endrebjo Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Har nettopp installert openSUSE 10.3, og det ser meget lekkert ut. Men den la inn en fancy GRUB-greie istedetfor den fra Ubuntu. Vil dette lage krøll når Ubuntu f.eks patcher kjernen? Den nye GRUB ligger på opensuse-partisjonen, mens den originale Ubuntu-grub fremdeles ligger på Ubuntu-partisjonen. Kan jeg få MBR til peke på Ubuntu-partisjonen istedetfor suse-partisjonen? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Joda, i yast har du i alle fall den muligheten. Velg administratoroppsett i yast og deretter oppstartslaster. La meg demonstrere med et bilde. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Ser bra ut. Får prøve det i morgen (har nettopp bootet opp Ubuntu igjen). Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 noen som har vært borte i at screen ikke vil vise farger? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) Joda, i yast har du i alle fall den muligheten. Velg administratoroppsett i yast og deretter oppstartslaster. La meg demonstrere med et bilde. 9653378[/snapback] Det funker ikke.Jeg måtte inn i terminalen i Ubuntu og kjøre grub-kommandoen derfra. Og da fikset alt seg. Endret 7. oktober 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Men hva gjør jeg feil når jeg legger inn Slackware i Grub? Jeg legger inn denne kodebiten, men den kommer opp med "Kernel panic" # Slackware title Slackware 12.0 root (hd1,1) kernel /boot/vmlinuz initrd /boot/vmlinuz Slackware ligger på sdb2, så (hd1,1) er riktig. Jeg tror det er initrd som er problemet, men det ligger ingen spesifikk initrd-fil i /boot. Det går heller ikke uten initrd-linjen. OpenSUSE var bæsje-enkelt å legge inn. # OpenSUSE title OpenSUSE 10.3 root (hd1,0) kernel /boot/vmlinuz initrd /boot/initrd Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Så har vi et nytt problem: Aldri brukt beryl før, men har lest litt om det. Har denne såkalte "white screen" hver gang jeg starter beryl, og må derfor restarte. Noen som vet hvordan jeg fikser dette? Har for øvrig helt fresh installasjon av både beryl og ubuntu.. Hvis du gikk ned til opensource ATI eller vesa-driver er det jo ikke så rart Men fikk du til den lukkede driveren er det jo litt rart. Prøv ny driver som foreslått. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hva har det seg at folk enda bruker Beryl? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hva har det seg at folk enda bruker Beryl? 9655379[/snapback] Vel, nå får jeg ikke startet beryl i det hele tatt lenger, så kom gjerne med tips til noe annet å bruke =) Lenke til kommentar
saxin Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Beryl utvikles vel ikke stort lengere? Compiz-fusion er noe du bør ta en titt på Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 noen som har vært borte i at screen ikke vil vise farger? screen viser ikke farger hos meg på slacwkare og zenwalk ved f.eks. lsMen jeg har ikke giddi å sett på hvorfor... Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Men hva gjør jeg feil når jeg legger inn Slackware i Grub? Jeg legger inn denne kodebiten, men den kommer opp med "Kernel panic" # Slackware title Slackware 12.0 root (hd1,1) kernel /boot/vmlinuz initrd /boot/vmlinuz Slackware ligger på sdb2, så (hd1,1) er riktig. Jeg tror det er initrd som er problemet, men det ligger ingen spesifikk initrd-fil i /boot. Det går heller ikke uten initrd-linjen. 9654675[/snapback] En feilmelding har hjulpet. Slackware bruker ikke initrd, saa den er unodvendig. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Jeg har fått til Slackware nå. Jeg måtte legge til root=/dev/hdb2 (og fjerne initrd som du sier). Men jeg sliter hardt med Arch. Der har jeg prøvd med både UUID og /dev/sdb3 bak root=, men den påstår at enheten ikke finnes når den kommer så langt i bootingen. Så foreslår den at jeg legger inn rootdealy=8 eller mer (før den går inn i recovery mode). Menu.lst ser slik ut: # Arch Linux title Arch Linux root (hd1,2) kernel /boot/vmlinuz26 root=UUID=8667e5ca-c918-4128-8c9f-412a1c799035 rootdelay=8 ro initrd /boot/kernel26.img Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) $ compiz --replace /usr/bin/compiz.real: No composite extension Window manager warning: Screen 0 on display ":0.0" already has a window manager; try using the --replace option to replace the current window manager. La inn compiz-fusion, og dette er feilmeldingen jeg får. Samme får jeg når jeg rpøver å starte beryl, btw. "no composite extension". Endret 7. oktober 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Sleng inn denne på slutten av xorg.conf fila di: Section "Extensions" Option "Composite" "Enable" EndSection Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 (endret) $ compiz --replace /usr/bin/compiz.real: No composite extension Window manager warning: Screen 0 on display ":0.0" already has a window manager; try using the --replace option to replace the current window manager. Fortsatt samme feilmelding. xorg.conf Section "Extensions" Option "Composite" "1" EndSection Endret 7. oktober 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Under screen section, prøv med denne hvis du ikke har den: Option "AddARGBGLXVisuals" "True" Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Fortsatt sammme feilmelding =/ Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Du må fortelle oss hvilket skjermkort du bruker, hvilken driver du bruker (se i xorg.conf) og om du bruker aiglx eller xgl Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Ati X1950GT, "fglrx", hvor ser jeg om jeg bruker aiglx eller xgl? Fantnoe som het "glx" i xorg.conf, men ikke aiglx eller xgl. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå