Erlendz Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Nå skal jeg ikke si noe sikkert, men kan hende at den 1280x768,NULL ødelegger litt for deg her. Altså; fjern den, eventuelt endre på den - og det kan bli bra? 9564707[/snapback] Takk! Fjernet den, og nå kom jeg ett steg nærmere! Nå er bakgrunnen strukket på tværs av begge skrivebordene. Dvs PC-en og TVen. Slik vil jeg ikke ha det, og hadde det ikke slik på Vista. Hvordan fikser jeg det? Samt når jeg starter en film, drar den over til TVen, så blir den flyttet til laptopskjermen med en gang jeg maksimerer. Hvorfor? Samt: Prøver å installere dette. Det står "- Right click the Kicker, choose "Add an Applet to the Panel..." (once the panel is unlocked)" hva i allverden menes med dette? Endret 24. september 2007 av qweac Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Leste forresten nettop en artikkel om GNU/Linux and its identity crisis (takk til slashdot, as allways). Og må si meg enig med han fyren som skrev det; assa - vil vi egentlig ha alle idiotene i klassen over på GNU/Linux(og da selvfølgelig Ubuntu)? Jeg vil ikke det - synes allerede at det har gått litt over styr med spørsmål som bare oser av jeg-er-dum-og-gidder-ikke-bry-meg-om-hva-som-må-til-bare-jeg-får-Beryl-eller-hva-det-nå-heter-til-å-funke... 9564765[/snapback] Jeg har ikke lest det enda - men må si meg uenig med det du sier. Disse "idiotene" er da ikke nødvendigvis dumme, de bare prioriterer bruk av datamaskinen litt annerledes, og bruker den som et verktøy, uten å nødvendigvis forstå detaljene i hvordan ting fungerer. Det samme som den store majoriteten av Windows-brukerne. Og Windows sitt monopol bør absolutt utfordres, og en "newbievennlig" linux og større brukermasse kan få til nettopp dette (Husk, ingenting stopper deg fra å bruke en nerdedistro). Med større brukermasse kommer flere programmer, drivere, etc.. og det er bra. Også får man selvsagt flere folk med problemer og alt det fører med seg, men alt i alt tror jeg større utbredelse er en god ting. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Dessuten betyr flere fri programvare-brukere mer forbrukermakt til å stå imot proprietære standarder. Dvs bedre kompatibilitet, bedre programmer, flere og bedre drivere. Når noe er bra (slik som linux og fri programvare) så avler nye brukere flere brukere... Det betyr flere bidragsytere, bedre synlighet, mer bevisstgjøring, osv, osv... Det er uansett uunngåelig at disse brukerne kommer til plattformen, så det er lite poeng i å se negativt på det. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Finnes det ett Desktop-enviroment som krever mye mindre enn xfce? Jeg sitter på en maskin med 64 mb ram og jeg har lyst til å se om jeg klarer å se film på tvn med denne... Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Video går bra, installer Fluxbox og MPlayer. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Finnes det ett Desktop-enviroment som krever mye mindre enn xfce?Jeg sitter på en maskin med 64 mb ram og jeg har lyst til å se om jeg klarer å se film på tvn med denne... 9565247[/snapback] Det som krever minst er å ikke kjøre noe desktop-environment Med så lite ram ville jeg bare kjørt en lightweight windowmanager, f.eks fluxbox eller noe annet enda særere. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Video går bra, installer Fluxbox og MPlayer. 9565330[/snapback] Hørtes smart ut. Jeg får forsøke... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Video går bra, installer Fluxbox og MPlayer. 9565330[/snapback] Krever MPlayer mindre enn VLC?Jeg har en PIII 600MHz med 128 MB RAM, og den sliter bittelitt på enkelte panoreringer i f.eks Matrix Reloaded (DVD) i VLC (og Debian m/ Fluxbox). Med 64 MB vil det vel gå enda dårligere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Så lenge man bruker mplayer, ikke gmplayer kan man se video på det mest utrolige. Greier fint å se video på P2'er osv. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 MPlayer klarer ihvertfall å spille 720p HD (x264) på min Pentium M 1.4GHz. Det klarer ikke VLC. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Lite spørsmål; Har lest at en av de store fordeler med windows 64 bits er at man ikke blir begrenset av mengden ram man kan ha(som vel er 4 gig på 34 bits). Hvordan stiller dette seg med Linux, har 32 bits versjonen samme begrensning, og vil Linux, dersom 64bits, kunne utnytte mer ram på en fornuftig/merkbar måte? