Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blåskjerm på bussen i går, på de nye skjermene som viser de neste busstoppene i bussene til Oslo Sporveier. Må jo bli veldig dyrt etterhvert med en lisens for hver buss. Dette blir det jo ikke billigere billetter av... :)

 

Iforhold til konstnaden til bussen, og systemet forøvrig, er lisenskostnaden *neglisjerbar*.

 

Blåskjerm på bussen i går, på de nye skjermene som viser de neste busstoppene i bussene til Oslo Sporveier. Må jo bli veldig dyrt etterhvert med en lisens for hver buss. Dette blir det jo ikke billigere billetter av... :)

he he så det samme på bussen i Bergen, skjermen som spyr ut reklame hadde blåskjerm. Det som irriterer er at busselskapet syter over lite penger og ønsker seg mer støtte... Tror nok ikke lisensutgiftene er mye alt i alt, men de trenger vel ikke å hive dem ut vinduet heller...

 

De tjener fint inn den lisensen på et par runder med reklame.

Lenke til kommentar

 

 

Ja det var et godt vedtak av Nederland. :thumbup:

 

For at Norge skal følge det opp bør det nok bli en del av EU sitt lovverk. Det er jo mange fine ord om åpen standard i Norge men i praksis skjer det jo ingenting. Troms fylke skal jo få et kontor ift åpen programvare, de forlanger samtidig at alle førsteklassinger ved videregående skole skal bruke Vista. Det medfører at de som har private bærbare og ikke Vista får en gratisoppgradering. Fylkeskommunen hevder at det ikke koster dem noe som helst ekstra, og det tror jeg på. Microsoft vet hvor viktig det er å folk avhengig så tidlig som mulig.

 

Alle de nye bærbare de har bestilt kommer med Office 2007 og automatisk lagring i .docx. Det fører jo selvsagt med seg at lærerne med word 2003 ikke klare å lese filene. De tør ikke å installere tillegget fra Microsoft.

 

 

jeg hadde aldri kommet til og brukt vista , xp den er grei nok , men ikke pokker om jeg hadde brukt vista .

Lenke til kommentar
Nå har jeg byttet ut alle /dev/XdX referanser med LABEL='et eller annet', også swap-partisjonen. Men fremdeles får jeg samme problem. Fatter ikke hva som er galt. Bruker LILO som boot-loader.

Det fungerer visst nå. SATA-kontrolleren ble lastet før SCSI-kontrolleren, men da jeg tok en reboot nå gjorde det ingen ting, alt bootet slik det skulle. Nå er jeg glad. :new_woot:

Lenke til kommentar

Har installert Ubuntu på en Compaq Evo N115, og det fungerer kjempebra til nå.

 

Det eneste jeg sliter med er hurtigtaster. Volumknappene funker greit, det samme gjør lysstyrke (selv om jeg er usikker på om lyset faktisk senkes i hardware, eller om det bare er software-fading)

 

Uansett, internett, mail og mediespiller-knappene fungerer ikke.

Også, hvis jeg prøver "cat /dev/input/event1" skjer det ikke noe hvis jeg trykker disse knappene..?

 

Noen som har noen tips på lager?

 

Edit: ser "cat /dev/input/event1" ikke gir noe utslag på Fn-F7/F8 for lysstyrke heller..? Går disse på en annen device?

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Har installert Ubuntu på en Compaq Evo N115, og det fungerer kjempebra til nå.

 

Det eneste jeg sliter med er hurtigtaster. Volumknappene funker greit, det samme gjør lysstyrke (selv om jeg er usikker på om lyset faktisk senkes i hardware, eller om det bare er software-fading)

 

Uansett, internett, mail og mediespiller-knappene fungerer ikke.

Også, hvis jeg prøver "cat /dev/input/event1" skjer det ikke noe hvis jeg trykker disse knappene..?

 

Noen som har noen tips på lager?

