Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Var kanskje denne nyheita:

http://www.fsf.org/news/fsf-welcomes-gpl-java.html

 

Er konverteringa av Java komplett pr. dags dato? Då det vart akutuelt sa dei at det naturleg nok ville ta mykje tid å legge om alt.

 

Fra wikipedia:

On 13 November 2006, Sun released much of Java as free software under the terms of the GNU General Public License (GPL). On 8 May 2007 Sun finished the process, making all of Java's core code open source, aside from a small portion of code to which Sun did not hold the copyright.

 

http://open.itworld.com/4915/070508opsjava/page_1.html

Endret av huf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, det er fremdeles ting som enda er lukket, altså ikke 100% GPL. Og det sitatet jeg gjenga har jeg til og med sett RMS si på video. Søk på Sun sine sider, så finner du det sikkert.

 

Edit: Her ser man RMS i en Sun-video om Java og GPL.

 

Ser man det, ser man det. Interessant.

 

For å ta Solaris; kva element står igjen som er ikkje-fri? Er det nokon sjangs for at desse kan bli fri under for eks. GPL i nær framtid?

 

Er dette element som brukaren står fri til å velje vekk utan å øydelegge den berande delen i programvarepakken?

Lenke til kommentar
For å ta Solaris; kva element står igjen som er ikkje-fri? Er det nokon sjangs for at desse kan bli fri under for eks. GPL i nær framtid?

 

Er dette element som brukaren står fri til å velje vekk utan å øydelegge den berande delen i programvarepakken?

Det kommer helt an på hva Sun gjør. De vil nok være forsiktige i og med at Solaris er et UNIX-system og bruker UNIX System V. Men en GPL-lisensiering av OpenSolaris er under vurdering. Og etter siste info jeg har hørt om saken er det snakk om GPLv3 som en aktuell kandidat.

Lenke til kommentar
OpenSolaris under GPL er ein artig tanke i det minste. Vi får vente å sjå kva tida vil bringe.

Kva er det største ankepunktet ved å gjennomføre det?

Uten tvil UNIX System V. Solaris er et ekte UNIX-system som baserer seg på den originale UNIX kodebasen fra AT&T, den som det har vært så mye bråk om (SCO vs IBM og Novell). Novell har rettighetene på kodebasen nå. Sun og AT&T skrev UNIX System V Release 4 i sin tid, den som de fleste UNIX-versjoner baserer seg på. Men dette har jeg sagt før.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
OpenSolaris under GPL er ein artig tanke i det minste. Vi får vente å sjå kva tida vil bringe.

Kva er det største ankepunktet ved å gjennomføre det?

Uten tvil UNIX System V. Solaris er et ekte UNIX-system som baserer seg på den originale UNIX kodebasen fra AT&T, den som det har vært så mye bråk om (SCO vs IBM og Novell). Novell har rettighetene på kodebasen nå. Sun og AT&T skrev UNIX System V Release 4 i sin tid, den som de fleste UNIX-versjoner baserer seg på. Men dette har jeg sagt før.

Det er fortsatt ingen forklaring på hvorfor Sun ikke kan bruke GPL. Hva er det spesifikt med CDDL som juridisk sett gjør at denne lisensen er å foretrekke fremfor GPL. (Eller en dual-lisens for den saks skyld)

 

Er det SCO som har lagt kjepper i hjulene? De er vel uansett ute av bildet nå. Så da blir det opp til Novell, og de pusher jo GPL-programvare som bare det.

Lenke til kommentar
Er det SCO som har lagt kjepper i hjulene? De er vel uansett ute av bildet nå. Så da blir det opp til Novell, og de pusher jo GPL-programvare som bare det.

Det er nå så, spørsmålet er om de er like mye for GPL når det kommer til UNIX System V. Hvis f.eks. Novell legger hele UNIX System V under GPL får det store ringvirkninger for bl.a. IBM og HP med henholdsvis AIX og HP-UX, som begge er strengt proprietære UNIX-systemer. Hvis Sun lisensierer OpenSolaris under GPL kan det også få store ringvirkninger, da også Solaris direkte benytter UNIX System V. Så det er nok ikke så enkelt.

 

Edit: og ja, SCO har lagt nok av kjepper i hjulene. Men som du sier, de er ute av bildet nå.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at alle Unix-varianter skal gis ut under GPL. (Forsåvidt er det ikke så mange igjen heller, da de har forsvunnet fra markedet én etter én).

 

Det blir litt misvisende når du hele tiden snakker om System V, fordi kodebasene til de ulike Unix-variantene er så forskjellige. Solaris skilte seg fra øvrige Unixer i 1990(!), og har blitt kraftig utviklet siden den tid. De samme kan vel sies om de andre vellykkede variantene.

 

Jeg forventer derfor ikke at ALLE Unix-varianter skal gis ut som GPL, fordi disse inneholder masse kode fra f.eks. IBM og HP. Men en mulighet kunne være at akkurat Solaris ble utgitt som GPL, eller evt. en dual-license :)

Lenke til kommentar

Har ett par spørsmål som sikkert dere linux eksperter synes er dumt, men håper noen kan hjelpe meg! :p

 

Jeg kjører Ubuntu 7.10 med Compiz Fusion og er svært fornøyd med det, men kunne tenkt meg til å prøvd Enlightenment også. Syns det ser kult ut... Hva synes dere om det? Jeg lurer også på om hvis jeg bare deaktiverer Compiz i "appearance" og legger inn Enlightenment. Kan jeg da slette Enlightenment hvis jeg skulle gå lei av det og bare skru på compiz igjen, for å få alt som før?

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Sprittusj fester seg til alt. Må huske å ta med en sånn neste gang jeg skal fly.

 

Og i går fant jeg enda en grunn til glede meg til KDE på Windows. Tidligere har jeg bare sett frem til å bruke K3b, men i går fant jeg også KTechLab, en åpen elektronikk-simulator. Den ser utrolig pen ut og funker veldig bra.

Jeg har enda ikke funnet noen åpne/gratis elektronikk-simulatorer til Windows. Er det noen som vet om noen som jeg kan ha oversett?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Nettradio på Linux

Anbefalt løsning for å kunne høre NRKs Nettradio på Linux-plattform:

 

Nettleser: FireFox . Se www.mozilla.com/firefox for mer informasjon

 

Avspiller: MPlayer. Se www.mplayerhq.hu for mer informasjon

 

Plugin: MPlayer-plugin. Se mplayerplug-in.sourceforge.net/ for mer informasjon

 

Codec Win32codecs. Win32codec for MPlayer finner du på www.mplayerhq.hu

 

Du kan også benytte andre nettlesere og avspillere, men det forutsetter at det eksisterer en plugin og Win32codec for den avspilleren du ønsker å bruke til din nettleser.

 

Et tips til brukere av Ubuntu/Debian Etch/Mepis er å laste ned programpakken Automatix2. For mer informasjon se www.getautomatix.com/ .

(hentet fra nrk.no)

 

Snubblet over dette, må si jeg ble overasket, hadde ikke trodd Nrk var av de som brydde seg mest om Linux.

+ til Nrk

Lenke til kommentar
Nettradio på Linux

Anbefalt løsning for å kunne høre NRKs Nettradio på Linux-plattform:

 

Nettleser: FireFox . Se www.mozilla.com/firefox for mer informasjon

 

Avspiller: MPlayer. Se www.mplayerhq.hu for mer informasjon

 

Plugin: MPlayer-plugin. Se mplayerplug-in.sourceforge.net/ for mer informasjon

 

Codec Win32codecs. Win32codec for MPlayer finner du på www.mplayerhq.hu

 

Du kan også benytte andre nettlesere og avspillere, men det forutsetter at det eksisterer en plugin og Win32codec for den avspilleren du ønsker å bruke til din nettleser.

 

Et tips til brukere av Ubuntu/Debian Etch/Mepis er å laste ned programpakken Automatix2. For mer informasjon se www.getautomatix.com/ .

(hentet fra nrk.no)

 

Snubblet over dette, må si jeg ble overasket, hadde ikke trodd Nrk var av de som brydde seg mest om Linux.

+ til Nrk

 

Vel jeg ser ikke vitsen i å bruke win32codecs, det er kun real media som du trenger win32codecs til og det formatet brukes av min oppfattning veldig lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...