Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

du skal ikke trenge og legge inn noen drivere for ntfs støtte , funket out of the box hos meg .

 

faktisk så funket alt hos meg etter install , jeg kjører en dualboot med win xp , som jeg må inn i for og se film på tv'en , får ikke skjermdelingen til og funke helt i ubuntu , men det er pga måten x deler skjermene og ikke noe annet .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med det a skrive til ntfs da? Er det blitt bedre, eller litt ustabilt enda?

jeg har ikke noe problemer med det , nå skriver jeg for det meste til Fat32 siden det er formate den externe disken hadde når jeg kjøpte den , og jeg la ikke merke til det før den var over halv full .

Lenke til kommentar
XP 64-bit var en stor flopp hvertfall, fordi nesten ingen programmer fungerte.

Det er en veldig drøy overdrivelse. Jeg bruker "floppen" og har ikke noe problem med programvare generelt. Kan ikke huske å ha hatt noe problemer med det siden Deamontools ikke fungerte de første månedene etter lanseringen for et lanseringen for 2,5 år siden. Noen antivirusprogrammer fungerte heller ikke før etter flere måneder men det var ikke noe problem her siden jeg hadde valgmuligheter og kunne velge en som fungerte. Den manglet driver til fingeravtrykksleseren også men den har jeg ikke savnet eller lett etter senere. Det er godt mulig den er ute nå.

 

Etter 2005 har jeg altså ikke hatt noen problemer med XP x64 Edition selv om jeg har flere ulike PCer med det inne og har hatt ganske mye forskjellig programvare inne på de. XP x64 Edition er etter min mening det beste desktop-OSet microsoft har på markedet for tiden. Stabilt, yter bra, ødelegger ikke ytelsen osv. Så hvis man først skal ha Windows så vil jeg anbefale XP x64 Edition. PS. Jeg anbefaler selvsagt fri programvare fremfor en hver Windows-versjon og OSX.

Lenke til kommentar

Brenner nå Ubuntu 32-bit på DVD. På 64-biten fikk jeg kernel panic etter den andre restarten, ikke særlig imponerende. Hadde bare installert to programmer, og litt med leg til/fjern programmer. Får håpe det går bedre denne gangen. Hvorfor måtte jeg ha i Ubuntu DVD-en når jeg skulle installere forskjellige programmer her i stad? De kan da ikke forvente at jeg skal ta vare på den til evig tid? Det må da gå ann på nett?

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar
Hvorfor kommer ikke Ubuntu med 32-bit emulering? Evt. når kommer det?

Alle distroer kan kjøre 32-bits programmer, men for at det skal funke må visse 32-bits bibliotek være installert. Og de fleste distroer har vel ikke det som default, men dette er altså noe man kan ordne ved behov.

 

Grunnen til at dette er enklere i Windows vil jeg tippe har å gjøre med behov, for i linux-verden bruker folk mest fri programvare, som dermed foreligger i både 32 og 64-bits versjoner, så behovet for bakoverkompatibilitet er derfor mye mindre enn i Windows. Men noen unntak fins, og da snakker vi proprietære programmer som Opera, Flash osv.

Lenke til kommentar
De kan da ikke sitte på rumpen og forvente at Opera og flash-standarden skal forsvinne til fordel for noe åpent. Bedre å fikse det slik de gjorde i Windows, vel?

Er vel heller firmaer som Adobe som må få rompa i gir. 64-bit er ikke akkurat state-of-the-art lenger.

 

Selv ønsker jeg vel egentlig Flash dit pepper'n gror - makan til minnehungrig og treig plugin skal man lete lenge etter. Ikke uten grunn at jeg enten ikke installerer Flash, eller i hvertfall bruker flashblock.

 

 

Og som sagt, går det an å kjøre 32-bits programmer på 64-bits linux :thumbup:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Brenner nå Ubuntu 32-bit på DVD. På 64-biten fikk jeg kernel panic etter den andre restarten, ikke særlig imponerende. Hadde bare installert to programmer, og litt med leg til/fjern programmer. Får håpe det går bedre denne gangen. Hvorfor måtte jeg ha i Ubuntu DVD-en når jeg skulle installere forskjellige programmer her i stad? De kan da ikke forvente at jeg skal ta vare på den til evig tid? Det må da gå ann på nett?

 

 

funker fint og bruke nettet , bare velg at den skal hente programmene fra nettet .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...