Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du sletter ikke bare data til alle brukere, men alt som ligger under /, altså hele filsystemet.

Jeg prøvde rm -rf / i Solaris 10 som root, men jeg fikk ikke lov til å utføre operasjonen... :!:

"prøvde"; hvis det hadde funket da?

 

Man kan vel utføre tilsvarende i windows, format c eller noe sånt, men brukere av windows bruker jo normalt ikke en terminal i motsetning til linux - så det er vel verre å lure disse.

Lenke til kommentar
Du sletter ikke bare data til alle brukere, men alt som ligger under /, altså hele filsystemet.

Jeg prøvde rm -rf / i Solaris 10 som root, men jeg fikk ikke lov til å utføre operasjonen... :!:

"prøvde"; hvis det hadde funket da?

 

Man kan vel utføre tilsvarende i windows, format c eller noe sånt, men brukere av windows bruker jo normalt ikke en terminal i motsetning til linux - så det er vel verre å lure disse.

Lag et bash-script og kall det "Prison Break.avi" eller noe - så er det i boks^^

Lenke til kommentar
"prøvde"; hvis det hadde funket da?

Om det hadde fungert, ville det uansett ikke spilt noen rolle. Har en Solaris-installasjon i VMware for testing. Da kan man teste uten at det får noen konsekvenser for tapt data. Men ville uansett aldri prøvd meg på noe sånt hvis jeg hadde hatt en Solaris-boks med viktige data.

Mener å huske at det finnes noe man kan skrive før en kommando, da vil den bare bli midlertidig utført slik at man kan se hva som skjer - vet dere hva jeg mener?

 

ms har fjernet filendelsene i windows(mer brukervennlig?), et av resultatene leste jeg, er et nytt virus som florerer på msn. Man mottar en fil "fra" den man har samtale med som heter picture. Filen er en .exe fil, men det ser man jo ikke uten at man endrer på det selv - og så klikker man for å se bildet man har fått he he Bang!

Lenke til kommentar
ms har fjernet filendelsene i windows(mer brukervennlig?), et av resultatene leste jeg, er et nytt virus som florerer på msn. Man mottar en fil "fra" den man har samtale med som heter picture. Filen er en .exe fil, men det ser man jo ikke uten at man endrer på det selv - og så klikker man for å se bildet man har fått he he Bang!

M$ har ikke fjernet filendelsene, bare gjort dem usynlige som standard-innstilling. Man kan slå på visning for filendelse. Det gjør jeg, fordi jeg liker å se hva slags filer jeg har med å gjøre.

Lenke til kommentar
ms har fjernet filendelsene i windows(mer brukervennlig?), et av resultatene leste jeg, er et nytt virus som florerer på msn. Man mottar en fil "fra" den man har samtale med som heter picture. Filen er en .exe fil, men det ser man jo ikke uten at man endrer på det selv - og så klikker man for å se bildet man har fått he he Bang!

M$ har ikke fjernet filendelsene, bare gjort dem usynlige som standard-innstilling. Man kan slå på visning for filendelse. Det gjør jeg, fordi jeg liker å se hva slags filer jeg har med å gjøre.

Det var det jeg mente, kanskje dårlig formulert. Poenget er at de fleste brukere av windows ikke vil endre på dette, og tror de trygt kan åpne filer som bilder, tekst osv. og ser ikke at disse er exe filer.

Lenke til kommentar
Det var det jeg mente, kanskje dårlig formulert. Poenget er at de fleste brukere av windows ikke vil endre på dette, og tror de trygt kan åpne filer som bilder, tekst osv. og ser ikke at disse er exe filer.

Det er sant. Det er en drøss med brukere som ikke er bevisste på dette. Men det er mange brukere som godt kunne trengt en oppstramming hva sikkerhet og nettvett angår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...