Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Mye bra skriveri her stigfjel.

 

Jeg har et problem som dere linux-gutta kan hjelpe meg med. Jeg bruker blender en del og har begynt å bli ganske avhengig av terminalen når jeg nå bruker en del eksterne rendrer-motorer (yafray,indigo). Jeg lurte på om det finnes en kommando som gjør at jeg kan starte blender fra et icon på skrivebordet der blender starter i terminal. Greit nok det egentlig.

 

gnome-terminal -e blender

 

Problemet er forsåvidt det at blender starter i fullskjerm. Dette vil ikke jeg. Jeg vet at hvis jeg starter blender med:

 

blender -W -p 0 0 1280 996

 

i en allerede åpnet terminal får jeg oppløsningen jeg vil ha. (jeg kjører 1280x1024, 1024-menupanelet (30 pix) = 996). Det vil si at blender åpnes slik at panelbaren min vises. Denne kommandoen lar seg imidlertid ikke kombinere med gnome-terminal slik:

 

gnome-terminal -e blender -W -p 0 0 1280 996

 

Så hvordan får jeg åpna blender i den oppløsningen jeg vil med terminalen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som har noe tips for og få direct rendiring til og funke på et GeForce FX 5600XT , bruker NVIDIA accelerated graphics driver ( last cards) som driver , men dr funker ikke og dermed ikke wow .

 

EDIT: ser at GLX ligger på load lista i xorg.conf , regner med jeg kan fjeren den linja og legge inn en annen linje for og lade Direct redring , men jeg finner ikke noe kommando for det :/

 

legger med xorg.conf fila hvist noen skulle ha interesse for og titte på den

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings
# nvidia-settings:  version 1.0  (buildd@vernadsky)  Fri Oct 12 21:39:58 GMT 2007

Section "ServerLayout"
Identifier	 "Layout0"
Screen	  0  "Screen0" 0 0
InputDevice	"Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice	"Mouse0" "CorePointer"
EndSection

Section "Files"
RgbPath		 "/usr/X11R6/lib/X11/rgb"
EndSection

Section "Module"
Load		   "dbe"
Load		   "extmod"
Load		   "type1"
Load		   "freetype"
Load		   "glx"
EndSection

Section "ServerFlags"
Option		 "Xinerama" "0"
EndSection

Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier	 "Mouse0"
Driver		 "mouse"
Option		 "Protocol" "auto"
Option		 "Device" "/dev/psaux"
Option		 "Emulate3Buttons" "no"
Option		 "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier	 "Keyboard0"
Driver		 "kbd"
EndSection

Section "Monitor"
# HorizSync source: edid, VertRefresh source: edid
Identifier	 "Monitor0"
VendorName	 "Unknown"
ModelName	  "LG 42LC3R-ZH"
HorizSync	   31.0 - 61.0
VertRefresh	 56.0 - 75.0
ModeLine	   "1280x1024@60" 108.0 1280 1328 1440 1688 1024 1025 1028 1066 +hsync +vsync
Option		 "DPMS"
EndSection

Section "Device"
Identifier	 "Videocard0"
Driver		 "nvidia"
VendorName	 "NVIDIA Corporation"
BoardName	  "GeForce FX 5600XT"
EndSection

Section "Screen"
Identifier	 "Screen0"
Device		 "Videocard0"
Monitor		"Monitor0"
DefaultDepth	24
Option		 "TwinView" "1"
Option		 "metamodes" "CRT: 1280x800 +0+0, DFP: 1280x1024@60 +0+0; CRT: 1280x800 +0+0, DFP: 1280x1024 +0+0; CRT: NULL, DFP: 1280x1024 +0+0"
SubSection	 "Display"
	Depth	   24
	Modes	  "1600x1200" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Debian er ikke akkurat en KISS distro, ser heller arch som en potensiell arvtager til Slackware, den er jo stort sett slackware med bedre pakkesystem, bare ikke like godt testet.

Vel, det er en god del forskjeller på Arch og Slackware, de hendvender seg også til forskjellige folk. Men Arch har et bedre pakkesystem, uten tvil.

 

Slackware er supert så lenge man greier seg med det som følger med.

Lenke til kommentar

Jupp. Et fint eksempel:

Pacman:

pkgname=leafpad
pkgver=0.8.12
pkgrel=1
pkgdesc="A notepad clone for GTK+ 2.0"
arch=(i686 x86_64)
url="http://tarot.freeshell.org/leafpad/"
license=('GPL')
depends=(gtk2)
makedepends=(perlxml)
source=(http://download.savannah.gnu.org/releases/$pkgname/$pkgname-$pkgver.tar.gz)
md5sums=('ad1463db414fff8d3bec8484b469f9a9')

build()
{
	cd $startdir/src/$pkgname-$pkgver
	./configure --prefix=/usr --enable-chooser || return 1
	make || return 1
	make DESTDIR=$startdir/pkg install || return 1
}

pkgsrc:

DISTNAME=	leafpad-0.8.4
PKGREVISION=	4
CATEGORIES=	editors gnome
MASTER_SITES=	http://savannah.nongnu.org/download/leafpad/

MAINTAINER=	[email protected]
HOMEPAGE=	http://tarot.freeshell.org/leafpad/
COMMENT=	Simple and light text editor using GTK+

USE_TOOLS+=		intltool msgfmt pkg-config
GNU_CONFIGURE=		YES
USE_DIRS+=		xdg-1.1
USE_PKGLOCALEDIR=	YES

.include "../../converters/libiconv/buildlink3.mk"
.include "../../devel/gettext-lib/buildlink3.mk"
.include "../../sysutils/desktop-file-utils/desktopdb.mk"
.include "../../x11/gtk2/buildlink3.mk"
.include "../../mk/bsd.pkg.mk"

 

Tar med tilslutt Buildpkg som et eksempel jeg liker:

PKGAUTHOR="[email protected]"
PKGVERSION="0.8.9"
PKGBUILD=1
PKGDESC="GTK+ text editor"
PKGSEXT=tar.gz
PKGSERVER=http://savannah.nongnu.org/download/$PKGNAME
BUILDDEP="gtk+ atk glib cairo pango libX11 fontconfig libXext libXrender libXinerama libXi libXrandr libXcursor libXfixes freetype zlib libpng libXau libXdmcp expat"
PKGDEP=$BUILDDEP

Lenke til kommentar
Debian er ikke akkurat en KISS distro, ser heller arch som en potensiell arvtager til Slackware, den er jo stort sett slackware med bedre pakkesystem, bare ikke like godt testet.

Vel, det er en god del forskjeller på Arch og Slackware, de hendvender seg også til forskjellige folk. Men Arch har et bedre pakkesystem, uten tvil.

 

Slackware er supert så lenge man greier seg med det som følger med.

I Slackware er det veldig lite man behøver å legge inn av bibloteker i etterkant. libdvdcss og lame er imidlertid to unntak. MP3-avspilling er støttet out-of-the-box i Slackware. Har ikke opplevd samme problemer med Slackware som jeg hadde med Debian på hovedmaskinen. Å legge inn et par skarve bibloteker manuelt er ingen ting mot versjonskonflikt mellom kjerne og compiler.

Lenke til kommentar
I Slackware er det veldig lite man behøver å legge inn av bibloteker i etterkant. libdvdcss og lame er imidlertid to unntak. MP3-avspilling er støttet out-of-the-box i Slackware. Har ikke opplevd samme problemer med Slackware som jeg hadde med Debian på hovedmaskinen. Å legge inn et par skarve bibloteker manuelt er ingen ting mot versjonskonflikt mellom kjerne og compiler.

Det er veldig avhengig av hvilke programmer man bruker. Hver gang jeg bruker Slackware må jeg bruke en halv dag på å kompilere programvare, for å så vedlikeholde disse så lenge jeg kjører installasjonen. Slackware er bra, jeg har tross alt kjørt den i noen år. Men det er en grunn til at jeg mer eller mindre forket den. Jeg vil ha så lite som mulig til å begynne med, for å så legge til det jeg trenger (gjennom et pakkesystem).

Lenke til kommentar
Etter min mening så er en av de største fordelene nettopp det at man slipper å installere "hundrevis" av biblioteker manuelt. Å oppgradere viktige biblioteker "manuelt" er oppskrift på katastrofe - og rot.

Spiller ingen rolle om en distro har et godt pakkesystem hvis distroen forårsaker store konflikter mellom f.eks. kjerne og kompilator, noe som skjedde i mitt tilfelle, sammen med sære distrospesifikke fremgangsmåter for å konfigurere noe som burde vært kjempeenkelt. Nå stoler jeg ikke på andre linux-distroer enn Slackware til mitt bruk, der får jeg i hvert fall satt opp maskinen til å fungere akkurat slik jeg vil.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...