jorgis Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Noen som har erfaring med en eller annen linux-distro på macbook? Jeg lurer litt på å slette dualbooten med windows og legge inn ubuntu istedet. Jeg bare bruker den vanlige Live-cden? 1. Batterilevetiden i Ubuntu var noen timer kortere enn i OS X Helt klart. Til og med Vista har lengre batteritid enn Ubuntu her Det må nok mye tweaking for å få god batteritid. Prøvde med tickless kernel, laveste backlight, alt av og alle tipsene til powertop, og fikk ikke bedre enn 15W. Vista ligger på 8-9W når alt er av. Ble skuffet jeg også. Vi får håpe at dette etterhvert blir bedre, nå som bl.a. Intel og flere har tatt intiativ til lesswatts.org og lignende. 2. Keymappet i Ubuntu ville ikke matche macbooken min (det var f.eks. ingen måte å skrive |)3. Snarveistastene for brightness opp/ned fungerte ikke, og det gjorde heller ikke tilhørende brightness-applet (selv etter mye prøving og feiling og påståtte fixer). Brightness ble da satt ned til nest laveste nivå uansett hva som skjedde, så maskinen ble nærmest ubrukelig. Prøvde du "sudo apt-get install xbacklight", og så "xbacklight -set 50"? Det funket i alle fall hos meg på nyeste Ubuntu. (må vel mappe det til fn-tastene manuellt) Husker ikke lenger hva jeg prøvde, men det var visstnok en case med at det ikke var mulig å styre selve backlighten, det eneste som ville fungere på macbook var å bruke gnomes backlight-applet, som bare legger på svart farge på skjermen og ikke justerer selve backlight-intensiteten. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Støtter Arch Linux suspend og de fancye tingene man har på en laptop out uf the box? Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Når jeg først betaler 629,- i fast pris for mobilen får den faen med se å funke også. Hvis det ikke er så nøye om du har nett mellom 08-17 er Connect Fritid et veldig bra tilbud. Eneste form for internett jeg har for tiden. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Støtter Arch Linux suspend og de fancye tingene man har på en laptop out uf the box? Arch støtter vel egentlig så og si ingenting "out of the box" da det er en distro som lar deg bygge ditt eget system på en veldig enkel og grei måte fra et lite utgangspunkt. Når det kommer til spørsmålet ditt anbefaler jeg et søk i arch's wiki. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Støtter Arch Linux suspend og de fancye tingene man har på en laptop out uf the box? Nei. En "out of the box"-installasjon av arch inneholder coreutils, bash-shellet, vim, wpa_supplicant og wireless tools og bittelitt til. Hvis du har "medgjørlig" maskinvare, hvor BIOS ikke stikker kjepper i hjulene på operativsystemet, så må du ikke gjøre noe annet enn å installere acpid via pakkehåndtereren for å kunne sette maskinen i S3. dessverre så er det ofte nødvendig med diverse "hacks" for at S3 skal fungere tilfredsstillende, og ofte er det umulig. Ubuntu er en av de bedre på dette punktet. Og det skyldes ene og alene alle "work-around skriptene" som følger med. Ønsker du det samme på Arch, så er det bare å kopiere over filene i /etc/acpi på en ubuntu-installasjon eller laste ned den aktuelle pakken. spesielle kernelflagg som i hovedsak går på routing- og bruk av IRQ-kontrolleren pleier ofte å hjelpe i tilfeller der maskinen ikke vil våkne fra S3 (og du har prøvd å "varmstarte" grafikkortet vha. vbetool) eller i mitt tilfelle, "acpi shutdown" ikke var mulig etter å ha startet maskinen fra S3. Det som kan hjelpe er "noapic" (som dessverre kan føre til et lite ytelsestap) og "pci=noacpi". Sistnevnte ser ut til å være trikset på min bærbare Asus A6Ja Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Nettet skal brukes på farten med laptop, samt til youtube surfing på mobilen og tv. Må ha nett på dagtid. hehe. Men ja, jeg så det tilbudet. Og det er et veldig bra tilbus. Jeg har Connect premium og Active talk. Jeg har trådløs-familie eller "venner" med de jeg ringer til så det er minimalt med ringe utgifter uansett. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 når man legger inn wine er det noe mer man trenger for og bruke det ? er vel librarys og sånt som er kjekt og ha . jeg trenger det til WoW og ezlink . begge skal vist funke utmerket i ubuntu , men er jo kjekt og vite om alt kommer med når man legger det inn . Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Man bruker Wine til å installere og bruke Windows-programmer. Så du trenger å installere det du skal ha først Lenke til kommentar
Mato Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 tror jeg datt ut på hva du mente men. jeg bare lurte på om det kommer med diverse library filere og andre div nødvendige programmer som er vanlig . eller må jeg jakte ned alt selv ? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Du trenger ikke installere noe ekstra. Det finnes ekstra programvare til wine som skal gjøre ting enklere, men har personlig aldri helt sett behovet for dette. For å installere noe i wine: Åpne en terminal, cd til mappen og skriv f.eks "wine setup.exe" Lenke til kommentar
