Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! (skriver dette fra mobilen, så det blir kort..) Er uten nett hjemme, så i desperasjon ringte jeg netcom og kom meg over på smarttalk og datamania. (har en nokia 6300, koblet til med usb)

 

Har satt opp wvdial, og klarer å koble meg til (får ip og dns). (dog tror jeg det er med 9,6kbps..) problemet er at jeg detter ut etter ~2min tilkoblet. "the ppp daemon has died; a modem hung up the phone".

 

Noen som har noen tips? Annet program? Fungerende nett via en netcommobil? Setter veldig pris på all hjelp!

Lenke til kommentar

Arstechica: Norwegian government mandates open standards

 

Fra kommentarene:

 

axell

My boss knows the people involved in amking this happen. They got a couple of not so friendly phone calls from Microsoft after this broke. The words hardball and shitstorm where mentioned.

 

A private company would not dare to threaten government officials in that way unless they where scared stiff that this might create a domino effect. Microsoft are pretty much willing to do anything to make the norwegian government reverse this.

 

Dog, kan jo bare være tull.

 

Kengro

Goddamn... So now my investment of many 1000 NOK for words 2007 for my company was just bullshit... Well. I guess the goverment will have to send me EVERY LITTLE THING by snailmail from now on, i bought MS office and i'm staying with it. This is bullshit...

No PC in my company will EVER use anything other than MS office, just so they will have to send me letters

 

segphault

Or you could do something as shockingly rational as installing a third-party import plugin and encouraging Microsoft to deploy an update that adds full native support for the format.

 

Kengro

Nope... I'm not doing that when i just can't see the point in punishing us who acually payed for Words. If they want to go after MS it's none of my buisness, but this is getting those who can't be blamed for what MS does. So the goverment can go and jump off a cliff, i'm not playing ball this time

 

Jeg mener det var fryktelig ignorant, men det tar jo en del arbeidstid å installere dette, også. Tvilsomt at Microsoft vil tilrettelegge for dette med en (enkel) programoppdatering.

 

Ikke misforstå, jeg synes det er helt fantastisk, hvis det blir noe av.

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Arstechica: Norwegian government mandates open standards

 

Fra kommentarene:

axell

My boss knows the people involved in amking this happen. They got a couple of not so friendly phone calls from Microsoft after this broke. The words hardball and shitstorm where mentioned.

 

A private company would not dare to threaten government officials in that way unless they where scared stiff that this might create a domino effect. Microsoft are pretty much willing to do anything to make the norwegian government reverse this.

 

Dog, kan jo bare være tull.

 

Vel, det hadde absolutt ikke overrasket meg. Men regner med MS har vett nok til å ta slikt langt utenfor alle offentlige kanaler, et oppslag i VG om at store amerikanske MS truer norske politikere/offentlige ansatte hadde tatt seg dååårlig ut. :)

 

Jeg mener det var fryktelig ignorant, men det tar jo en del arbeidstid å installere dette, også. Tvilsomt at Microsoft vil tilrettelegge for dette med en (enkel) programoppdatering.

 

Ikke misforstå, jeg synes det er helt fantastisk, hvis det blir noe av.

 

Microsoft er jo verdensmester i å slepe føttene etter seg, så tipper at ODF-støtte til Office (og evt. convertere) vil implementeres av tredjepart (Sun? IBM?) som en plugin, om ikke dette allerede har skjedd. Kanskje vi får se mangelfull ODF-støtte i neste iterasjon av Office, eller kanskje de bare går inn for sin vanlige EEE-dans og gjør "MS-ODF" inkompatibel med OO.org med vilje. Blir spennende å se hva som skjer, tommel opp til staten for å tørre dette. :)

Lenke til kommentar
Få se wvdial.conf filen din? Jeg bruker samme oppsett og det fungerer smertefritt, både over bluetooth og usb.

"Packet data connection ended" får jeg opp nå (går et par minutter, så kommer det), Men klarte å fikse nett, med mer enn 9600 baud.

 

/etc/ppp/peers/netcom1:

hide-password
noauth
connect "/usr/sbin/chat -v -f /etc/chatscripts/netcom1"
debug
/dev/ttyACM0
115200
defaultroute
noipdefault
nodeflate
nobsdcomp
remotename netcom1
ipparam netcom1
usepeerdns
lcp-echo-interval 0

 

 

/etc/chatscripts/netcom1:

TIMEOUT 5
ECHO ON
ABORT BUSY ABORT 'NO CARRIER' ABORT VOICE ABORT 'NO DIALTONE' ABORT 'NO DIAL TONE' ABORT 'NO ANSWER' ABORT DELAYED
'' \rAT
TIMEOUT 12
OK AT+CGDCONT=1,"IP","internet.netcom.no"
OK ATE1
OK ATD*99***1#
TIMEOUT 12
CONNECT ""

 

Ikke aner jeg hva noe særlig av dette egentlig gjør, men etter 5 timer så fant jeg noe som delvis fungerte!

