bjokys Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Må kommentere på den der "hacken" jeg også, dette er jo en kjent svakhet i alle os. Uansett om du har grub eller bios-passord, så lenge disken ikke er kryptert, er det bare å montere disken i en annen maskin. Software-kryptering er heller ikke bombesikkert, ettersom nøkkelen må oppbevares ett sted, enten på disken, i en flash-brikke på hovedkortet, eller som en usb-penn. Fysisk sikkerhet er like viktig som nettverkssikkerhet, det er grunn til at serverrom er avlåst For øvrig må jeg nesten feire at jeg har vært tilnærmet fast bruker av linux og fri programvare i nesten 2 år. Befriende å slippe å tenke på å enten betale dyre summer, eller piratkopiere, i tillegg til friheten til å tukle med koden Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Ingen maskiner som man har fysisk tilgang til er 100% sikre. Men man kan gjøre det vanskeligere å komme seg inn. Slackware tettet singel user mode-hullet for lenge siden. Husker i '99 at en kamerat pratet om at man den gangen i Redhat kunne få root-tilgang i runlevel 1. Men da han prøvde singel user mode i Slackware 7.0 var han overrasket over at Slackware hadde tettet igjen det hullet, der måtte man allerede da inn med eksisterende root-passord. Og Slackware hadde også da shadow-fil, noe som heller ikke var tilfelle med Redhat, i følge kameraten min. Samme ser jeg både i FreeBSD og Solaris. Der kommer man seg ikke inn i singel user mode uten root-passordet. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Derfor har man kernel på usb, og kun et kryptert volum på laptopen. Tihi Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Venter iherdig på at OpenSuse 10.3 skla komme ut nå. Litt oppspilt kanskje? Det får vente til senere i dag. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Mulig ting er annerledes i Fedora, men i /etc/dbus-1/system.d/hal.conf finner du noe som: <policy group="storage"> <allow send_interface="org.freedesktop.Hal.Device.Volume"/> </policy> Som du sikkert skjønner kan du da auto-mounte disker hvis du er i gruppen storage. Under detaljer i feilmeldingen står det nok noe om "send_interface", som er det du leter etter i filen over. 9627581[/snapback] Det ligger i den filen ja, men jeg får jo opp samme feilmeldingen når jeg er innlogget som root, da er det vel ikke noe problem med gruppene jeg er medlem av? Kunne du ikke ha trykket på detaljer før du tok skjermbilde? Kan det være at du mangler en gruppe? Storage f.eks? Vet ikke helt hvordan det er i fedora... 9627939[/snapback] Her Lenke til kommentar
saxin Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Derfor har man kernel på usb, og kun et kryptert volum på laptopen. Tihi 9629749[/snapback] Hvor mange "first-time-linux-users" fikser noe slikt da? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Derfor har man kernel på usb, og kun et kryptert volum på laptopen. Tihi 9629749[/snapback] Problemet med det er att hvor legger du krypteringsnøkkelen til det krypterte volumet? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Derfor har man kernel på usb, og kun et kryptert volum på laptopen. Tihi 9629749[/snapback] Har du lyst til å komme med en veilledning på det der, eventuelt poste noen linker? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Jeg fulgte denne guiden her: Archlinux wiki (Luks encrypted root). Også spurte jeg bare her hvordan jeg kunne få til det med minnepinn, vi konkluderte med at det var bare å kopiere hele "/boot" over på minnepinnen og boote i fra den når jeg ville boote det krypterte systemet. Hvis ikke minnepinnen står i, går den rett inn i windows. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Microsoft prøvde å fri til åpen kildekode-miljøet ved hjelp av en "åpen" XLM, nå skal de prøve det samme med "åpen" .NET også. Hadde de virkelig ment det så hadde de heller gitt støtte til mono-prosjektet. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Noen som vil komme med innspill til valget av enten Intel SRCS16 (6p sata), Intel 3ware 9500S-8 (8p sata) eller Intel srcs28x (8p sata)? Det vil vel ikke være noen kompatibilitetsproblemer i forhold til linux med noen av de? (Ifølge denne siden skal alle gå helt greit..) PS: Vet at mdadm og software raid er en bra ting, men vil gjerne bruke et ordentlig hardware-kontroller-kort Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Hva med Adaptec 3805? Det er en SAS-kontroller som også støtter SATA. Det kortet fungerer både i GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10. Kortet bruker PCI-E x4. Endret 4. oktober 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Edorph Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 openSUSE 10.3 er offisielt ute nuh :-) Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 openSUSE 10.3 er offisielt ute nuh :-) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Laster ned selv også nå. Har visst ikke kommet ut på uninett ennå, men gikk veldig kjapt å laste fra en.opensuse.org også Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 4. oktober 2007 Del Skrevet 4. oktober 2007 Synd at det ikke kommer live-cd'er før om et par uker Lenke til kommentar
scoot Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 Ok mine felles linux intereserte venner. Hvordan får jeg brukt apt-get kommandoen i Kubuntu, jeg får ikke logga inn som root, any good ideas? : p Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) sudo [kommando] gir deg root-rettigheter, så det skal funke. Men hvorfor ikke bruke den grafiske pakkebehandleren? Endret 5. oktober 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå