Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Spørsmål. Når jeg plugger til en ekstern skjerm på lappisen, så må jeg restarte PC-en for at jeg skal få opp bilde på den eksterne skjermen. Trodde kanskje at en restarting av xserver ville gjøre susen, men neida, må en full reboot til. Finnes det en enklere måte enn dette? :)

9545638[/snapback]

Distro og skjermkort? Hvis svaret er Ubuntu Gutsy og Intel kan du bruke xrandr, hvis ikke finnes muligens en løsning likevel.

9546006[/snapback]

Feisty og ATI

9549135[/snapback]

Jeg må skrive en del i xorg.conf for dette i feisty og da virket ctrl+alt+backspace, i edgy fungerte det fint med restart av x og autoconfig.

Gutsy skal jo være fantastisk på dette med hotplugging. Hvorfor ikke laste ned en desktop av tribe 5 og sjekke livecden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser ut til at GPL vil bli prøv i retten for første gang: http://www.softwarefreedom.org/news/2007/sep/20/busybox/

<pirk>Nå står det første gang i usa i linken, jeg mener å huske GPL har blitt prøvd i retten i et eller flere andre land i verden. </pirk> Men USA er nå et land med stor data industri, kanskje den største...? så denne saken er nok meget viktig. [...]

9540771[/snapback]

Ja, GPLv2 har ikke blitt prøvd i amerikansk rett før, men den har blitt prøvd i Tyskland, i hvert fall. Der gjaldt det brudd på lisensen for programvare som netfilter og iptables skrevet av bl.a. Harald Welte, initativtager for gpl-violations.org, som så seg lei på at enkelte firmaer produserte og solgte hardware bundlet med deres kode i firmware'n uten å frigi kode. Weltes advokater vant saken, og det samme er vel å forvente vil skje i USA.

At USA er et såpass viktig land er nok også mye av motivasjonen for å gå til anmeldelse, slik at man får en bekreftelse på at GPLv2 "virker" i deres rettsapparat/lovgivning. Samt at man setter noen eksempler som er nødvendige for at pengegriske selskaper skal respektere FOSS.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Ja, GPLv2 har ikke blitt prøvd i amerikansk rett før, men den har blitt prøvd i Tyskland, i hvert fall. Der gjaldt det brudd på lisensen for programvare som netfilter og iptables skrevet av bl.a. Harald Welte, initativtager for gpl-violations.org, som så seg lei på at enkelte firmaer produserte og solgte hardware bundlet med deres kode i firmware'n uten å frigi kode. Weltes advokater vant saken, og det samme er vel å forvente vil skje i USA.

9551249[/snapback]

HAN er en av utviklerne av OpenMoko på FIC`s NEO1973. Luring det der.

Lenke til kommentar

Las akkurat ein større artikkel i ei lokalavis frå Ålesund som omhandlar Ålesund Kommune sin bruk av fri programvare i den offentlege sektoren.

På grunn av trange kommunale budsjett har dei no kunna utvida antal maskiner i parken betraktleg pga at dei slepp lisensieringsutgiftene.

Særdeles bra lesestoff.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenge til Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon og OpenSuse 10.3 blir sluppet ut. Noen som forresten har prøvd den siste nyeste triben av Gutsy Gibbon? :)

Edit: Haha, for noen skrivefeil.

OpenSuse goes green!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
evolution-attachment-notification1.png
Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Nå er det ikke lenge til Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon og OpenSuse 10.3 blir sluppet ut. Noen som forresten har prøvd den siste nyeste triben av Gutsy Gibbon? :)

Kjørte nyeste Gutsy på Macbooken frem til for en halv uke siden, når OS X' partisjonsverktøy ødelagte hele partisjonstabellen... Men var veldig stabilt og fint. Ikke det at jeg synes det var så voldsomt med forbedringer, men mange små skritt blir til en lang tur etterhvert. :)

Skal sette opp en maskin med siste Gutsy-server daily-release, og teste ut det jeg mener er en av de beste forbedringene med Gutsy: ebox og vesentlig forbedret server-install. :)

OpenSuse goes green!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
evolution-attachment-notification1.png

9556723[/snapback]

Likte klokke-applet-saken. :) Er det mulig å få den til M'buntu også?

Lenke til kommentar

Uff, nå har jeg dumma meg ut skikkelig her :p

Oppdaterte til Gutsy Tribe 5 og verken trådløst nett (ipw3945) eller nvidia-glx (får bare 800x600 med nv) eller lyd funker...

Blir irritert her, får ikke til å fikse det engang. Prøvde å laste ned kildekoden til ipw3945, men da la den seg bare på eth2 (den var på eth1 på Feisty) og ingen av programmene mine oppdaget den (wifi-radar og appleten på gnome-panel).