Mato Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 jeg trenger microsoft data access components og jet 4.0 components til ez link , regner med det finnes en workaround til dette da ezlink skal virke i følge winehq får vell google litt Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Kom over et underlige lite problem nå om dagen. Var i gang med å teste et par av FPS-spillene i Ubuntus pakkebrønn da jeg oppdaget at uansett hvilket spill jeg valgte ikke kunne kunne snu meg i spillet, musen var låst til et lite felt i midten av skjermen. Spillene jeg testet: Sauerbrauten, OpenArena og Urban Terror. Bruker nVidia-driveren og har ikke på Compiz Fusion Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Noen som har erfaring med en eller annen linux-distro på macbook? Jeg lurer litt på å slette dualbooten med windows og legge inn ubuntu istedet. Jeg bare bruker den vanlige Live-cden? 1. Batterilevetiden i Ubuntu var noen timer kortere enn i OS X Helt klart. Til og med Vista har lengre batteritid enn Ubuntu her Det må nok mye tweaking for å få god batteritid. Prøvde med tickless kernel, laveste backlight, alt av og alle tipsene til powertop, og fikk ikke bedre enn 15W. Vista ligger på 8-9W når alt er av. Ble skuffet jeg også. Dette skulle jeg gjerne visst mer om. Dessverre hadde jeg aldri XP lenge nok i bruk på min laptop for å få god statistikk på batterilevetid. Det intrykket jeg fikk var at linux var minst like dryg (uten tweaking). CPU klokkes ned dynamisk, og nvidia GPU'en kan jeg underklokke slik jeg vil. Hva er det egentlig som msuger strøm da, bruker OS X/XP/Vista spenningsregulering og linux ikke, eller hva er det? Det har jo også vært noen tester på nettet hvor jeg mener det var omtrent dødt løp mellom OS'ene på batterilevetid, så hvis noen har mer data på det også, så er det veldig interessant. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Støtter Arch Linux suspend og de fancye tingene man har på en laptop out uf the box? Arch støtter vel egentlig så og si ingenting "out of the box" da det er en distro som lar deg bygge ditt eget system på en veldig enkel og grei måte fra et lite utgangspunkt. Når det kommer til spørsmålet ditt anbefaler jeg et søk i arch's wiki. Virka jo egentlig rimelig vanskelig å få til. Det er snakk om en Levono R61 laptop... Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Noen som har erfaring med en eller annen linux-distro på macbook? Jeg lurer litt på å slette dualbooten med windows og legge inn ubuntu istedet. Jeg bare bruker den vanlige Live-cden? 1. Batterilevetiden i Ubuntu var noen timer kortere enn i OS X Helt klart. Til og med Vista har lengre batteritid enn Ubuntu her Det må nok mye tweaking for å få god batteritid. Prøvde med tickless kernel, laveste backlight, alt av og alle tipsene til powertop, og fikk ikke bedre enn 15W. Vista ligger på 8-9W når alt er av. Ble skuffet jeg også. Dette skulle jeg gjerne visst mer om. Dessverre hadde jeg aldri XP lenge nok i bruk på min laptop for å få god statistikk på batterilevetid. Det intrykket jeg fikk var at linux var minst like dryg (uten tweaking). CPU klokkes ned dynamisk, og nvidia GPU'en kan jeg underklokke slik jeg vil. Hva er det egentlig som msuger strøm da, bruker OS X/XP/Vista spenningsregulering og linux ikke, eller hva er det? Det har jo også vært noen tester på nettet hvor jeg mener det var omtrent dødt løp mellom OS'ene på batterilevetid, så hvis noen har mer data på det også, så er det veldig interessant. Jeg brukte Everest på windows og powertop på linux for å måle strømforbruket. Så gjorde jeg det jeg kunne (via tips fra powertop/lesswatts.org, og strøminnstillingene i Vista) for å bruke minst mulig strøm. Jeg klarte ikke å få under 15W i ubuntu. Om noen vet om noen andre triks så si ifra. Linux støtter ikke C4 uten tweaks, så det kan kanskje hentes noe der. Underklokking funker fint. Brukte også backlight-fixen, som ser ut til å gi bra resultat her. Har du link til noen tester (med dødt løp)? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hos meg har jeg 2 timer i Ubuntu. Men bare 1,5 med Windows XP. Og da har jeg ikke gjort sa veldig mye. Bruker kanskje kuben i Ubuntu litt mindre. Lenke til kommentar
atlef Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 jeg trenger microsoft data access components og jet 4.0 components til ez link , regner med det finnes en workaround til dette da ezlink skal virke i følge winehq får vell google litt Med hjelp av Wine-Doors kan vel disse legges inn. Mvh Meg. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Hvis jeg har lyst a legge et bilde oppa skrivebordbakgrunnen, slik at det er fixed og at ingen kan flytte pa det. Hvilket program kan gjore det? Jeg tenkte a fa et script til a laste ned den siste dilbert stripen fra start.no, og ha den oppa bakgrunnen. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 25. november 2007 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg gjorde noe av det samme med pondus for en tid tilbake - men har sluttet med masse sånn ekstradall på skrivebordet - så henger kanskje ikke med i hva man bruker nå for tiden. Da lagde jeg bare en gDesklet, det funket veldig bra=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå