Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Kjører en Slackware current (som fungerer fint) på en av maskinene som eksperimentell distro og for å lære. Bruker slackpkg update og slackpkg upgrade-all for å holde meg oppdatert. Programoppdateringer er greit, men så kommer oppdatering av kernel.

Hvordan er det å la slackpkg ta seg av oppgradering av kernel?Her aner jeg problemer om jeg bare lar slckpkg oppgradere. Leter etter en oppskrift på hvordan dette skal gjøres. Hva med Lilo osv. Noen som kan gi en oppskrift?

Om det er nødvendig å oppgradere kernel vet jeg ikke, men kan det være at kommende programmer ikke vil virke som de skal fordi de er kompilert til den nye kernel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er morsomt å leke meg i kodebrønnene til GNOME, finner mye kul, men uferdig kode.

 

Ser at gnome-icon-theme begynner å bli veldig bra, de har til og med tatt seg tid til å legge inn et par ekstra smileys (som f.eks :p) Tango har derimot stanset litt opp de siste par månedene, dette sikkert på grunn av at tegneren Jakub Steiner (aka jimmac) er blitt satt over til å jobbe mer med gnome-icon-theme.

Edit Post

BTW: Noen andre som har funnet noe kule og uannonserte funksjoner, eller er det bare jeg som er sær som ser igjennom kildebrønner støtt og stadig?

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Testet nå å legge /var-filsystemet som en egen partisjon med reiserfs på. Det ble faktisk merkbart kjappere. Spesielt pacman (kjører Arch, ja) fikk en voldsom speedboost. Symlinket også cache-directoryet til Opera dit, og syns jeg ser en performance-boost der og (kan være placebo akkurat det der, dog :) )

 

Bare et tips til andre gærne linux-geeks som vil ha enda bedre ytelse. :)

 

Edit: /var lå før på samme partisjon som /, jfs-filsystem.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Det varierer egentlig best med hva slags bruk det er snakk om. Ext3 er nok det beste "all-round" filsystemet, dvs at det er bra til alt.

 

Reiserfs er best på mange små filer (noe man ofte finner i /var, og som pacman er spesielt glad i).

 

JFS er et godt all-round filsystem det og, med lav cpu-bruk som en av styrkene jeg har sett fremhevet oftest. Prøvde det på laptopen (på / og /home) når jeg la inn Arch, og det funker helt fint. Hadde sikkert ikke merket store forskjellen om jeg hadde brukt ext3, dog. :p

 

XFS skal være bra til lagring av mye store filer.

 

Alt i alt, om du enten ikke vet hva fordelen med et spesifikt filsystem er, og hvordan det vil berøre deg, eller om du ikke er interessert i å prøve masse forskjellig bare "for the hell of it", så er det ikke noe vits i å bry seg om noe annet enn ext3. :)

Lenke til kommentar
Kjører en Slackware current (som fungerer fint) på en av maskinene som eksperimentell distro og for å lære. Bruker slackpkg update og slackpkg upgrade-all for å holde meg oppdatert. Programoppdateringer er greit, men så kommer oppdatering av kernel.

Hvordan er det å la slackpkg ta seg av oppgradering av kernel?Her aner jeg problemer om jeg bare lar slckpkg oppgradere. Leter etter en oppskrift på hvordan dette skal gjøres. Hva med Lilo osv. Noen som kan gi en oppskrift?

Om det er nødvendig å oppgradere kernel vet jeg ikke, men kan det være at kommende programmer ikke vil virke som de skal fordi de er kompilert til den nye kernel?

Du må ikke oppgradere kernel, så lenge den er 2.6.15+ kan du kjøre hva du vil (og så lenge du vil). Hvis du vil oppdatere kernelen er det heller ikke noe problem, har brukt slackpkg flere ganger til å oppgradere hele Slackware fra en versjon til en annen (sist var fra 10 til 11), så kernelen er en simpel ting. De siste versjonene av slackpkg tror jeg også tilbyr å oppdatere lilo for deg.

