Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det er en del her som bruker Arch. Bruker den selv, og har stort sett bare gode erfaringer, men du må være oppmerksom på at det iblant er behov for å fikse smårusk selv. Dvs, noen få oppdateringer kan gi enkelte problemer, men det er igrunn sånt man må regne med når man bruker en slik distro hvor alle programmer er "bleeding edge".

 

Hvis du har god peiling på hva du driver med, og ikke er redd for å fikse småproblemer en sjelden gang, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke prøve Arch. :)

 

Edit: Må også legge til at systemet du får etter installasjon er veeldig bare-bones, så det er ikke mye som virker out-of-the-box. Når du først har satt opp ting, så trenger du ikke å gjøre mer med det, men det er litt jobb helt i starten.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Edit: Må også legge til at systemet du får etter installasjon er veeldig bare-bones, så det er ikke mye som virker out-of-the-box. Når du først har satt opp ting, så trenger du ikke å gjøre mer med det, men det er litt jobb helt i starten.

 

Det vet jeg. Er et helvete å installerere X når det ikkje fungerer, la jeg merke til, men når det først fungerer, så er det en enkel sak.

Lenke til kommentar

Fordelen med Arch, i motsetning til ubuntu, er at /etc ikke er fylt med et drittlass av obskure skript og konfigurasjonsfiler. Når pakkehåndtereren feiler, så er det også som regel mulig å vite hva som er galt. Ulempen er, eller kan være at Arch Linux er en "rolling release". Du alltid kjøre det nyeste.

 

For min del er det litt kjipt siden fglrx ikke støtter AIGLX i X.Org server 1,4, og jeg ikke har en eldre versjon av x-org-server i mellomlageret til pacman ...

 

Og så ligger det til saken at XGL heller ikke fungerer (noen som kjører XGL fra community-repo med catalyst 7.11 så si ifra!) , så det er jo litt synd.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Kva GPL-lisensiert PHP-galleri er mest lettvektig?

 

 

 

EDIT:

 

Må legge til at Sony NWZ-S618F'en eg kjøpte gjennom anbefalingar her frå kafeen, er utruleg bra.

 

- Ingen programvare

- Liten fysisk størrelse

- Flott lyd

- Lynkjappe og enkle menyar

- Lyssterk skjerm

etc. etc.

 

NWZS615FBlackLeftF_lg-564x376.jpg

 

THUMBS UP!

Endret av huf
Lenke til kommentar
Må legge til at Sony NWZ-S618F'en eg kjøpte gjennom anbefalingar her frå kafeen, er utruleg bra.

 

- Ingen programvare

- Liten fysisk størrelse

- Flott lyd

- Lynkjappe og enkle menyar

- Lyssterk skjerm

etc. etc.

 

THUMBS UP!

 

Ugg, jeg vet at lommeboken ikke har godt av det, siden jeg ganske nylig kjøpte meg en mp3-spiller, men nå har jeg bare enda mer lyst på den. :p *skrive opp i ønskelisten*

Lenke til kommentar
EDIT:

 

Må legge til at Sony NWZ-S618F'en eg kjøpte gjennom anbefalingar her frå kafeen, er utruleg bra.

 

- Ingen programvare

- Liten fysisk størrelse

- Flott lyd

- Lynkjappe og enkle menyar

- Lyssterk skjerm

etc. etc.

 

[img']http://images.gfx.no//351/351872/NWZS615FBlackLeftF_lg-564x376.jpg[/img']

THUMBS UP!

Og ikke minst har den en grei pris også. :)

Jeg var innom Sony-Center hin dagen og kikket på den. Den er absolutt fristende, men siden jeg har en mp3-spiller som funker så føles det litt feil. Den gamle er jo bare ett år gammel og funker som bare det bortsett fra lite lagringsplass (Sansa E260 4GB).

 

Edit: Har faktisk lyst til å kjøpe den bare for å vise Sony at de endelig har kommet på riktig spor igjen.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg stiller meg undrende til alt oppstyret rundt 64-bit OS. Jeg har prøvd 64-bits "versjonen" av Arch Linux (og Ubuntu) i et par dager nå, og kan ikke si jeg er lamslått av et system som er mer responsivt, kjappere ++andre ikke-målbare/(u)følbare "fordeler".

