Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

netstat -a -p --protocol=inet

Som standard lister netstat alle "sockets". Vi begrenser det til kun "internett" med --protocol-opsjonen. -p parameteren viser PID og kommandoen som startet prosessen.-a sørger for at alle forbindelser listes, dvs. (ikke- og) "listening sockets".

 

For mer utfyllende informasjon så kan du lese manualen til netstat.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Er det noen som kan litt om RAID her. Jeg har satt opp to harddisker i RAID 1 i BIOS, men i Ubuntu-installeren dukker harddiskene opp som to separate. Trodde ikke det ville skje.

 

Har en 500 GB-disk i tillegg til de to andre diskene som root-partisjonen skal ligge på, men jeg skal ha /home på RAID-arrayen. Hvordan får jeg til det?

 

PS: I gParted dukker /dev/mapper/isw_bhfbehdiee_Mirror, som er RAID-arrayen, i tillegg til de to diskene /dev/sdb og /dev/sdc. Den dukker dog ikke opp i Ubuntu-installeren.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Er det noen som kan litt om RAID her. Jeg har satt opp to harddisker i RAID 1 i BIOS, men i Ubuntu-installeren dukker harddiskene opp som to separate. Trodde ikke det ville skje.

 

Ga opp RAID etter at jeg leste om at vanlige hovedkort bare har "hardware"-RAID litt tilbake i denne tråden. Trodde ikke det var slik. Går i steden for for en løsning med automatisk backup til et backupområde på en annen HDD hver natt.

Lenke til kommentar
RAID er ikke backup, men kan eksempelvis forhindre at systemet stanser opp hvis en eller flere disker crasher.

 

Det er da også en form for backup dersom en av diskene skulle bli ødelagt, men det er vel det eneste, så det er absolutt ingen god løsning for backup, nei.

Kan vel kanskje kalle det en slags backup hvis jeg legger godviljen til. Problemet er bare at hvis en fil blir korrupt i disk 0, vil den også med en gang bli korrupt i eksempelvis disk1 og disk2.

Lenke til kommentar
Er det normalt at programmer bruker litt tid på å starte opp i Ubuntu? Ikke at det er et stor problem, men jeg synes det er litt pussig at det skal ta 10-15 sek på å starte opp f. eks. amarok.

Nå bruker jeg ikke amaroK, men det er kjent som en "tung" jukeboks.

 

I tillegg har vi andre faktorer:

  • AmaroK er basert på QT. Ubuntu bruker Gnome, som igjen tegner vinduer ved hjelp av (GTK). Det betyr at du er nødt til å laste inn mer data, enn hvis du f.eks starter en musikkavspiller som er "tegnet" vha. GTK. Det er mulig at AmaroK kan kompileres til å bruke GTK, men den versjonen du finner i pakkebrønnen er "garantert" svært avhengig av KDE/Qt.
     
  • Amaraok er avhengig av diverse KDE-komponenter. Hvis man bruker GNOME eller et annet skrivebordsmiljø/vindushåndterer/kombinasjon enn QT/KDE så blir det litt som å starte Windows hver gang du starter Amarok ... ;)

Har du en mistanke om at noe er virkelig galt, så kan du prøve å starte Amarok fra konsoll. Hvis du er virkelig ekstrem på det, så kan du til og med bruke strace til å følge alle bibliotekskall, men for et stort og fælt program som AmaroK så ville jeg skygget banen her ...

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Ok, gjelder det Opera og Thunderbird og? De er ikke like ille på oppstartstid, men det tar fort 10 sek før de er oppe og går.

 

Edit: Jeg startet maskinen på nytt for å teste igjen, og Opera og Thunderbird startet langt kjappere enn 10 sek. 2-3 er nok mer korrekt, så jeg husket nok feil i stad. Dermed ser det ut til at det kun er amarok som bruker litt tid, og du ga jo også en fin forklaring på hvorfor. :)

 

Er det andre musikkprogrammer enn amarok som fungerer bra til bruk på en laptop? Liker meget god MediaMonkey som inntil videre kun finnes til windows, så om det finnes noe tilsvarende til linux hadde det vært flott. Amarok fungerer forsåvidt bra det og, men det er alltid kjekt med alternativer.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Ok, gjelder det Opera og Thunderbird og? De er ikke like ille på oppstartstid, men det tar fort 10 sek før de er oppe og går.

Dette skal jeg ikke si for sikkert, men jeg antar at Firefox samt Thunderbird både støtter Qt og GTK (hvertfall GTK). Jeg bruker Gnome, og her har jeg også en "native" filbrowser i Firefox.

 

Opera er en annen sak. Jeg tror det finnes en variant av Opera som er statisk lenket mot Qt, men det var ikke akkurat synlig når jeg prøvde det ... Uansett, hvis du bruker en statisk lenket versjon, så slipper jo linkeren å gjøre dette i "sanntid".

 

Nå vet jeg ikke om det er fordi Opera er avhengig av KDE, men her så har Opera alltid sett ut som noe ekkelt skrot fra Windows 3.1-tiden. Opera 9.5 beta støtter "native" filbrowsing og GTK, så ting blir vel bedre i fremtiden. Likevel: I GNU/Linux så bruker jeg Firefox siden denne har alt jeg trenger (mouse gestures, og "modifiserbart" hurtigsøk).

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Er det andre musikkprogrammer enn amarok som fungerer bra til bruk på en laptop? Liker meget god MediaMonkey som inntil videre kun finnes til windows, så om det finnes noe tilsvarende til linux hadde det vært flott. Amarok fungerer forsåvidt bra det og, men det er alltid kjekt med alternativer.

Nå bruker jeg sjelden programmer som AmaroK, JuK og andre "jukebokser", men ønsker du noe som ligner på AmaroK (uten alle funksjonene) så er Exaile ikke et dumt valg. Hvis du ønsker Winamp-lookalike; en musikkavspiller som er enkel uten masse iTunes-bloat så er Audacious et aldeles diggbart stykke programvare som er godt integrert i skrivebordsmiljøet Gnome.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Virker som mange blir "skremt" bort av rhythmbox bare for det den ser så "simpel" ut. Den er jo mye kraftigere enn den ser ut som, samtidig som den har den raskeste søket jeg noen gang har sett i en stor musikksamling. Godt integrert med lastfm, kan brenne cd'er sammen med serpentine etc. Banshee er jo også et annet alternativ. Liker exaile godt, men den kan være litt treig med veldig mye i playlisten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...