Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Du kan oppgradere, selv om dette ikke alltid er feilfritt. Det beste hadde vært om du hadde en egen partisjon til /home, da kan du formatere resten og fremdeles beholde filene på /home.

 

Ja, det hadde jo helt klart vært best.. Men siden jeg bare bruker innstallasjonen til litt leking og testing, så orka jeg ikke lage enda en partisjon.. Kan jeg bare ta backup av /home da, og legge den på serveren min, og kopiere den tilbake etterpå. Tenker det blir det enkleste jeg. Har ikke så mye der uansett, tenkte bare på innstillinger og slik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det gjør ingenting, med engang det blir behov for RAM, blir det frigjort fra cachen. Dersom du ikke ønsker at den skal cache så mye, finnes det sikkert en parameter for å endre dette, selv om jeg ikke ser noen grunn til å gjøre det.

 

Jepp, caching er en god ting. Har 2GB RAM, og 1.9GB er i bruk med bare webbrowser oppe. Til gjengjeld starter alle programmer jeg bruker relativt ofte fort som fy, og som regel uten å aksessere disken i det hele tatt. Blir det behov for mer minne, blir det automatisk frigjort av cachen med en gang.

Lenke til kommentar
Overhodet ikke. Supermicro kom akkurat med et X38 basert hovedkort, C2SBX, med 2x PCI-E x16, 2x PCI-X, 2x PCI og 1x PCI-E x1. Velger lett et hovedkort fra Supermicro fremfor det kortet fra Gigabyte. Og Supermicro sitt X38 baserte kort har en PCI-E Gbps kontroller fra nettopp Intel. Den testen brukte jeg som en referanse av hva vi kan vente av støtte fra f.eks. X38, i og med at X38 også bruker ICH9R som sørside. Når det P35 baserte kortet fra Gigabyte gjorde det såpass bra i GNU/Linux og Solaris, vil vi kunne vente det samme eller bedre av et X38/X48 basert hovedkort fra f.eks. Supermicro og Intel. Til multimedia-boksen jeg skal bygge opp etter hvert seiler Supermicro C2SBX nå opp som en toppkandidat. Jeg vil ha kvalitet.

 

Edit: husk også at X38 har workstation-klassifisering fra Intel, noe P35 aldri vil få.

Interresant det C2SBX kortet, men jeg er ikke sikker på om jeg vil gå for DDR3 ennå......

Lurer litt på C2SBA+II kortet, samme antall sata kanaler, DDR2 og integrert grafikk, så jeg kan ta ut evt. grafikk kort om jeg migrerer maskina fra arbeidsstasjon til server...

Lenke til kommentar

Lasta ned linux Ubuntu nå, blir spennende å se åssen linux er..

Får straks besøk av noen som skal hjelpe til litt om det blir problemer :p

Satser på at maskinen jeg skal ha det på er 100% frisk noe jeg ikke er sikker på siden jeg aldri har klart å komme meg inn i windows med den... Har 2 maskine til liggende så skal nok få fart på Linux på en av dem..

Trur nok det bare er jeg som ikke er erfaren nok til å få liv i den :p

Lenke til kommentar
Lasta ned linux Ubuntu nå, blir spennende å se åssen linux er..

Får straks besøk av noen som skal hjelpe til litt om det blir problemer :p

Satser på at maskinen jeg skal ha det på er 100% frisk noe jeg ikke er sikker på siden jeg aldri har klart å komme meg inn i windows med den... Har 2 maskine til liggende så skal nok få fart på Linux på en av dem..

Trur nok det bare er jeg som ikke er erfaren nok til å få liv i den :p

 

Uff den heter bare Ubuntu, hvor i svarte har dere "linux ubuntu" i fra?

Lenke til kommentar
Uff den heter bare Ubuntu, hvor i svarte har dere "linux ubuntu" i fra?

 

 

Haha, jeg er ny i "gamet" ikke mobb :p

 

 

 

BTW jeg har 3 dobbel bilde av UBUNTU på skjermen når jeg instalerer :p

Noen som har en teori om hvor det kan komme fra ? kanskje det er skjermkortet som ikke har riktig driver ? :p

Er ati rage furry 128 elns med 32 mb..

 

EDIT: heter ubuntu ikke linux xD :p

 

EDIT2: Operating System not found... Ser ut som samme problemet er her som det var med win NT. Prøver mer i morgen... God Natt...

Endret av aGal
Lenke til kommentar
Noen som har noen erfaringer med en ThinkPad Z61e?

Tenker da mest på drivere o.l... Er viktig at både lyd, ethernet og wireles ethernett-kortene fungerer.

 

Både Dell D630 og ThinkPad Z61e har vel begge moglegheit for å ha Intel 3945ABG.

Forøvrig eit kort som folk har forskjellige erfaringar med. Eg har satt opp 3 maskiner med dette kortet, og aldri hatt problem (Ubuntu).

 

Lydkortet på Z61e er eit Intel HD som normalt sett ikkje skal skape trøbbel for deg, Hrisebro.

 

Du kan jo lese gjennom denne wikiguiden om du lurer på noko meir.

Endret av huf
Lenke til kommentar
Har du satt opp bios til å boote fra den disken du har installert operativsystemet på i det hele tatt?

 

Ja, har også koblet ut alle de andre diskene så jeg er helt sikker..

Men har seg sån at jeg ikke finner disken i bios etter jeg har instalert Ubuntu, eller jeg finner den en gang innimella, men står alltid OS not found :p

Har enda ett hk liggende med samme spesifikasjoner, skal prøve å se om den har lyst på Ubuntu og disken. Ellers så har jeg jo enda et hk liggende med litt dårligere spesifiks som jeg kan bruke. :p

Vet at det ikke er no gærlig med disken, har brukt den som slave i windows. Jumper står riktig, det ble dobbeltsjekket i går....

 

Driver å instalerer Ubuntu nå, får se ossen det går for 4 gang :p

Lenke til kommentar

Etter jeg bytta HK nå så kom jeg inn i Ubuntu..

Men problemet med trippelt skjermbildet som sklir inni hverandre er der fortsatt :(

Noen som kan hjelpe ?

 

 

EDIT: Problem fikset, var bare å endre oppløsning og refresh rate eller hva det er :p

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...