Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå, prøver jeg å installere frostwire, men når jeg prøver så kommer det opp et vindu som sier " kun ett programpakke kan kjøres samtidig" "venligst lukk det andre programmet for eksempel, Oppdateringshåndterer, 'aputitude' eller synptic først. hva gjør jeg? jeg hadde først tengt til å installere limewire, men ombestemte meg under installeringen. Jeg har restarta marskinen. men kommer det samme igjenn..

Lenke til kommentar
Noen som har forsøkt programmet "prelink", er det stor forskjell på oppstartstiden i gnome(for gnome og kde programmer)?

9573926[/snapback]

 

Jeg måtte selvsagt google litt og finne ut hva i all verden det der var for noe. :p

Nå har jeg lagt det inn og "prelinket" hele systemet her. Mener bestemt at de fleste programmer, og spesielt KDE-programmer starter fortere, men det kan også hende at jeg lurer meg selv. Har ingen tall å støtte meg til, mao.

Med 2GB RAM har jeg som regel alle programmene jeg bruker cached hele tiden uansett, så oppstartstider er som regel ikke noe jeg legger særlig merke til uansett.

Lenke til kommentar
Steve Wozniak hates Open Sauce

Da er altså Microsoft og Apple enige om at åpen kildekode er en uting. Ikke akkurat overraskende men det skal bli et herlig sitat noen år etter det store Linux-året. Omtrent like herlig som "640kb ought to be enough for everybody".

9571608[/snapback]

"The Woz" er ikke ansatt i Apple. Hva Woz mener eller ikke mener om open source er da ikke en holding delt av Apple. Det blir feil å vise til den The Inquirer artikkelen og konkludere med at MS og Apple tenker likt om åpen kildekode.

Jeg tipper de to ikke er langt unna hverandre :) men Apple bruker tross alt mye blant annet BSD kode i OS X.

 

That said, jeg har lenge syns The Inquirer er litt Se&Hør av seg. Overskriften "Wozniak hates Open Sauce" er overdreven. Sitat fra orginal artikkel:

For one thing, he bristles at the suggestion that the open-source movement includes kindred spirits to Apple's founders.

 

"There's always a group of people that wants to undo the forces of industry that have given us so much in terms of wealth, and there's always people who want things to be free," Wozniak said. "The open-source movement starts with those sort of people. But it still has such good points that have nothing to do with whether it's free or not. The idea of developing something and then making your solution known. Spread the information so the world can grow from it."

Jeg leser det som at Woz ikke liker de som preker gratis programvare først, og frihet etterpå. Og at han ikke er enig i forslaget om at åpen kildekode har ... like tenkende venner blandt Apples grunnleggere (som jo inkluderer Woz, så han vet vel hva han snakker om =)

 

 

edit: Hmm, klarte jeg å motsi meg sjøl nå? :ermm:

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Da er endelig Slackware 12.0 faset inn på multimediaboksen. Det har tatt tid, i og med at jeg har måttet finne en god løsning på checkinstall problemet. Men nå fungerer maskinen som den skal. MythTV fungerer ypperlig, samme med MPlayer. Det er sinnsykt deilig å slippe å bytte kjerne mer, nå som 2.6-kjernen er standard. Slipper også å rote med mkinitrd. Slackware har blitt betraktelig bedre nå enn hva det har vært tidligere.

Lenke til kommentar
Da er endelig Slackware 12.0 faset inn på multimediaboksen. Det har tatt tid, i og med at jeg har måttet finne en god løsning på checkinstall problemet.
Checkinstall problemet?

9581284[/snapback]

Slackware bruker en nyere versjon av coreutils enn hva nyeste versjon av checkinstall støtter. Derfor er nå checkinstall fjernet fra /extra på Slackware 12.0 installasjonsmedia. Det er en workaround man kan bruke ved å legge til flagget --fstrans=no. Og det er ikke bare bare å skifte ut 11.0 med 12.0, Slackware 12.0 introduserte mye nytt i forhold til tidligere versjon.

Lenke til kommentar
checkinstall-problemet knuste mitt andre forsøk på å ha Slackware som standard på pc-en min:p

9581421[/snapback]

Det har ikke kommet en ny versjon av checkinstall som løser problemet med coreutils, men gjør følgende inntil videre:

# ./configure
# checkinstall --fstrans=no

Da fungerer checkinstall som det skal. Har installert både MythTV og MPlayer fra kildekode med checkinstall, og det fungerer ypperlig. Råder deg til å prøve igjen.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål. Slackware 12.0 har som kjent fått HAL samt annet tilhørende snacks. Det åpner for automount av CD/DVD når man putter inn en plate. Det jeg lurer på er hvordan dette kan muliggjøres for en standardbruker. Har ikke rettigheter som vanlig bruker til å åpne en CD som automountes, bare som root. Hvor setter jeg rettighetene? Har satt opp slik at min vanlig bruker kan bruke sudo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...