 

Du kan ikke poste filene dine, så kanskje jeg kan snappe opp noe der? :)

Lenke til kommentar
Vel, det hadde absolutt ikke overrasket meg. Men regner med MS har vett nok til å ta slikt langt utenfor alle offentlige kanaler, et oppslag i VG om at store amerikanske MS truer norske politikere/offentlige ansatte hadde tatt seg dååårlig ut. :)

 

Ja, men det hadde sikkert ikke "hjulpet". Coca Cola har vel hatt flere slike oppslag, om enn ikke i vg, men (nesten) ingen bryr seg.

 

Microsoft er jo verdensmester i å slepe føttene etter seg, så tipper at ODF-støtte til Office (og evt. convertere) vil implementeres av tredjepart (Sun? IBM?) som en plugin, om ikke dette allerede har skjedd. Kanskje vi får se mangelfull ODF-støtte i neste iterasjon av Office, eller kanskje de bare går inn for sin vanlige EEE-dans og gjør "MS-ODF" inkompatibel med OO.org med vilje. Blir spennende å se hva som skjer, tommel opp til staten for å tørre dette. :)

 

Ja, dessverre er vel sannsynligheten stor for at det ender slik, men det er bra at staten tør.

Lenke til kommentar

clvn:

 

Merkelig at du skulle ha så mye rart til for få nett, jeg har bare /etc/wvdial.conf filen jeg.

Her er det som ligger i /etc/ppp/peers/wvdial filen min:

noauth

name wvdial

usepeerdns

Ikke at jeg har lagt noe der :p

 

Her er /etc/wvdial.conf:

[Dialer Defaults]

Baud = 460800

Idle Seconds = 180

Init1 = ATZ

Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0

Init3 = AT+CGDCONT=1,"IP","NetCom"

Modem = /dev/rfcomm0 (fordi jeg bruker nettet via bluetooth.)

#Modem Type = USB Modem

New PPPD = true

Phone = *99#

Username=n

Password=n

 

Dette fungerer smertefritt.

Lenke til kommentar

Slenger bare ut min config også, dette er for plain pppd.

 

/etc/ppp/options

lock
defaultroute
noipdefault
modem
/dev/modem
460800
crtscts
passive
asyncmap 0
name "olear"

/etc/ppp/pppscript

TIMEOUT 60
ABORT ERROR
ABORT BUSY
ABORT "NO CARRIER"
ABORT "NO DIALTONE"
"" "AT&FH0"
OK "atd*99***3#"
TIMEOUT 75
CONNECT

 

bepe86: Tviler på at det er så mye forskjell fra NetCom til Telenor. Du finner uansett specs hos Telenor under support.

Lenke til kommentar
Noen som har tips til noe programvare jeg kan sette opp på serveren for å laste ned mail fra en pop-server, for og så gjøre mailen tilgjengelig over imap?

 

Slik at serveren laster ned mailen fra f.eks pop.domeneshop.no, og jeg kan på klienten hente ned mailen min med imap.servernmin.suffix...

Gmail...?

 

EDIT: Du ville ha det ned på din egen server ja, sorry.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Imponerende hvordan MS "løser" problemet med at 32-bits Vista kun kan addressere 3.1-3.3GB minne; de rapporterer mengde installert minne istedet for tilgjengelig minne. Om du putter inn 4GB minne i maskinen, vil det vises som 4GB, selv om du bare i realiteten kan bruke 3.3GB av dem. Way to go! :D

 

hrisebro: Jeg bruker getmail. Fant en fin guide på nettet om hvordan en satt opp getmail og dovecot, så nå har jeg lokal IMAP-server i kjellerboden som henter ned mail fra POP automatisk. Deilig oppsett, egentlig. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
hrisebro: Jeg bruker getmail. Fant en fin guide på nettet om hvordan en satt opp getmail og dovecot, så nå har jeg lokal IMAP-server i kjellerboden som henter ned mail fra POP automatisk. Deilig oppsett, egentlig. :)

Takk. Får se på den løsningen da :)

 

@Jorgis:

 

Hvordan får du getmail til å sjekke mail ofte?

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...