Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har jeg skjønt det rett når jeg sier den "eneste" forskjellen mellom OSS og ALSA er plattformuavhengighet?

ALSA fungerer bare i Linux, og ifølge ryktene skal ha en dårlig API (jeg har ikke sjekket). Før hadde ALSA en fordel, da den kunne mikse flere lydkilder i software, noe som var vanskelig i OSS (den støttet bare hw-miksing). Etter å ha testet OSS4 ser jeg ingen fordeler med ALSA lengre.

Merker at OSS er bedre på f.eks. støtte for diverse HD Audio codecs. På min bærbare maskin, en Latitude D630 har jeg ikke fått lydkortet til å fungere utenom en gang da jeg fikk det til i Slackware gjennom en stygg hack. Men i de medfølgende versjonene av ALSA både i Slackware, Debian Etch og Lenny, samt xUbuntu fikk jeg det ikke til. Men OSS 4.0 støtter lydkortet mitt som bare det. Dessuten kan OSS brukes fullt ut på de fleste plattformer uten konflikter med de forskjellige lisensene (GPL, BSD og CDDL), noe man bare kan glemme med ALSA, som kun er GPL-lisensiert. OSS 4.0 kan brukes i *BSD, Solaris/OpenSolaris, og til og med i SCO OpenServer/UnixWare i tillegg til GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Stort problem. Skaffet meg idag to 320 GB disker som skal i raid1. Den ene disken var ny, så der opprettet jeg bare en ny partisjon, på 320 gb. Den andre hadde 4 partisjoner. Disse slettet jeg, før jeg opprettet en ny der og på 320 gb.

 

Prøvde så å opprette raidet med mdadm, men mdadm har fått det for seg at raidet er på 285 MB.

 

~# mdadm -C /dev/md3 /dev/sdc1 /dev/sdg1 -l 1 -n 2
mdadm: /dev/sdc1 appears to contain an ext2fs file system
size=289024K  mtime=Thu Jan  1 01:00:00 1970
mdadm: /dev/sdg1 appears to contain an ext2fs file system
size=289024K  mtime=Thu Jan  1 01:00:00 1970

 

Både fdisk og cfdisk viser at begge partisjonene er på 320 GB. Den ene disken er helt ny, mens den andre brukte jeg senest idag, så den vet jeg er i orden.

 

Noen ideer?

 

EDIT: OS er Ubuntu Gutsy

 

EDIT2: droppet partisjonene og brukte hele disker som raid-devices, da fungerte det. Er likevel nyskjerrig på hvorfor dette ble slik det ble...

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er missfornøyd med ALSA, det fungerer. Men har nå testet OSS på alle maskinene mine og alt fungerer veldig bra. Liker spesielt godt Virtual Mixer :)

 

Blir nok OSS her framover.

Linux-distroene bør legge bedre til rette for OSS. Det er alt for stor favorisering av ALSA slik tilstanden er nå.

Lenke til kommentar

Sjekk dette, to laptoper. En med win og en med Arch, Arch boksen er koblet til nett via kabel, og winboksen ønsker jeg skal koble til nett via arch boksen. Poenget er å dele tilkoblingen via wifi på arch til windowsboksen. Jeg har satt opp dnsmasq, den løser dns. Når jeg skriver ping google.com finner den ipen så dns funker men så blir den drept. Har jeg glemt noe på arch for å forwarde ip? brannmurish program/config?

 

Tusen tusen takk for hjelp <3

Lenke til kommentar
*snip*

 

EDIT2: droppet partisjonene og brukte hele disker som raid-devices, da fungerte det. Er likevel nyskjerrig på hvorfor dette ble slik det ble...

Jeg har aldri vært borti raid selv, så kanke love noe; men fdisk og cdisk skriver, så vidt jeg har skjønt det - bare partition-table - de gjør ingenting med selve partisjonene. Hvilket vil si at om du skal lage nye partisjoner med fdisk, må man først skrive partition-table - og deretter kjøre mkfs.* /dev/blabla. Altså kan det hende at du ville måtte kjøre noe dd if=/dev/null of=/dev/sdx1.

