Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har et spørsmål. Slackware 12.0 har som kjent fått HAL samt annet tilhørende snacks. Det åpner for automount av CD/DVD når man putter inn en plate. Det jeg lurer på er hvordan dette kan muliggjøres for en standardbruker. Har ikke rettigheter som vanlig bruker til å åpne en CD som automountes, bare som root. Hvor setter jeg rettighetene? Har satt opp slik at min vanlig bruker kan bruke sudo.

9582090[/snapback]

Vi hadde en diskusjon rundt dette før HAL ble lagt inn, jeg ville at HAL skulle defaulte til users, men Pat mente at plugdev var mer fornuftig. Så da ble det det.

 

Legg brukeren din til i plugdev og fjern oppføringer til CDROM/DVD i fstab.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Før olear endret websidene til Dracolinux, lå det der en HAL-guide som beskrev akkurat det du snakker om stigfjel.

Etter han lagde ny HTML vet jeg ikke om den lille guiden ligger ute noe sted...

 

Men det var to filer som en gjorde endringer i.

Poker om jeg husker hvilke ... =(

9582157[/snapback]

De var spesifik for Draco, da 0.1 hadde PAM. Dette har ikke Slackware.

 

Filene ligger her: ftp://ftp.dracolinux.org/draco/pkgsrc/dra...0070529.tar.bz2

 

(blitt litt mye fram og tilbake på serveren, men har nå funnet (håper jeg) den beste mappestrukturen)

Lenke til kommentar
Vi hadde en diskusjon rundt dette før HAL ble lagt inn, jeg ville at HAL skulle defaulte til users, men Pat mente at plugdev var mer fornuftig. Så da ble det det.

 

Legg brukeren din til i plugdev og fjern oppføringer til CDROM/DVD i fstab.

9582403[/snapback]

Takk for tipset. Da prøver jeg det.

 

Edit: Tusen takk, det fungerte utmerket.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger opplevd at hele maskina har låst seg etter at jeg la inn ubuntu. Når dette skjer kan jeg bevege musa, men ikke trykke på noe av det jeg peker på. Ingen hurtigtaster fungerer heller. Noen som har opplevd noe lignende? Jeg kjører Ubuntu.

 

Jeg prøver å finne ut hva det kan være, og akkurat nå har jeg prøvd å byttet ut firefoxen som ubuntu fant fram med nyeste versjon hentet rett fra mozilla. Jeg har nemlig lagt merke til at hver gang maskinen har låst seg slik har firefox vært aktivt brukt. *Krysser fingrene og surfer videre*

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Sjekk minnebruken til Firefox.

9588688[/snapback]

 

Hva skal det være godt for? Firefoxen min bruker lite. Det skal sies at det er når jeg nå har lagt inn den nye versjonen som jeg beskrev tidligere.

 

Er det forresten mulig å gjøre slik at et program bestandig åpnes på et bestemt skrivebord? Jeg vil f.eks. ha det slik at Amarok bestandig skal åpnes på skrivebord nr2.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Firmware og modul må være på plass før du kan starte ipw3945 prosessen.

Devicen er ikke synlig før den kjører.

link (arch)

9589574[/snapback]

Denne var av det verre jeg har sett. Håper Intel gjør noe med dette.

 

Edit: nå fant jeg trådløs-kortet. Men LEDen som indikerer at trådløs-kortet er aktivt blinker i ett sett. I Windows lyser den bare konstant. Har dette noe å si? Det er forresten snakk om en Dell Latitude D630. Og jeg fikk lyden til å virke. Måtte bruke en cvs-versjon av alsa-driveren. Selv ikke nyeste stable-release av ALSA (for tiden 1.0.14a) er ny nok til å støtte lydkortet, som er et Sigmatel C-Major (Azalia kodek). Distro er Slackware 12.0. Fikk ikke engang bootet med Ubuntu 7.04...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Firmware og modul må være på plass før du kan starte ipw3945 prosessen.

Devicen er ikke synlig før den kjører.

link (arch)

9589574[/snapback]

Denne var av det verre jeg har sett. Håper Intel gjør noe med dette.

 

Edit: nå fant jeg trådløs-kortet. Men LEDen som indikerer at trådløs-kortet er aktivt blinker i ett sett. I Windows lyser den bare konstant. Har dette noe å si? Det er forresten snakk om en Dell Latitude D630. Og jeg fikk lyden til å virke. Måtte bruke en cvs-versjon av alsa-driveren. Selv ikke nyeste stable-release av ALSA (for tiden 1.0.14a) er ny nok til å støtte lydkortet, som er et Sigmatel C-Major (Azalia kodek). Distro er Slackware 12.0. Fikk ikke engang bootet med Ubuntu 7.04...

9589814[/snapback]

 

slett også med ipw3945 så jeg ga til slutt opp og brukte ndiswrapper istedet , noe som visste seg og væra fryktelig ustabilt

Lenke til kommentar
hva er forskjellen på ?

 

draco-cd-base-0.2beta2.iso

Inneholder en komplett installasjon av Draco.

 

draco-cd-retail-0.2beta2.iso

Komplett Draco med extra og kildekode

 

draco-dvd-full-0.2beta2.iso

Samme som retail, men med alle tredjepartspakker.

 

Anbefaler før du evt. installerer 0.2:

ftp://ftp.dracolinux.org/draco/draco-current/TODO

Endret av olear
Lenke til kommentar

Arne: Det betyr at pakken ikke ligger i pakkebrønnen. Pakkebrønnene er definert i fila /etc/apt/sources.list

 

Du kan fjerne tegnene "#" forran de pakkebrønnene du vil legge til, eventuelt legge til nye.

 

bruk sudo gedit /etc/apt/sources.list fra terminal for å få skrivetilgang til fila.

 

Her har du forresten linkt til der man kan laste ned Opera. bruk kommandoen sudo dpkg -i pakkenavn for å installere .deb filer

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp installert Fedora Core 7, men når jeg rebooter går maskinen bare rett i Windows XP, jeg har begge operativsystemene installert på samme disken.

Med slik partisjonering:

c:\ 25 GB (Windows)

swap 1GB

\boot 100MB

\ 25 GB

IBM_SERVICE 4.7 GB

 

Noen som har et kjapt svar på hva jeg må gjøre for å få startet grub?

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp installert Fedora Core 7, men når jeg rebooter går maskinen bare rett i Windows XP, jeg har begge operativsystemene installert på samme disken.

Med slik partisjonering:

c:\ 25 GB  (Windows)

swap 1GB

\boot 100MB

\ 25 GB

IBM_SERVICE 4.7 GB

 

Noen som har et kjapt svar på hva jeg må gjøre for å få startet grub?

9593433[/snapback]

 

Teit spørsmål kanskje, men, du installerte GRUB under installasjonen av Fedora?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...