Lenke til kommentar
Det varierer egentlig best med hva slags bruk det er snakk om. Ext3 er nok det beste "all-round" filsystemet, dvs at det er bra til alt.

 

Reiserfs er best på mange små filer (noe man ofte finner i /var, og som pacman er spesielt glad i).

 

JFS er et godt all-round filsystem det og, med lav cpu-bruk som en av styrkene jeg har sett fremhevet oftest. Prøvde det på laptopen (på / og /home) når jeg la inn Arch, og det funker helt fint. Hadde sikkert ikke merket store forskjellen om jeg hadde brukt ext3, dog. :p

 

XFS skal være bra til lagring av mye store filer.

 

Alt i alt, om du enten ikke vet hva fordelen med et spesifikt filsystem er, og hvordan det vil berøre deg, eller om du ikke er interessert i å prøve masse forskjellig bare "for the hell of it", så er det ikke noe vits i å bry seg om noe annet enn ext3. :)

 

 

hvor problematisk er det og flytte deler av / som f.eks /var til en annen partisjon .

er greit og prøve masse "for the hell of it " ;)

 

 

merker at skrekken for et alternativt system er vekk og at jeg snart kanskje skulle prøve meg på noe litt mer avansert etterhvert

Lenke til kommentar
hvor problematisk er det og flytte deler av / som f.eks /var til en annen partisjon .

er greit og prøve masse "for the hell of it " ;)

 

Vel, kort fortalt opprettet jeg en ny partisjon med fdisk, formaterte den med reiserfs (mkfs.reiserfs). Så bootet jeg til single user mode, mountet den nye partisjonen på et midlertidig mountpoint, også kopierte jeg alle filene fra /var over. (cp -dpPR /var/* /mnt/temp/)

 

Da var det bare å endre fstab til å mounte den nye partisjonen som /var ved neste bootup.

 

Man bør selvsagt også slette de filene under /var på den gamle partisjonen, siden den nye partisjonen blir mountet her, men jeg har ventet litt med det for å se om alt funker først. Greit å ha "backup".

 

Nå som jeg ser det funker fint, kommer jeg til å boote til single user mode, unmounte /var, og slette alle filene som ligger på den gamle partisjonen.

 

(Booting til single user mode er kjekt, siden prosesser som vanligvis skriver/leser til/fra filer under /var vil være stoppet.)

Lenke til kommentar

Skal reinstallere en maskin som hovedsakelig brukes til avspilling av musikk på Studentersamfundet i Trondheim. De fleste som styrer maskinen har på langt nær så gode datakunnskaper og mange vet knapt hva GNU/Linux er. Maskinen har en PII 350 MHz CPU med uviss mengde minne (sikkert maks 128 MB). Kan noen foreslå en lettvekts-distro som samtidig er såre enkel å bruke for folk flest (har testet xubuntu)?

Lenke til kommentar
Du kan da bare sette opp Slackware/FreeBSD for dem?

Ja, vurderer det. Men det må være mulighet for autologin, slik at folkene ikke trenger å bry seg om å skrive inn brukernavn og passord. Det maskinen skal gjøre, er å spille av musikk. Prøver litt forskjellig, skal se hva jeg finner ut. Men jeg er selvfølgelig åpen for forslag.

Lenke til kommentar
Du kan da bare sette opp Slackware/FreeBSD for dem?

Ja, vurderer det. Men det må være mulighet for autologin, slik at folkene ikke trenger å bry seg om å skrive inn brukernavn og passord. Det maskinen skal gjøre, er å spille av musikk. Prøver litt forskjellig, skal se hva jeg finner ut. Men jeg er selvfølgelig åpen for forslag.

*box, Opera (static(helst 9.5b da den bruker qt4)) og XMMS med en custom *box meny (nettleser/musikk/avslutt) burde gi en enkel og brukbar opplevelse. Bruk SLiM til å logge inn (med bruker gjest uten passord eller lignende).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...