresten en fornøyelse, ikke noe grafisk dilldall, men likevel knall enkelt å bruke. :)

 

Men det er faktisk mindre fjas i /etc i Debian enn i Ubuntu. Det var vel én av tingene TLZ var ute etter.

Indeed!

Når kollegan demonstreret linux(han gikk aldri i GUI, kun terminal her... han mente at slikt var noe stort tull :p). (Regner med at det var med tanke på servere...)

Uansett, når han viste sin /etc/ og jeg gikk hjem på Ubuntu'n min og såg der så var det mye mye mer greier i Ubuntu'n saken min, og mer komplisert . (Virket i hvertfall slik.)

Lenke til kommentar

Jeg har nå formatert (og reinstallert) Ubuntu 7.10 3 ganger nå grunnet problemer med flash (streaming av videoer osv).

Første gangen installerte jeg det Firefox ba meg om (Gnash og Adobe Flash), men det førte til store problemer med Firefox (ustabilitet og problemer med å få åpnet Firefox).

Andre gangen prøvde jeg meg på "ubuntu-restricted-extras" som visstnok skulle inneholde en eller annen flash spiller, men det funket ikke.

 

Nå har jeg bare installert Ubuntu 7.10, oppdatert og håper på å finne en løsning på dette.

Kan noen si meg hva som som er den beste flash løsningen og hvordan jeg får tak i det?

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men du reinstallerer operativsystemet fordi flash ikke funker??

 

Problemet er fiksa i neste versjon av ubuntu, og vil bli fiksa snart i gutsy. I mellomtida kan du ta en titt her:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=6...light=flash+deb

 

Last ned debfila for din plattform og åpne den i gdebi:

 

32-bit packages: The Ubuntu 7.10 package is available here. Just download the package for your release, double-click the file, and install the package. For other releases, download and extract this archive and double-click the corresponding file to your release.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har et rimelig teit problem... Får "OUT OF RANGE" når jeg fyrer startx uten xorg.conf :/ med X -configure så har jeg 1024x768, som er alt for lavt og ser helt fælt ut (skal ha 1280x1024)

 

Kjører Arch (prøver å lære meg dette her vettu)

Lenke til kommentar
Stallman bryr seg null og niks om kunder. Han bryr seg om frihet.

Virker ikke som du har forstått ham helt.

Ved å tenke litt markedsføring, og bruke navnet Linux i stedet for GNU/Linux vil vel flere få frihet?

Han vil vel at flest mulig skal ha frihet? (Mente forøvrig kunder som i brukere)

 

Forstår GNU-filosofien, og skjønner vel at han vil spre GNU "merkevaret"(siden det i ideologiske sammenheng er mye viktigere enn Linux). Problemet er vel at mannen i gata ikke forstår GNU, ikke bryr seg men likevel ha hørt et sted at Linux er noe greier som er gratis. (De vet ikke at det er åpent, husk at folk flest nesten ikke skjønner hva kildekode er.) Ved å dra inn GNU så blir bare folk forvirret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...