endrebjo Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Er dette en svakhet som er vanlig i Linux? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Er dette en svakhet som er vanlig i Linux? 9624719[/snapback] Ubuntu gjør dette enda enklere. Der er det bare å velge recovery mode, så kommer man rett inn. Helt forkastelig. Dette var default sist jeg sjekket, og det var i 7.04. Et kroneksempel på at brukervennlighet ødelegger for sikkerhet. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Er dette en svakhet som er vanlig i Linux? 9624719[/snapback] Ubuntu gjør dette enda enklere. Der er det bare å velge recovery mode, så kommer man rett inn. Helt forkastelig. Dette var default sist jeg sjekket, og det var i 7.04. Et kroneksempel på at brukervennlighet ødelegger for sikkerhet. 9624813[/snapback] Vi hadde en liten diskusjon om dette i en tråd jeg ikke finner igjen. Den guiden er forresten for vanskelig - hvis jeg ikke husker feil, er det nok å skrive "1" på slutten av linja - så kommer du inn i enbrukermodus (root) Enden på diskusjonen ble at det "bare var å sette grub og biospassord", noe som ikke løser problemet med at linuxnoobs ikke aner en fjert om dette fra før av. Selv mener jeg dette er et stort problem, i alle fall nå som vi får linux på så mange laptoper. Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Vi hadde en liten diskusjon om dette i en tråd jeg ikke finner igjen. Den guiden er forresten for vanskelig - hvis jeg ikke husker feil, er det nok å skrive "1" på slutten av linja - så kommer du inn i enbrukermodus (root) Enden på diskusjonen ble at det "bare var å sette grub og biospassord", noe som ikke løser problemet med at linuxnoobs ikke aner en fjert om dette fra før av. Selv mener jeg dette er et stort problem, i alle fall nå som vi får linux på så mange laptoper. 9624878[/snapback] Egentlig synes jeg ikke dette er et spesielt stort problem da det kreves fysisk tilgang til maskinen for at trikset skal fungere. På Windows kan hvem som helst laste ned en CD der de kan sette nytt administrator-passord så det er ikke noe bedre der. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Windows er jo så lett å cracke at jeg hadde en anelse angående linux, trist egentlig. Kanskje det finnes en kernelpatch som ikke gjør det mulig? Forøvrig funker ikke det trikset hvis du aktiverer rootkryptering med luks. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Vi kan jo nøye oss med at dersom du har fysisk tilgang til en maskin så har du kontroll over alt bare du har lyst Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Enden på diskusjonen ble at det "bare var å sette grub og biospassord", noe som ikke løser problemet med at linuxnoobs ikke aner en fjert om dette fra før av. 9624878[/snapback] Dette vil jo fungere dårlig på ein pc med fleire brukera. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Huh? Det har vel nix å si at det er flere brukere på maskinen vel? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Huh? Det har vel nix å si at det er flere brukere på maskinen vel? 9625030[/snapback] Sikkerheten forsvinner hvis alle som har begrenset konto har GRUB&/BIOS passordet. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Enden på diskusjonen ble at det "bare var å sette grub og biospassord", noe som ikke løser problemet med at linuxnoobs ikke aner en fjert om dette fra før av. 9624878[/snapback] Dette vil jo fungere dårlig på ein pc med fleire brukera. 9625009[/snapback] BIOSpassordet er bare nødvendig om du skal inn i bios for å endre boorrekkefølgen. På min pc har jeg nå satt det opp slik at du trenger bootpassord om du vil boote memtest, windows eller ubuntu-recovery. Vanlig ubuntu bootes automatisk uten passord. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Poenget med GRUB passord er ikke at du skal taste inn passord for å få bootet maskinen, men skal du boote opp i andre runlevel må du inn med passord. Er du med? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg har bootpassord på Bios OG Grub. Sikkerhet. <3 Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hvordan setter jeg forresten passord på grub? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 (endret) De som jobber innen PC-sikkerhet / anti-cracker bransjen regner enhver PC som uvedkommende har tilgang til som usikker. EDIT: og dette er allerede sagt... /me treg Endret 3. oktober 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Jeg får forresten opp denne feilmeldingen når jeg putter inn usb pendrives i maskinen min. Så jeg får ikke tak i de. Noen forslag? Kjører fedora core 7 Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Mulig ting er annerledes i Fedora, men i /etc/dbus-1/system.d/hal.conf finner du noe som: <policy group="storage"> <allow send_interface="org.freedesktop.Hal.Device.Volume"/> </policy> Som du sikkert skjønner kan du da auto-mounte disker hvis du er i gruppen storage. Under detaljer i feilmeldingen står det nok noe om "send_interface", som er det du leter etter i filen over. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Kunne du ikke ha trykket på detaljer før du tok skjermbilde? Kan det være at du mangler en gruppe? Storage f.eks? Vet ikke helt hvordan det er i fedora... Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Dette er ikke et eksempel på hacking, men at en maskin som ikke er låst inn er usikker så lenge man har fysisk tilgang til den. Forøvrig finnes denne "svakheten" i alle operativsystem. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Leste i BT at salget av Vista går bra i Norge(i motsetning til «resten» av verden). 90% av salget skyldes OEM salg. Må være herlig å ha en slik situasjon for ms, tenk dere hvis samtlige bilforretninger i Norge bare solgte feks. Volvo, samt at all reklame var om Volvo. Tror ikke feks. Toyota ville solgt så bra da som nå! Særlig ikke hvis veiene var tilpasset Volvos størrelse som ikke var lovlig eller mulig for andre å kopiere... Og hvor øvrige biler krevde mer av kjøperen for å bli kjørbare he he Litt dårlig sammenlignende bilde, men men... Lenke til kommentar
kaasa92 Skrevet 3. oktober 2007 Del Skrevet 3. oktober 2007 Hvordan får jeg sopcast til å funke? Hva må jeg laste ned og hvordan instalere. trenger en god forklaring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå