Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Hvordan får du getmail til å sjekke mail ofte?
getmail kan kjøres som en kommando, så det er vel bare til å fyre det inn i en cronjob, så sjekker den hvert minutt.

Og da kan jeg lett få den til å kjøre som brukeren "mail1"?

 

Edit: Det fant jeg jo lett ut med en manual :p

Men hvordan jeg får den til å kjøre hvert 2. minutt sliter jeg litt med å forstå..

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk.

Da var det bare en ting til før dette fungerer som det skal :p

Da jeg installerte dovecat-imapd så var hostnamet på maskina "server".

Dette gjorde at det i SSL-sertifikatet står at hostnamet skal være "server", mens det egnetlig er noe annet (webadressen).. Er det en enkel måte å endre dette ssl-sertifikatet?

Lenke til kommentar

For å pinge *akkurat slik som i Windows" bruker du

ping -c4 <ip/hostname>

Når du bruker -c4 stopper den etter 4 ping, som i Windows. Ellers bruker du <Ctrl>+C for å stoppe et ping uten begrensninger.

 

GUI-måten å vise ip'en din på (i Ubuntu siden du ikke spesifiserer distro) er å høyreklikke på NetworkManager-ikonet i system tray, og velge "Tilkoblingsinformasjon"

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen. Jeg prøvde bare "ipconfig" først, og derfor trodde jeg at ping også var anneledes. Men det er jo faktisk veldig likt da.

 

Bruker forresten Kubuntu ;)

 

 

Jeg kjeder meg litt... Vet dere om noe morsomt jeg kan eksprimentere med i Kubuntu? Er helt ny på linux, og har lyst til å lære meg litt :)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Om du vil lære litt terminal i linux kan du jo se på disse kommandoene:

ifconfig/iwconfig - siste er for trådløst

cat /sti/til/fil - viser innholdet i fila

watch *annen kommando* - f.eks "watch cat /var/log/messages" for å se oppdatert info om hva som skjer på systemet ditt

nano /sti/til/fil - for å redigere fila (sudo forran om du vil endre noen filer man må være root for å endre)

 

Ellers ligger konfigurasjonsfilene under /etc, om du vil se hva som ligger i de/redigere de. Også greit å få med seg TAB i sammenheng med terminalen. om du skriver ifc*trykke tab en gang* så fullfører den kommandoen for deg. Du kan også fullføre filbaner på denne måten. To trykk på tab viser en liste over alternativene om det er flere enn et alternativ.

Lenke til kommentar

Noen andre:

lspci (Lister all HW tilkoblet PCI)

lshwd (Lister all hwd)

lsusb (Lister alt som er koblet til via usb, kjekt for å feilsøke hvis stuff ikke fungerer)

modprobe navnpåmodul (Brukes til å dynamtisk laste inn og ut drivere fra kernelen, -r foran modulnavn for å fjerne modulen).

iwconfig (trådløst nett)

sort (brukes til sortere output)

| (pipe, du redirecte output igjennom andre programmer)

ls /usr/bin | less (dette viser alt i usr bin mappen samtidig som den blir kjørt igjennom less slik at du kan bla... )

date (du kan vise klokken og sitte klokken)

 

gpasswd og usermod, bare skriv man foran eller søk for å få info. Hvordan du ligger til grupper, og brukere til grupper.

Lenke til kommentar
Tipper det er kombinert med mye bruk av flash sikkert, firefox liker ikke flash. Flash liker ikke linux. :p

 

Høres fornuftig ut. var nemlig en lten tur innom dagbladet.no. Siden består jo av 80% flashreklame :roll:

Skaff deg adblock med filterset.g til firefox så slipper du flashreklame :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...