Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det finnes jo også en amaroK live-cd dedikert til party-mode i amaroK, om jeg har forstått rett hva maskinen skal brukes til er det IMO en av de best egnete løsningene (om ikke maskinkravene er for bratte, da). :)

 

Hm, ved nærmere research viser det seg at denne er litt utdatert og ustabil. Du får teste og se.

Et problem med dette er at musikkarkivet ikke ligger lokalt på maskinen. Det må kobles opp via NFS, og da faller alle live-cd alternativer bort. Jeg må ha et OS som er preinstallert.

Lenke til kommentar
Skal reinstallere en maskin som hovedsakelig brukes til avspilling av musikk på Studentersamfundet i Trondheim. De fleste som styrer maskinen har på langt nær så gode datakunnskaper og mange vet knapt hva GNU/Linux er. Maskinen har en PII 350 MHz CPU med uviss mengde minne (sikkert maks 128 MB). Kan noen foreslå en lettvekts-distro som samtidig er såre enkel å bruke for folk flest (har testet xubuntu)?

Snakk med ITK, og les her: http://itk.samfundet.no/dok/Musikkmaskininstallasjon

 

De har gjort mye av dette før. Vi hadde en slik på DG i sin tid, jeg synes det fungerte utmerket - men det var delte meninger om den.....

 

Hvor skal den stå?

Lenke til kommentar

Bare et kjapt spørsmål som jeg ikke syns fortjener en egen tråd:

 

Nettlesere i Linux har de samme funksjonene o.l. som på Windows, ikke sant?

Nettapplikasjoner som flash, shockwave, java osv. fungerer helt normalt?

Jeg regner med at svaret er ja, men jeg spurte bare for å være bombesikker før jeg gjør/sier noe dumt på den fronten...

Lenke til kommentar

Prøvde å installere Debian Etch på hovedmaskinen min for å se om det kunne gi et fortrinn i forhold til Slackware. Det gikk fint, inntil jeg skulle ha inn nVIDIA-driverne og drivere for TV-kortet mitt (ivtv). Da fikk jeg en kjempekonflikt, for jeg vil bruke de nyeste nVIDIA-driverne (100.14.19). De finnes ikke for Etch, bare 1.0-8776. Og da jeg prøvde å oppgradere til testing (lenny) fikk jeg versjonskonflikt mellom gcc (4.2) og kjernen (kompilert med gcc 4.1) da jeg prøvde å installere driverne manuelt. MythTV kræsjet da jeg prøvde å søke etter kanaler, da i en ren Etch-installasjon. Da GRUB skulle installeres under installasjonen brukte GRUB MBR på feil disk. Måtte bruke LILO for å kunne legge boot-loader på riktig disk. Så nå installerer jeg Slackware igjen, ser ut til å være et sikkert alternativ. Da får jeg i hvert fall tingene til å fungere slik de skal. At ting skal være så vanskelig, skjønner ikke jeg. Og ja, sjekket at kildene i /etc/sources.list hadde de nødvendige parameterene contrib og non-free i tillegg til main.

Lenke til kommentar
Er ikke det litt tungvindt hvis man f.eks vil legge inn KDE.. Da må man legge inn alt selv?

Slackware har KDE som standard window-manager, så KDE blir lagt inn ved installasjon. Det kan kanskje være mer tungvint enn Debian og Ubuntu i noen situasjoner (f.eks. når man skal legge inn mythtv), men du har full frihet med Slackware, og man kan lettere tilpasse installasjonen til mer spesielle hardware-oppsett (se profil for specs). Og man kan få til det meste av programvare i Slackware når man først er vant til det. Dette er ikke et forsøk på starte en distro-krig, men jeg forteller om mine erfaringer da jeg prøvde Debian som en mulig erstatter til Slackware. Men skal jeg eventuelt bytte ut Slackware på hovedmaskinen, blir det nok heller FreeBSD enn en annen linux-distro.

 

Edit: en av hovedårsakene til mine problemer med Debian er rett og slett linux-kjernen og forskjellige utgaver av GCC i stable/testing. Et slikt problem ville f.eks. aldri inntruffet i FreeBSD, da kjerne og userland er mye tettere integrert enn hva tilfelle er i GNU/Linux.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Er ikke det litt tungvindt hvis man f.eks vil legge inn KDE.. Da må man legge inn alt selv?

Slackware har KDE som standard window-manager, så KDE blir lagt inn ved installasjon. Det kan kanskje være mer tungvint enn Debian og Ubuntu i noen situasjoner (f.eks. når man skal legge inn mythtv), men du har full frihet med Slackware, og man kan lettere tilpasse installasjonen til mer spesielle hardware-oppsett (se profil for specs). Og man kan få til det meste av programvare i Slackware når man først er vant til det. Dette er ikke et forsøk på starte en distro-krig, men jeg forteller om mine erfaringer da jeg prøvde Debian som en mulig erstatter til Slackware. Men skal jeg eventuelt bytte ut Slackware på hovedmaskinen, blir det nok heller FreeBSD enn en annen linux-distro.

 

Edit: en av hovedårsakene til mine problemer med Debian er rett og slett linux-kjernen og forskjellige utgaver av GCC i stable/testing.

 

Debian er ikke akkurat en KISS distro, ser heller arch som en potensiell arvtager til Slackware, den er jo stort sett slackware med bedre pakkesystem, bare ikke like godt testet.

Lenke til kommentar

I postene over der jeg prater om å oppgradere musikkmaskinen på samfundet kommer jeg likevel til å gå for Debian på grunn av at det er enklere å få support på Debian på samfundet, og at jeg enkelt kan få et strømlinjeformet oppsett for musikkmaskinen. Men for mitt vedkommende får jeg ikke til et tilfredsstillende oppsett med Debian på hovedmaskinen, så jeg må nok fortsatt sverge til Slackware, med FreeBSD 7.x som en mulig arvtaker.