 

Maybe:o)

Lenke til kommentar
here the current state from my point of view:

kde4 4.0 series is pure crap for end users.

The real replacement status will hopefully come with 4.1 series.

I will not ship kde4 for extra until it's a full replacement for 3.x series.

http://archlinux.org/pipermail/arch-dev-pu...ary/004121.html

 

Er også en tråd om dette på Arch forumet: http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=42107

Lenke til kommentar
Sjekk dette, to laptoper. En med win og en med Arch, Arch boksen er koblet til nett via kabel, og winboksen ønsker jeg skal koble til nett via arch boksen. Poenget er å dele tilkoblingen via wifi på arch til windowsboksen. Jeg har satt opp dnsmasq, den løser dns. Når jeg skriver ping google.com finner den ipen så dns funker men så blir den drept. Har jeg glemt noe på arch for å forwarde ip? brannmurish program/config?

 

Tusen tusen takk for hjelp <3

 

Iptables gjør jobben. Denne siden på wikien til archlinux beskriver akkurat det du er ute etter.

Lenke til kommentar
Iptables gjør jobben. Denne siden på wikien til archlinux beskriver akkurat det du er ute etter.

Eller PF, som ser en del penere ut. Her er PF forklart i detalj. PF er et mer komplett brannmursystem enn hva iptables er, og har en mye penere syntaks. OS du bruker da er OpenBSD. OpenBSD har bare hatt to fattige sikkerhetshull på over 10 år. Og OpenBSD har god støtte for trådløse nettverkskort. Også OpenBSD i seg selv er godt forklart.

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er missfornøyd med ALSA, det fungerer. Men har nå testet OSS på alle maskinene mine og alt fungerer veldig bra. Liker spesielt godt Virtual Mixer :)

 

Blir nok OSS her framover.

Leste litt på wikipedia omm ALSA og OSS, får inntrykk av at ALSA er det moderne som skal ta over for OSS. Hvilke fordeler er det med OSS siden du velger det da?

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er missfornøyd med ALSA, det fungerer. Men har nå testet OSS på alle maskinene mine og alt fungerer veldig bra. Liker spesielt godt Virtual Mixer :)

 

Blir nok OSS her framover.

Leste litt på wikipedia omm ALSA og OSS, får inntrykk av at ALSA er det moderne som skal ta over for OSS. Hvilke fordeler er det med OSS siden du velger det da?

OSS var tidligere ikke på høyde med ALSA, og ble faset ut av linux-kjernen. Dels fordi ALSA var bedre, men også fordi OSS ikke var fritt på samme måte som det er i dag, da OSS er trippel-lisensiert under GPL, BSD og CDDL. OSS 4 er en stor forbedring av OSS, og kan fint brukes som erstatning for ALSA. ALSA er linux-spesifikt, mens OSS finnes også andre steder, som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg er missfornøyd med ALSA, det fungerer. Men har nå testet OSS på alle maskinene mine og alt fungerer veldig bra. Liker spesielt godt Virtual Mixer :)

 

Blir nok OSS her framover.

Leste litt på wikipedia omm ALSA og OSS, får inntrykk av at ALSA er det moderne som skal ta over for OSS. Hvilke fordeler er det med OSS siden du velger det da?

http://4front-tech.com/hannublog/?p=5

Lenke til kommentar
Jeg har aldri vært borti raid selv, så kanke love noe; men fdisk og cdisk skriver, så vidt jeg har skjønt det - bare partition-table - de gjør ingenting med selve partisjonene. Hvilket vil si at om du skal lage nye partisjoner med fdisk, må man først skrive partition-table - og deretter kjøre mkfs.* /dev/blabla. Altså kan det hende at du ville måtte kjøre noe dd if=/dev/null of=/dev/sdx1.

 

Maybe:o)

 

Filsystem lager man på partisjoner/disker. Når man da oppretter et raid, får man et nytt devices, eller disk om du vil, /dev/md* (f.eks md1). Deretter lager man filsystem på /dev/md1 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...