Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er dette en svakhet som er vanlig i Linux?

9624719[/snapback]

Ubuntu gjør dette enda enklere. Der er det bare å velge recovery mode, så kommer man rett inn. Helt forkastelig. Dette var default sist jeg sjekket, og det var i 7.04. Et kroneksempel på at brukervennlighet ødelegger for sikkerhet.

Lenke til kommentar
Er dette en svakhet som er vanlig i Linux?

9624719[/snapback]

Ubuntu gjør dette enda enklere. Der er det bare å velge recovery mode, så kommer man rett inn. Helt forkastelig. Dette var default sist jeg sjekket, og det var i 7.04. Et kroneksempel på at brukervennlighet ødelegger for sikkerhet.

9624813[/snapback]

Vi hadde en liten diskusjon om dette i en tråd jeg ikke finner igjen. Den guiden er forresten for vanskelig - hvis jeg ikke husker feil, er det nok å skrive "1" på slutten av linja - så kommer du inn i enbrukermodus (root)

Enden på diskusjonen ble at det "bare var å sette grub og biospassord", noe som ikke løser problemet med at linuxnoobs ikke aner en fjert om dette fra før av.

Selv mener jeg dette er et stort problem, i alle fall nå som vi får linux på så mange laptoper.

Lenke til kommentar
Vi hadde en liten diskusjon om dette i en tråd jeg ikke finner igjen. Den guiden er forresten for vanskelig - hvis jeg ikke husker feil, er det nok å skrive "1" på slutten av linja - så kommer du inn i enbrukermodus (root)

Enden på diskusjonen ble at det "bare var å sette grub og biospassord", noe som ikke løser problemet med at linuxnoobs ikke aner en fjert om dette fra før av.

Selv mener jeg dette er et stort problem, i alle fall nå som vi får linux på så mange laptoper.

9624878[/snapback]

Egentlig synes jeg ikke dette er et spesielt stort problem da det kreves fysisk tilgang til maskinen for at trikset skal fungere.

På Windows kan hvem som helst laste ned en CD der de kan sette nytt administrator-passord så det er ikke noe bedre der.

Lenke til kommentar

9624878[/snapback]

Dette vil jo fungere dårlig på ein pc med fleire brukera.

9625009[/snapback]

BIOSpassordet er bare nødvendig om du skal inn i bios for å endre boorrekkefølgen.

På min pc har jeg nå satt det opp slik at du trenger bootpassord om du vil boote memtest, windows eller ubuntu-recovery. Vanlig ubuntu bootes automatisk uten passord.

Lenke til kommentar

Mulig ting er annerledes i Fedora, men i /etc/dbus-1/system.d/hal.conf finner du noe som:

<policy group="storage">
   <allow send_interface="org.freedesktop.Hal.Device.Volume"/>
 </policy>

Som du sikkert skjønner kan du da auto-mounte disker hvis du er i gruppen storage. Under detaljer i feilmeldingen står det nok noe om "send_interface", som er det du leter etter i filen over.

Lenke til kommentar

Leste i BT at salget av Vista går bra i Norge(i motsetning til «resten» av verden). 90% av salget skyldes OEM salg.

Må være herlig å ha en slik situasjon for ms, tenk dere hvis samtlige bilforretninger i Norge bare solgte feks. Volvo, samt at all reklame var om Volvo. Tror ikke feks. Toyota ville solgt så bra da som nå! Særlig ikke hvis veiene var tilpasset Volvos størrelse som ikke var lovlig eller mulig for andre å kopiere... Og hvor øvrige biler krevde mer av kjøperen for å bli kjørbare he he Litt dårlig sammenlignende bilde, men men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...