Lenke til kommentar
Men det jeg egentlig lurte på var hvorfor du bruker en monstermaskin til firewall. Den er jo heftigere enn både hovedmaskinen og mamma-maskinen.

Det var opprinnelig en dual PII Overdrive 333 MHz. Men så sviktet det gamle oppsettet. Hovedkortet sluttet å sende interrupts til prosessoren ved høy nettverkslast, og det gjorde maskinen ubrukelig. Fant ut at det ikke ville lønne seg å kjøpe eldre brukt maskinvare, så jeg fikk tak i CPU, hk, minne og harddisk billig. CPU'en var til å begynne med en P4 630 3.0 GHz "Prescott" med tilhørende 925X basert hovedkort, også kjøpt svært billig. Men denne prosessoren hadde et varmeproblem, og døde grunnet nettopp varme. Sendte hk og CPU til retur. Fikk igjen pengene for hovedkortet da det var kjøpt på lagersalg/demovaresalg. Fikk ikke tilbake samme CPU fordi CPUen på det tidspunktet var gått ut av sortimentet. Det endte med at jeg fikk en Core2 Duo E6300 som erstatning fordi Core2 prosessoren kostet det samme som det jeg ga for P4 630. Så der har du grunnen til at jeg har en såpass kraftig maskin som brannmur. Jeg vet at det er overkill, men sånn er det nå engang. Lyspunktet er at denne maskinen kommer til å vare lenge, maskinen har vist seg å være dønn stabil i lang tid nå. Og jeg trenger litt kraft til routing, sitter på en full duplex 100 Mbps linje.

Litt finurlig at du bruker et TV-kort som heter WinTV.

Det er hva Hauppauge har valgt å kalle kortet. Men tross navnet fungerer kortet meget godt i Slackware sammen med MythTV. Ifølge dokumentasjon på nettet skal også kortet fungere i FreeBSD, også der sammen med MythTV. Dette har jeg imidlertid ikke fått testet enda, og dermed kan jeg ikke si med sikkerhet at det vil fungere i praksis.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Prøvde å installere Debian Etch på hovedmaskinen min for å se om det kunne gi et fortrinn i forhold til Slackware. Det gikk fint, inntil jeg skulle ha inn nVIDIA-driverne og drivere for TV-kortet mitt (ivtv). Da fikk jeg en kjempekonflikt, for jeg vil bruke de nyeste nVIDIA-driverne (100.14.19). De finnes ikke for Etch, bare 1.0-8776. Og da jeg prøvde å oppgradere til testing (lenny) fikk jeg versjonskonflikt mellom gcc (4.2) og kjernen (kompilert med gcc 4.1) da jeg prøvde å installere driverne manuelt.

 

 

Får du ikke spørsmål under install av driverne om å kompilere en kernelmodul til din kjerne? Har alltid fungert fint for meg i Ubuntu å installere nyeste nVidia-drivere direkte, uansett hvilken kjerne jeg har hatt. Ulempen er da at du må reinstallere driverne for hver kernel-oppgradering, og da er det vel kanskje uaktuelt?

Lenke til kommentar
Får du ikke spørsmål under install av driverne om å kompilere en kernelmodul til din kjerne? Har alltid fungert fint for meg i Ubuntu å installere nyeste nVidia-drivere direkte, uansett hvilken kjerne jeg har hatt. Ulempen er da at du må reinstallere driverne for hver kernel-oppgradering, og da er det vel kanskje uaktuelt?

Prøvde også å bare beholde Etch uten å oppgradere til Lenny (Debian testing). Men de generiske nvidia-driverne lot seg først ikke installere. Måtte installere nvidia-driverne fra pakkebrønnen før jeg kunne installere de generiske nvidia-driverne oppå de første driverne. Men ved hver restart ville ikke X starte, og dette måtte gjøres på nytt. Og GDM var totalt ubrukelig med Xfce og nvidia-driverne, enda jeg vet at GDM lar seg kombinere med Xfce (ja, har prøvd, uten nvidia-driverne). Det som også plaget meg, er at under installasjon legger GRUB seg inn på feil harddisk. Bruker en SCSI-disk, men av en eller annen merkelig grunn vil ikke GRUB la seg legge inn på MBR på SCSI-disken, men på den første IDE-disken. Måtte legge inn LILO. Det inntrykket jeg har av Debian er at det sikkert er veldig hendig i bruk på forholdsvis enkle systemer. Men straks man hiver inn et litt spesielt diskoppsett samt en litt spesiell maskinvarekombinasjon føler jeg at Debian faller igjennom. For å sette opp OS'et på et slikt system trenger jeg å ha full kontroll, noe Debian dessverre ikke gir meg, slik jeg får i Slackware og FreeBSD. Satt faktisk en del timer med dette. Som om ikke dette var nok byttet SCSI-disken av og til device-navn fra /dev/sda til /dev/sdc uten noen god forklaring på dette, uten bytte av kjernen.

 

Til dere som tror jeg ikke er vant med mer avanserte systemer, kan jeg nevne at jeg har lang erfaring med Slackware, FreeBSD/OpenBSD og har vært borti Solaris 10 mer enn en gang, for å si det på den måten.

 

Edit: og ja, la også inn build-essential pakkene samt kernel source, og pakket ut kildekoden.

 

Edit edit: er også fullt klar over at hvis man bytter kjerne må man også reinstallere nvidia-driverne. Men lenny bruker 2.6.22 kjernen, som er kompilert med GCC 4.1. Det som gjør det ekstra irriterende er at lenny bruker GCC 4.2. Og da får man konflikt når man så prøver å kompilere nvidia-driverne.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...