 

Edit: ser "cat /dev/input/event1" ikke gir noe utslag på Fn-F7/F8 for lysstyrke heller..? Går disse på en annen device?

Kanskje keytouch(http://keytouch.sourceforge.net/) kan løse det? Du finner det i pakkebehandleren.

Lenke til kommentar

Finner fremdeles ikke ut av det.

 

I keytouch-editor velger du en device og får opp en boks. Da skal du trykke en hurtigtast, og meldingen skal gå bort. Men det skjer ingenting på noen av devicene på Internett/Mail. Men på volumkontrollerne funker det fint..?

 

Edit: en annen liten ting; Har endret tema, splash-, og loginscreen til noe "blåere" så jeg slipper de heslige fargene til Ubuntu. Det aller meste er nå meget pent, men når splash-screenen kommer opp, så er fremdeles bakgrunnen ubuntu-orange/brun... Det forsvinner så fort den er ferdig logget inn, men det er allikevel irriterende :p

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Edit: en annen liten ting; Har endret tema, splash-, og loginscreen til noe "blåere" så jeg slipper de heslige fargene til Ubuntu. Det aller meste er nå meget pent, men når splash-screenen kommer opp, så er fremdeles bakgrunnen ubuntu-orange/brun... Det forsvinner så fort den er ferdig logget inn, men det er allikevel irriterende :p

 

Hvis du går i Appearance -> Background kan du skifte den bakgrunnsfargen til det du vil =)

 

(altså den fargen som kommer før wallpapern lastes)

Endret av AlexTheMad
Lenke til kommentar
Finner fremdeles ikke ut av det.

 

I keytouch-editor velger du en device og får opp en boks. Da skal du trykke en hurtigtast, og meldingen skal gå bort. Men det skjer ingenting på noen av devicene på Internett/Mail. Men på volumkontrollerne funker det fint..?

 

Edit: en annen liten ting; Har endret tema, splash-, og loginscreen til noe "blåere" så jeg slipper de heslige fargene til Ubuntu. Det aller meste er nå meget pent, men når splash-screenen kommer opp, så er fremdeles bakgrunnen ubuntu-orange/brun... Det forsvinner så fort den er ferdig logget inn, men det er allikevel irriterende :p

Du kan bytte bakgrunnsfarge der du bytter gdm screen. System > login window > local (Husker ikke hva det heter på norsk)

Lenke til kommentar
Edit: en annen liten ting; Har endret tema, splash-, og loginscreen til noe "blåere" så jeg slipper de heslige fargene til Ubuntu. Det aller meste er nå meget pent, men når splash-screenen kommer opp, så er fremdeles bakgrunnen ubuntu-orange/brun... Det forsvinner så fort den er ferdig logget inn, men det er allikevel irriterende :p

 

Hvis du går i Appearance -> Background kan du skifte den bakgrunnsfargen til det du vil =)

 

(altså den fargen som kommer før wallpapern lastes)

 

byttet der jeg , fortsatt samme stygge farge under login

 

Finner fremdeles ikke ut av det.

 

I keytouch-editor velger du en device og får opp en boks. Da skal du trykke en hurtigtast, og meldingen skal gå bort. Men det skjer ingenting på noen av devicene på Internett/Mail. Men på volumkontrollerne funker det fint..?

 

Edit: en annen liten ting; Har endret tema, splash-, og loginscreen til noe "blåere" så jeg slipper de heslige fargene til Ubuntu. Det aller meste er nå meget pent, men når splash-screenen kommer opp, så er fremdeles bakgrunnen ubuntu-orange/brun... Det forsvinner så fort den er ferdig logget inn, men det er allikevel irriterende :p

Du kan bytte bakgrunnsfarge der du bytter gdm screen. System > login window > local (Husker ikke hva det heter på norsk)

 

jeg prøvde dette og , uten noe resultat , under loadinga så kommer "ørken" fargen

 

 

btw noen som vet hvordan man bytter loader skjerme i starten ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...