Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Groklaw har en litt mer fyldig gjennomgang.

 

Så vidt jeg skjønner, går dette ut på arbeidsområder / virituelle skrivebord?

 

I så fall bryter vel M også med dette siden de har en flere-skrivebordsplugin for XP?

Og da jeg spurte en vistabruker, mente han at det (vista) også hadde virituelle skrivebord?

 

- Digital Reg of Texas LLC vs. Hustler.com et al

 

Digital Reg, a Marshall-based limited liability company, is taking on Hustler, Playboy, Microsoft, Apple, Sony and Blockbuster in a patent infringement suit. Digital Reg claims it holds the rights to U.S. Patent No. 6,389,541 for Regulating Access to Digital Content issued May 14, 2002.

 

Digital Reg alleges that defendants infringe the '541 Patent by making, using and selling digital content incorporating Digital Rights Management technology on defendants' interactive Web sites. Examples include Microsoft providing such content on its Web site music.msn.com and providing further controlled access through Windows Media Player.

http://www.setexasrecord.com/news/202417-r...district-courts

Et slag på DRM-nesen :!:

Endret av Kagee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper dette er det som skal til for å få en reform av patentsystemet i USA, sånn som det er nå kan det ikke fortsette stort lenger.

 

Sånn som saken er, så ser det jo ut som de burde rette skytsen mot Gnome/KDE o.l, og ikke mot Red Hat etc, men det er vel lettest å velge noen som har penger.

 

Red Hat har uansett OIN i ryggen (medlemmer: Red Hat, IBM, Sony, NEC, Philips, Novell), så det skal bli spennende å se hva slags action det blir ut av dette.

 

Også spennende å se hva Novells rolle oppe i det hele blir, har sett folk allerede har trukket linjer fra Microsoft til det saksøkende firmaet, og med Novell blant de saksøkte virker jo det litt snodig mtp. MS/Novell-avtalen.

 

Her er det vel bare å finne frem popcorn og tygge i 4 år, som med SCO-saken. :p

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Gah, jeg blir GAL! Ubuntu krølla seg etter at jeg lekte for mye, og derfor har jeg sittet i hlave dag og prøvd å reinnstalert det, ikke søren om det skal gå. Boote opp som LIVE CD og innstalere der har jeg prøvd, jeg har prøvd text install, jeg har prøvd nesten alt jeg vet om ihvertfall.

 

Og atpåtil påstår Ubuntu at disken min er "faulty", den er jo helt fresh, 2 uker gammel, jeg putta den i maskinen, og siden har ikke burken vært åpna, så hvordan an disken ha blitt faulty?

 

Rett før jeg kaster inn XP, om ikke noen har råd..

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar

Jeg slettet partisjonene med XPcden, og bootet så opp i textmodus for å innstalere Ubuntu, men da streiket DVD-en som er brent på 8x, og ville ikke innstalere basen.

 

Disken fungerer flott den, dette er problemer som jeg fikk etter at jeg klipte ut en kommando fra en nettside og linte inn i terminalen, når jeg rpvøde å fikse compiz. Før det funket alt sammen, siden har det bare vært trøbbel.

 

Prøver SUSE og kommer med tilbakemleding senere på kvelden.

Lenke til kommentar

man ps

rss RSS resident set size, the non-swapped physical memory that a

task has used (in kiloBytes). (alias rssize, rsz).

Fant to svar på SZ, men ikke umiddelbart ut når de brukes...

size SZ approximate amount of swap space that would be required if

the process were to dirty all writable pages and then be

swapped out. This number is very rough!

sz SZ size in physical pages of the core image of the process.

This includes text, data, and stack space. Device mappings

are currently excluded; this is subject to change. See vsz

and rss.

 

EDIT:

-A er alle prosesser

og

-F er extra full format

 

hjalp ikke så mye på forskjellen på SZ og SZ....

