Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg var kanskje litt rask. Man trenger såklart ikke få problemer med å bruke de gode gamle betegnelsene som /dev/sdaX osv.

 

Men hvis man er som meg, som driver og fikler litt med PCen, kanskje tar ut en disk eller setter inn en ny. Så vips får du problemer fordi devicene har endret rekkefølge. Samme vil skje om man flytter harddisker mellom ulike kontrollere.

 

Derfor kan det være lurt å angi partisjoner med f.eks. label eller UUID. Men som LessThanJake sier, må du passe på hvis du kloner partisjoner så de ikke har samme UUID.

 

Selv pleier jeg å bruke label isteden, siden navnene også er enkle å huske :)

 

Da bytter man bare ut referanser til f.eks. /dev/sdb1 med LABEL=film

Lite spørsmål - har aldri hørt om "label" før. Betyr det at hvis jeg, som dere snakker om, endrer navn(=label) på en disk til "multimedia", så kan jeg koble den fra og koble disken til en annen maskin som kjører Linux - så vil den dukke opp som multimedia under fstab på den nye maskinen? Hvis jeg har en disk som Windows ligger på - kan jeg endre "label" på den også uten å gjøre skade på det som ligger der, "label" må jo skrives til disken ikke sant?

Lenke til kommentar

http://www.linux.com/feature/122473

 

Alltid artig å lese nytt frå store, mektige Asia. Med så massivt folketal, kan marknaden der nede verkeleg ha mykje å seie for utviklinga og utvidinga av open source.

 

Problemet der er sjølvsat piratverksemda. Den rår over alt fortsatt, og vil sikkert gjere det i lang tid framover, uavhengig av kva myndigheitene vedtek.

Heilt sikkert mykje piratdrift i dei offentlege etatane også.

Lenke til kommentar
Installerte den NTFS-greien, nå får jeg ikke spørsmål om passord lengre.:) Største problemet nå er frem/tilbake knappene på Logitech-musen min, finner ikke ut hvor jeg kan sette hva de skal gjøre. Det lå visst ikke i tastatursnarveier, og det er ingen instillinger for det under musinstillinger.

Enig i at det er teit at det ikke funker out-of-the-box. Løsninga er her da (krever at du redigerer /etc/X11/xorg.conf som root):

 

http://linux.wordpress.com/2006/06/06/tip-...ux-and-firefox/

Før du redigerer xorg.conf, husk å ta backup. Det kan gjøre med kommadoen

sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backup

Den koden kopierer xorg.conf og lagrer kopien som xorg.conf.backup.

Gjorde det nå, men det fungerer fremdeles ikke. Fremover på musen blir høyreklikk, og bakover er død.

 

PS: Hvorfor er nettleserne så trege i Linux? Installerte Fasterfox til og med. Tok 36 sekunder å laste denne tråden. Problemet ligger IKKE på min nettlinje.

Lenke til kommentar

EDIT: Glem det curl laster ikke ned bilder, altså forslaget under er bare tull!

 

36 sek. var mye ja. Har ikke det problemet her så jeg tror ikke det er nettlesere generellt som er så trege på GNU/Linux. Du kan jo sjekke hvor raskt det går å laste ned siden uten bruk av nettleser. Hvis det også er fortsatt er ~36 sek. er nok feilen et annet sted en nettleseren. Det kan jo så klart være en issue med installasjonen uanset og ikke nettet. Men da kan du i alle fall eliminere en feilkilde.

 

time curl http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=401300&st=11860&start=11860

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Ingen store kommerse distroer har fullstendig multimediastøtte ut av boksen. Her kan vi takke software-patenter og frykten for å bli saksøkt av Thompson, MPEG LA og andre aktører :thumbdown:

 

Men redningen er aldri langt unna, og i OpenSUSE's tilfelle kan du sjekke ut denne sida:

http://opensuse-community.org

 

Kort og godt bør du aktivere enten Packman eller Guru repositoriene, så har du tilgang på alle proprietære codecs du kan drømme om.

Lenke til kommentar
PS: Hvorfor er nettleserne så trege i Linux? Installerte Fasterfox til og med. Tok 36 sekunder å laste denne tråden. Problemet ligger IKKE på min nettlinje.
Jeg vet ikke om det er slik at nettlesere generelt sett er så trege i Linux. Men at noe tar 36 sekunder å laste er jo litt mer enn hva man bør forvente.

 

Det du kan sjekke, er jo /etc/resolv.conf og 'route -n'. I tillegg kan du sjekke hvilke interface du har som er aktive og om IP-adressene og gateway stemmer overens med dine forventninger.

Lenke til kommentar
Installasjonen min av ubuntu server står å henger på:

Setter opp apt... Søker gjennom speilet

 

Jeg tror ikke serveren har riktige nettverksinstillinger. Derfor har den ikke tilgang til internett... Hva kan jeg gjøre for å få den til å gå videre?

Enkel fiks: Napp ut nettverkskabelen. :)

Lenke til kommentar
Blåskjerm på bussen i går, på de nye skjermene som viser de neste busstoppene i bussene til Oslo Sporveier. Må jo bli veldig dyrt etterhvert med en lisens for hver buss. Dette blir det jo ikke billigere billetter av... :)

he he så det samme på bussen i Bergen, skjermen som spyr ut reklame hadde blåskjerm. Det som irriterer er at busselskapet syter over lite penger og ønsker seg mer støtte... Tror nok ikke lisensutgiftene er mye alt i alt, men de trenger vel ikke å hive dem ut vinduet heller...

Lenke til kommentar
Se det. Kanskje jeg skal huske på det neste gang jeg er i testehumør.

Enklere å installere i Virtualbox hvis du vil bare teste litt. Siste jeg forsøkte var Paradus, litt få programmer i pakkebrønnen men ellers en imponerende distro emm. Bygget opp fra grunnen med egen pakkebehandler som fungerte veldig bra - alt i alt den mest brukervennlige distroen jeg har sett. Trådløs skal vist være svært bra støttet på den.

Lenke til kommentar

 

 

Ja det var et godt vedtak av Nederland. :thumbup:

 

For at Norge skal følge det opp bør det nok bli en del av EU sitt lovverk. Det er jo mange fine ord om åpen standard i Norge men i praksis skjer det jo ingenting. Troms fylke skal jo få et kontor ift åpen programvare, de forlanger samtidig at alle førsteklassinger ved videregående skole skal bruke Vista. Det medfører at de som har private bærbare og ikke Vista får en gratisoppgradering. Fylkeskommunen hevder at det ikke koster dem noe som helst ekstra, og det tror jeg på. Microsoft vet hvor viktig det er å folk avhengig så tidlig som mulig.

 

Alle de nye bærbare de har bestilt kommer med Office 2007 og automatisk lagring i .docx. Det fører jo selvsagt med seg at lærerne med word 2003 ikke klare å lese filene. De tør ikke å installere tillegget fra Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...