 

Fordel

Slik jeg ser det er fordelen - den eneste fordelen for sluttbruker, et større adresseområde for minne.

 

Ulemper:

  • Mange programmer må rekompileres på nytt for å fungere.
  • "Ingen" programmer er optimalisert for å utnytte større heltallsregistre. Kanskje om 5 år.
  • Selvsagt er ikke binærkompatibilitet et problem, men ønsker du å kjøre "32-bits programvare" - dvs. alt som ikke følger med distroen, så må du installere 32-bits biblioteker som dekker behovet til programmene du ønsker å kjøre.
  • Gjør man som ovenfor, så blir det et ufattelig rot (Ubuntu).
  • Du kan kjøre alle 32-bits binærfiler i et chroot-jail, og mounte kataloger du ønsker at skal være tilgjengelige i chroot-miljøet. Dritt og komplisert. Kjør heller et "rent" 32-bits miljø.
  • Er det noe som ikke fungerer, så jepp, helt riktig, det at du bruker et 64-bits OS er noe du må ta med i betraktningen i feilsøket.

Siden jeg fortsatt har 2 GiB RAM og ikke bryr meg om imaginære/ikke-eksisterende ytelsesgevinster så skifter jeg snart til Arch32. Forhåpentligvis så vil andre som vurderer å bruke et 64-bits OS lese dette og kanskje spare tid og hodebry.

 

x86_64 byr riktignok på mer enn større GPR(s), men i samtlige benchmarks jeg har sett så er det dødt løp, 64-bits ligger maks 2 sekunder foran og i resterende så sparker x86-32 de samme programmene kompilert mot x86-64, til helvete, hjem, til helvete og hjem igjen.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

 

EDIT:

 

Må legge til at Sony NWZ-S618F'en eg kjøpte gjennom anbefalingar her frå kafeen, er utruleg bra.

 

- Ingen programvare

- Liten fysisk størrelse

- Flott lyd

- Lynkjappe og enkle menyar

- Lyssterk skjerm

etc. etc.

 

[img']http://images.gfx.no//351/351872/NWZS615FBlackLeftF_lg-564x376.jpg[/img']

THUMBS UP!

Og ikke minst har den en grei pris også. :)

Jeg var innom Sony-Center hin dagen og kikket på den. Den er absolutt fristende, men siden jeg har en mp3-spiller som funker så føles det litt feil. Den gamle er jo bare ett år gammel og funker som bare det bortsett fra lite lagringsplass (Sansa E260 4GB).

 

Edit: Har faktisk lyst til å kjøpe den bare for å vise Sony at de endelig har kommet på riktig spor igjen.

 

 

 

Ja, det er nesten verdt det aleine. Nei, spelaren fungerar topp så langt for min del. Har aldri vore borti

betre spelar til den prisen. (Til ingen anna pris heller, når eg tenkjer meg om.)

 

:)

 

Einaste minuset eg kan komme på i farta, er den manglande(såklart?) støtta for .avi. Er litt makkete å konvertere til .mp4. (Ikkje at eg brukar spelaren noko særleg til video uansett, men fortsatt greit å ha moglegheita.)

Endret av huf
Lenke til kommentar

Heisann. Har et lite problem. Tok nettopp en backup av musikk-samlingen min. Kopierte altså samlingen over på en ekstern harddisk. Underveis dukket det opp ca. 6 ganger, en melding om at den og den låten ikke kunne kopieres. Trykka bare "skip" og kopieringen fortsatte. Da det var ferdig så jeg at det manglet ca. 60 filer som ikke hadde blitt kopiert over. Men det som var veldig rart var at disse filene hadde blitt bort fra harddisken på maskinen også! Er det mulig for Ubuntu/andre distroer å bare slette enkelte filer sånn uten videre? Synes dette var litt merkelig at jeg plutselig satte igjen med færre filer enn det jeg startet med, når jeg bare kopierte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...