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Er det mulig å konfigurere så en pc sender video ut på s-video selv om ikke Xorg er installert? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Vel (2^32) bytes = 4 gigabytes, uansett hvilket OS du bruker Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Vel (2^32) bytes = 4 gigabytes, uansett hvilket OS du bruker 9565810[/snapback] Se der du, der viste jeg min store forståelse for forskjellen på 32 og 64 bits... Men hva med mitt andre spørsmål? Har en som bruker 64bits vista og skryter av hvor bra det er nå som vedkommende har fylt på med ram. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Det vil ikke utgjøre noen praktisk forskjell, med mindre du behandler store mengder data. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Angående MPlayer: Har Media Player Classic og MPlayer noe til felles? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Angående MPlayer: Har Media Player Classic og MPlayer noe til felles? 9566021[/snapback] Tviler sterkt. Mye på samme måte som forholdet mellom Winamp og XMMS. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Vel (2^32) bytes = 4 gigabytes, uansett hvilket OS du bruker 9565810[/snapback] Se der du, der viste jeg min store forståelse for forskjellen på 32 og 64 bits... Men hva med mitt andre spørsmål? Har en som bruker 64bits vista og skryter av hvor bra det er nå som vedkommende har fylt på med ram. 9565820[/snapback] Tror ikke det er noen forskjell på linux og windows på dette området. Med 32-bit vil du kunne aksessere ~3GB minne max, enkelt forklart pga. at adresseområdet er 32-bit (4GB), og ca. 1GB reserveres for å kunne adressere ting som skjermkort, lydkort osv, altså hardware. Det er ikke bare RAM som har minneadresser, dette gjelder stort sett alt i maskinen. Om du vil merke noen "bedring" på et 64-bit-system med mer enn 3GB RAM vs et 32-bit-system avhenger altså av om minnebruken din overstiger disse 3GBene. (Du vil kunne bruke mer enn 3GB minne på et 32-bit-system via virtuelt minne, dvs swap, men dette er som kjent svært tregt) Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Nå skal jeg ikke si noe sikkert, men kan hende at den 1280x768,NULL ødelegger litt for deg her. Altså; fjern den, eventuelt endre på den - og det kan bli bra? 9564707[/snapback] Takk! Fjernet den, og nå kom jeg ett steg nærmere! Nå er bakgrunnen strukket på tværs av begge skrivebordene. Dvs PC-en og TVen. Slik vil jeg ikke ha det, og hadde det ikke slik på Vista. Hvordan fikser jeg det? Samt når jeg starter en film, drar den over til TVen, så blir den flyttet til laptopskjermen med en gang jeg maksimerer. Hvorfor? Samt: Prøver å installere dette. Det står "- Right click the Kicker, choose "Add an Applet to the Panel..." (once the panel is unlocked)" hva i allverden menes med dette? 9564831[/snapback] Fikk til TV opplegget. Oppdaterte nvidia driverne manuelt. Da fikk jeg omsider nvidia kontrollpanelet til å lagre til x, så jeg kunne bruke det for å konfigurere TV-oppsettet. Jeg lurer fortsatt på hva "kicker" er, og hvordan jeg skal legge til noe der. Takk! Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 24. september 2007 Del Skrevet 24. september 2007 Vel (2^32) bytes = 4 gigabytes, uansett hvilket OS du bruker 9565810[/snapback] Se der du, der viste jeg min store forståelse for forskjellen på 32 og 64 bits... Men hva med mitt andre spørsmål? Har en som bruker 64bits vista og skryter av hvor bra det er nå som vedkommende har fylt på med ram. 9565820[/snapback] Tror ikke det er noen forskjell på linux og windows på dette området. Med 32-bit vil du kunne aksessere ~3GB minne max, enkelt forklart pga. at adresseområdet er 32-bit (4GB), og ca. 1GB reserveres for å kunne adressere ting som skjermkort, lydkort osv, altså hardware. Det er ikke bare RAM som har minneadresser, dette gjelder stort sett alt i maskinen. Om du vil merke noen "bedring" på et 64-bit-system med mer enn 3GB RAM vs et 32-bit-system avhenger altså av om minnebruken din overstiger disse 3GBene. (Du vil kunne bruke mer enn 3GB minne på et 32-bit-system via virtuelt minne, dvs swap, men dette er som kjent svært tregt) 9566472[/snapback] Kom med en tilfeldighet over denne; http://www.linux.com/feature/119287 Den var interssant, forstår jeg det rett kan man endre på Linux slik at også 32bits kan benytte seg av mer ram! Hva sier den dere - er det nok et punkt Linux byr på en fordel saml. med windows? Innvendingen er at dette kan ikke alle få til(pga. manglende kunnskap). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå