Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg bruker en USBdisk, passport 250gb. Når jeg velger trygg fjerning av maskinvare i windows så spinner disken ned i tillegg. Det gjør den ikke under linux, hele disken er device truecrypt volum. Så den mountes via truecrypt og demountes via truecrypt. Det eneste som er irriterende er at disken ikke spinner ned. hdparm ser heller ikke ut til å fungere mot usb-disken, hva er det jeg gjør feil? Og er disken klar for "trygg fjerning" selv om den ikke spinner ned?

 

Samme resultat når jeg sender til sdb og sdb1, det er vel devicen og ikke partisjonen jeg vil put to sleep :p

Den spinner ned selv når den er unactive og unmounta etter en god stund :p

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har eit par spørsmål anngåande tv-kort:

 

Er det stor forskjell på kvaliteten til tv-korta?

 

Er dei fleste tv-kort støtta i Linux?

 

Visst nokon har eit konkret tips til eit tv-kort eg bør kjøpe så blir eg veldig glad ;)

 

Lurer på det samme jeg også. Mitt Terratec Cinergy 400, som forøvrig fungerte perfekt i Linux, tok kvelden for et halvt år siden. :)

 

Her er forresten en side som kanskje kan hjelpe. Har ikke undersøkt så mye selv enda, men jeg leste en gang at Hauppauge var godt støttet i Linux.

Lenke til kommentar

Finnes det en enkel måte å sette opp en irssi_proxy fra skolen min til maskina mi hjemme? Vil ikke dette kreve at skolen har en port i firewallen åpen?

 

Prøver å sette opp irssi som proxy slik at jeg kan koble til irssi fra xchat hjemme, men det viser seg vanskelig når de stenger alle porter i firewallen.

Lenke til kommentar

Antagelig går de portene gjennom skolen/fylkets proxy- og firewallmaskiner, for deretter å gå ut mot nettet. Du kan jo prøve ved å sette opp en enkel Apache-server hjemme, forwarde port 80 og 443 til maskina du setter opp Apache på, og noter ned IP-en din. Så sjekker du når du kommer på skolen i morra.

Lenke til kommentar

Joda, det er jo ikke noe problem å koble til webserveren som står hjemme, fra skolen, men jeg vil jo det motsatte: koble til irssi som står på en server på skolen, fra hjemme.

 

Uansett, fikk det til med denne kodne på macen:

ssh -L 6667:localhost:en_port_her  bruker@adresse_til_skole.

 

Nå var det å få til fra windows...

Lenke til kommentar

Hm, noen her som har en idé om hvordan jeg får enablet PAE-støtte i Ubuntu 7.04? Har googlet rundt, men ser ikke ut til at det er så mange andre som har samme problem som meg. Er eneste utvei å kompilere kjernen selv? I så fall, kan noen linke meg til en fin guide for det? :)

 

Evt. er dette fikset i 7.10?

Lenke til kommentar

I min 7.04, får jeg følgende når jeg grepper etter CONFIG_HIGHMEM:

jorgis@McPower:~$ cat /boot/config-`uname -r` | grep CONFIG_HIGHMEM
CONFIG_HIGHMEM4G=y
# CONFIG_HIGHMEM64G is not set
CONFIG_HIGHMEM=y

 

Ser at HIGHMEM64G ikke er satt, men derimot at HIGHMEM4G er satt. Burde ikke det gi meg mulighet til å utnytte alle mine 4GB, eller er det før diverse registre og hardwareaddressering telles med?

 

Er det ikke mulig å kjøre en kjapp dpkg-reconfigure (el.l) for å sette CONFIG_HIGHMEM64G på?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Kanskje du kan bruke server-kernelen?

 

Jeg tror de 4GB gir deg tilgang til det du har - og ikke kun 1GB.

 

Men det burde gå noenlunde smertefritt å komplimere en ny kernel, siden du får både kilde og config gjennom apt-get. Så er det kun å konfigurere den til 64GB, og kjøre i vei. (tror jeg)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
4Front Technologies har gitt ut kildekoden til OSS (Open Sound System) v4.0 under BSD/GPL/CDDL :)

 

http://www.opensound.com/press/2008/oss-bsd.txt

 

Får håpe dette kan hjelpe med å etablere en god standard på tvers av plattformene.

