Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trur K3B skal kunne gjere det uten noko problem.

når jeg prøver fra K3d kommer denne meldingen opp "Could not find the program 'keditfiletype'"

ingen som vet?

Dette var rart - hvis du installerte K3B fra en pakkebrønn, burde alt det trengte være tilgjengelig. Du installerte k3b fra f.eks synaptic eller legg/til fjern programmer?

Jeg innstallerte K3b fra synaptic.

Lenke til kommentar
Jeg brukte Everest på windows og powertop på linux for å måle strømforbruket.
Disse applikasjonene kan man ikke stole på uten videre, fikk du bekreftet batteritiden ved bruk? Jeg hater bilanalogier, men det minner meg om en bilselger som skrøt av bensinforbruk basert på hva kjørekomputeren rapporterte, mens tester viste at den rapporterte alt for lite.

Nå har jeg ikke vært på sidene du er inne på, men jeg får gjenta at spenning er eneste jeg kan se i tillegg, som forsåvidt kan styres fra software, men også fra Bios. Bør ikke være noe problem (hvis Bios støtter det) å skru ned både FSB, CPU-klokk og spenninger på minne,minnekontroller og CPU slik at du kommer ned minst på Vista nivå, uten at ytelsen tar det samme svalestupet. Med coolbits kan du kjøre ned skjermkortet mye mer enn standard 2D i tillegg, vet ikke hvor lett det er å under-volte skjermkort, men det bør isåfall gi en del også.

Sorry, har ikke link til tester for hånden, men det var i forbindelse med Aero og Vista, så ikke så lenge siden. Morsomt å høre om resultatene dine Ståle :)

Lenke til kommentar
Makedonia ruller ut én Ubuntu-PC til hver eneste elev i den offentlige skolen. :)

http://www.ubuntu.com/news/macedonia-school-computers

Wow.

Over 180,000 maskiner. Det er mange det!

Forresten, er jeg den eneste som opplever at Ubuntu 7.10 har masse nye pakker som vil oppdateres hele tiden? Her snakker vi en 15-20 pakker hver gang jeg rebooter (noe som er nokså ofte, dualbooter med Windows).

Lenke til kommentar
Forresten, er jeg den eneste som opplever at Ubuntu 7.10 har masse nye pakker som vil oppdateres hele tiden? Her snakker vi en 15-20 pakker hver gang jeg rebooter (noe som er nokså ofte, dualbooter med Windows).
Det er vel ikke noe rart. Husk at 7.10 nettopp ble sluppet, og absolutt alt som er installert på maskinen din blir holdt oppdatert med nyeste versjon som ligger i pakkebrønnene til 7.10. Hvis du ikke liker maset, så bare slå av Adept, du kan uansett oppdatere når du måtte ønske selv. Fra terminal gjør du bare

sudo aptitude update

sudo aptitude upgrade

(update henter bare ned informasjon om nyeste versjoner, upgrade oppgraderer OS + all software tilsiste versjon i pakkebrønnen)

HavarN, det var gledelige nyheter, jeg håper det bare er begynnelsen!

Lenke til kommentar
Tror det var snakk om oppgraderinger til et allerede oppgradert 7.10 system han mente?
Selvfølgelig, en distribusjon oppgradering trenger litt mer enn 15-20 nye pakker/patcher, og hvis man skal gjøre det fra terminal blir det sudo aptitude dist-upgrade i stedet (forutsetter oppdatert kildeliste) ;)
Lenke til kommentar
Prøv aptitude å se om det funker.
Greier ikke å installere aptitude pga. dependency-shit. Noe med libapt-pkg...

Edit: Det kan se ut som det funket med en MyDSL-pakke herfra.

Men da trenger jeg bare en front-end grabber som funker med DSL. Noen som vet om en enkel som enten ligger i en eldre apt-get, eller som MyDSL?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med å velge laptop nå.

ThinkPad R61i

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=34305...p;view=detailed

Eller ThinkPad R61

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33683...p;view=detailed

R61i har et NVIDIA Quadro NVS 140M - PCI Express x16, mens R61 har ett Intel GMA X3100.

Hvordan er støtten for de forskjellige kortene, og hvilket er egentlig best mtp. 3d-akselerasjon o.l?

R61i har også en Intell Pentium Core 2 Duo, mens R61 har en Intel Centrino Core 2 Duo. Vil dette gjøre stor forskjell på batterikapasiteten i tillegg?

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar

Det er vel et valg mellom mye ytelse(alle nye PC-er i dag yeter mer enn nok imho) og mye støy og lite batteri eller en stillegående pc med lengre batterileveti, men litt mindre ytelse(men fortsatt mer enn nok).

Slik jeg svare klarer du vel å gjette hva jeg ville valgt ;)

Når du nevner 3d, så duger begge til Compiz, hvis det er det du tenker på.

Det jeg mener du bør tenke på er om du virkelig trenger de få prosentene ekstra ytelse i gir deg. En pc der viften går ofte er f.eks ikke noe stas å bruke på en lesesal (hvis du er student altså).

intel sine driver er frie og (dermed) langt bedre integrert og man slipper ekstra knoteprogrammer som nvidia-settings, bare for å koble til en ekstern skjerm, skifte oppløsning osv.

Edit: Ser at den ene har 14.1" og den andre 15.4" skjerm, det burde også være en viktig faktor i valg av pc. Hva man foretrekker er så klart individuelt, men det burde i alle fall være med i vurderingen. 14": mindre fysisk og dermed lettere å ta med seg og litt mindre strømforbruk, 15": bedre å jobbe på.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Så slutt med det, smurfen, Det er irriterende og lite spennende.

----

edit: Bildet mitt er ikke fult så recent. vår 2006 regner jeg med det er :p

jeg trenger

microsoft data access components og jet 4.0 components til ez link , regner med det finnes en workaround til dette da ezlink skal virke i følge winehq

får vell google litt

Med hjelp av Wine-Doors kan vel disse legges inn.

Mvh Meg.

jepp ser ut til og løse mine problemer ja , takker og bukker .

må si det er en meget hjelpsom communety her på linux delen av forumet , får bare håpe at jeg en dag kan bidra tilbake ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...