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Her er en hovedkort-test som kanskje kan interessere. Ser ut som at det lover godt med støtte for ny hardware i GNU/Linux, og faktisk også Solaris 10.
Hadde du valgt dette Gigabyte kortet fremfor f.eks. et Supermicro kort med intel LAN, stigfjel?
Men hvorfor blir da summen av RSS bare 142 MB, når $ free -m rapporterer 245 MB brukt?
Godt spørsmål. Har ikke et kjapt svar på det...... Endret av olefiver
Lenke til kommentar

De tryggeste brennehastighetene er vist 1-2 hakk under maks hastighet. Blir det for mye under det så går brenneren ut av den optimalt tilpassede brennehastigheten. Maks brennehastighet er helt i øvre kant av hva brenneren egner seg for. F.eks bør en 16x brenner settes til å brenne på 12x eller 8x men helst ikke lavere.

Lenke til kommentar

Lurer på en kjapp ting.. Har Feisty innstallert på en partisjon på "familie-PC-en" (som i og for seg er min..) Den bruker jeg egentlig bare til leking og utforsking... Når Gusty kommer i stable versjon, åssen oppdaterer jeg egentlig? Må jeg formatere, eller kan jeg oppgradere på et eller annet slag vis, uten å slette /home f.eks.

Lenke til kommentar

Okei.. Hvordan gjør jeg det der a? Hiver i CD-en og? Eller kan jeg gjøre det med terminalen?

 

Bumper meg selv ogsp forresten..

 

Har fått tukla til noe i forsøket på å få norske bokstaver i terminalen min.. Kan noen forklare meg hvordan jeg setter alt som har med det der å gjøre tilbake til default engelsk? Er Ubuntu Server 6.06 LTS.

 

larserik@server:~$ sudo aptitude upgrade
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading extended state information
Initializing package states... Done
Building tag database... Done
No packages will be installed, upgraded, or removed.
0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B of archives. After unpacking 0B will be used.
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
	LANGUAGE = "nb_NO:nb:no_NO:no:nn_NO:nn:en_GB:en",
	LC_ALL = (unset),
	LANG = "en_GB"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory

Lenke til kommentar
Hadde du valgt dette Gigabyte kortet fremfor f.eks. et Supermicro kort med intel LAN, stigfjel?

Godt spørsmål. Har ikke et kjapt svar på det......

Overhodet ikke. Supermicro kom akkurat med et X38 basert hovedkort, C2SBX, med 2x PCI-E x16, 2x PCI-X, 2x PCI og 1x PCI-E x1. Velger lett et hovedkort fra Supermicro fremfor det kortet fra Gigabyte. Og Supermicro sitt X38 baserte kort har en PCI-E Gbps kontroller fra nettopp Intel. Den testen brukte jeg som en referanse av hva vi kan vente av støtte fra f.eks. X38, i og med at X38 også bruker ICH9R som sørside. Når det P35 baserte kortet fra Gigabyte gjorde det såpass bra i GNU/Linux og Solaris, vil vi kunne vente det samme eller bedre av et X38/X48 basert hovedkort fra f.eks. Supermicro og Intel. Til multimedia-boksen jeg skal bygge opp etter hvert seiler Supermicro C2SBX nå opp som en toppkandidat. Jeg vil ha kvalitet.

 

Edit: husk også at X38 har workstation-klassifisering fra Intel, noe P35 aldri vil få.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Lurer på en kjapp ting.. Har Feisty innstallert på en partisjon på "familie-PC-en" (som i og for seg er min..) Den bruker jeg egentlig bare til leking og utforsking... Når Gusty kommer i stable versjon, åssen oppdaterer jeg egentlig? Må jeg formatere, eller kan jeg oppgradere på et eller annet slag vis, uten å slette /home f.eks.

Du kan oppgradere, selv om dette ikke alltid er feilfritt. Det beste hadde vært om du hadde en egen partisjon til /home, da kan du formatere resten og fremdeles beholde filene på /home.

Lenke til kommentar
Kanskje det er cachen i Linux som ligger og sparer på noen godfiler til seinere. I tilfelle det samme programmet skulle kjøre igjen.

Men jeg synes likevel at den burde cachet litt mindre, for nå er det faktisk bare 6 MB ledig (av 256 MB). Og da kjører ikke X engang.

Det gjør ingenting, med engang det blir behov for RAM, blir det frigjort fra cachen. Dersom du ikke ønsker at den skal cache så mye, finnes det sikkert en parameter for å endre dette, selv om jeg ikke ser noen grunn til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...