 

Testet selv OSS4 i sted, fungerte perfekt. Merker ikke at jeg har gått over til OSS. Hvis OSS fungerer på alle mine maskiner går jeg helt over.

Testet også OSS4 på min bærbare maskin (Dell Latitude D630) sammen med FreeBSD. Da fikk jeg støtte for lydkortet i maskinen, noe jeg har slitt med i ALSA. De som hevder at OSS ikke har noe for seg tar feil.

Lenke til kommentar
Har jeg skjønt det rett når jeg sier den "eneste" forskjellen mellom OSS og ALSA er plattformuavhengighet?

ALSA fungerer bare i Linux, og ifølge ryktene skal ha en dårlig API (jeg har ikke sjekket). Før hadde ALSA en fordel, da den kunne mikse flere lydkilder i software, noe som var vanskelig i OSS (den støttet bare hw-miksing). Etter å ha testet OSS4 ser jeg ingen fordeler med ALSA lengre.

 

Version info: OSS 4.0 (b1012/200801090854) (0x00040003) GPL

Platform: Linux/i686 2.6.23 #1 SMP Sun Dec 30 09:46:01 CET 2007 (bufu)

 

Number of audio devices: 9

Number of audio engines: 12

Number of mixer devices: 2

 

 

Device objects

0: osscore0 OSS core services

1: hdaudio0 Intel HD Audio interrupts=386 (386)

HD Audio controller Intel HD Audio

Vendor ID 0x808627d8

Subvendor ID 0x10438249

Codec 0: ALC883 (0x10ec0883/0x10438249)

2: ossusb0 USB audio core services

3: softoss0 OSS Virtual Mixer v3.0

 

 

Mixer devices

0: High Definition Audio ALC883 (Mixer 0 of device object 1)

1: Virtual Mixer (Mixer 0 of device object 3)

 

Audio devices

High Definition Audio front /dev/oss/hdaudio0/pcm0 (device index 0)

High Definition Audio rear /dev/oss/hdaudio0/pcm1 (device index 1)

High Definition Audio center/LFE /dev/oss/hdaudio0/pcm2 (device index 2)

High Definition Audio side /dev/oss/hdaudio0/pcm3 (device index 3)

High Definition Audio pcm4 /dev/oss/hdaudio0/pcm4 (device index 4)

High Definition Audio spdif-out /dev/oss/hdaudio0/spdout0 (device index 5)

High Definition Audio rec1 /dev/oss/hdaudio0/pcmin0 (device index 6)

High Definition Audio rec2 /dev/oss/hdaudio0/pcmin1 (device index 7)

OSS Virtual Mixer v3.0 Playback /dev/oss/softoss0/pcm0 (device index 8)

Endret av olear
Lenke til kommentar
Joda, det er jo ikke noe problem å koble til webserveren som står hjemme, fra skolen, men jeg vil jo det motsatte: koble til irssi som står på en server på skolen, fra hjemme.

 

Uansett, fikk det til med denne kodne på macen:

ssh -L 6667:localhost:en_port_her  bruker@adresse_til_skole.

 

Nå var det å få til fra windows...

Cygwin og OpenSSH-klienten fungerer sikkert ypperlig, men i Windows så har jeg brukt Putty til å "tunellere" f.eks http over SSH, eller lignende. Så lenge man holder seg til porter over 1024, så går det sikkert greit.

Lenke til kommentar
Noes :( Alt er blitt slettet! Aner ikke hvordan! Alt av instillinger pluss alle filene mine (bortsett fra programmer jeg har installert i ettertid) er borte! *trist*

 

 

Jeg kjører Ubuntu, btw.

 

Høh? Slikt kan ikke bare skje uten videre. Hva gjorde du før det skjedde? Husker du? Var det bare restart, og alt vekk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...