Når jeg aktiverer nvidia-driveren (lasta den ned via kablet nett) klikker bare hele greia og jeg kommer inn i "failsafe mode". :no:

Noen som har opplevd noe lignende, og er dette noe som blir fikset til den endelige versjonen? :ermm:

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Opensuse ser mye finere ut, og Yast banker ut tilsvarende i ubuntu..

Men så var det pakkebehandleren da, og aptitude, som gjør at jeg enda holder meg til ubuntu.

9557017[/snapback]

OpenSUSE 10.3 er forbedret på det punktet sammenliknet med 10.2. Blant annet har de fjerna en del "bloat", som zenworks greiene. Nå er det bare Yast (GUI) og zypper (cli) for pakkebehandling. Yast er også veldig kraftig og gir mye info sammenliknet med de fleste andre GUI-pakkebehandlere (jmf. Fedora's pirut). Det negative er at den er mer ressurskrevende enn apt-get/aptitude/synaptic. Blant annet tar det litt lang tid å starte opp yast.

Lenke til kommentar
Spørsmål. Når jeg plugger til en ekstern skjerm på lappisen, så må jeg restarte PC-en for at jeg skal få opp bilde på den eksterne skjermen. Trodde kanskje at en restarting av xserver ville gjøre susen, men neida, må en full reboot til. Finnes det en enklere måte enn dette? :)

9545638[/snapback]

Distro og skjermkort? Hvis svaret er Ubuntu Gutsy og Intel kan du bruke xrandr, hvis ikke finnes muligens en løsning likevel.

9546006[/snapback]

Feisty og ATI

9549135[/snapback]

Jeg må skrive en del i xorg.conf for dette i feisty og da virket ctrl+alt+backspace, i edgy fungerte det fint med restart av x og autoconfig.

Gutsy skal jo være fantastisk på dette med hotplugging. Hvorfor ikke laste ned en desktop av tribe 5 og sjekke livecden?

9549915[/snapback]

Får du til ulik oppløysning på laptopen og den eskterne skjermen?

Lenke til kommentar
Nå er Linux-driverne for X-Fi rett rundt hjørnet. De er riktignok enda på betastadiet, men det er i hvert fall en begynnelse, og ikke et sekund for tidlig. X-Fi har vært på markedet i 2 år allerede. Driverne blir dessverre lukket, altså ingen kildekode tilgjengelig.

9562463[/snapback]

Du får ta en helg du kjeder deg - fram med disassembleren :tease:

Nei, seriøst så er det veldig dårlig av Creative. De har i årevis vært kjent for å lage ustabile og bloata drivere til windows, og nå er de også bli kjent som gnieren som bruker 2 år på å gi ut lukkede drivere til linux :thumbdown:

De kunne om ikke annet gi ut en helt basic driver som er fri, som i hvertfall spiller av lyden riktig uten noe mer krimskrams.

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk enig i, det kunne de fint ha gjort. Med X-Fi har Creative brutt en lang og god tradisjon for å gi ut kort som er støttet så å si overalt. Og med Dell sin nye policy vil ikke Creative passe inn i deres planer. Hørte noe om at Dell kommer til å stille nye krav til sine maskinvareleverandører. Enten må de kunne gi ut frie drivere, eller så må de gi de ut innen 12 måneder.

Lenke til kommentar
Nå er Linux-driverne for X-Fi rett rundt hjørnet. De er riktignok enda på betastadiet, men det er i hvert fall en begynnelse, og ikke et sekund for tidlig. X-Fi har vært på markedet i 2 år allerede. Driverne blir dessverre lukket, altså ingen kildekode tilgjengelig.

Ser man her ja, forventet allerede neste uke. Det tok sin tid. Linux + X-Fi finally comes true.

Lenke til kommentar

Hei, håper noen kan hjelpe meg med å få laptop og TV oppsettet mitt til å fungere. Jeg får bare bilde på TVen i login skjermen, men når jeg har skrevet inn brukernavn og passord blir TVen helt svart.

Ubuntu

Geforce 7600go. Oppløsning: 1280x768

28" CRT TV.

"

Section "Device"

Identifier "Generic Video Card"

Driver "nvidia"

Option "NoLogo" "1"

Option "ConnectedMonitor" "crt, crt"

Option "NoPowerConnectorCheck"

Option "TwinView" "1"

Option "Metamodes" "1280x768,800x600; 1024x768,800x600; 1280x768,NULL; 1024x640,NULL"

Option "SecondMonitorHorizSync" "31-50"

Option "SecondMonitorVertRefresh" "30-50"

Option "TwinViewOrientation" "LeftOf"

EndSection

"

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Leste forresten nettop en artikkel om GNU/Linux and its identity crisis (takk til slashdot, as allways).

Og må si meg enig med han fyren som skrev det; assa - vil vi egentlig ha alle idiotene i klassen over på GNU/Linux(og da selvfølgelig Ubuntu)? Jeg vil ikke det - synes allerede at det har gått litt over styr med spørsmål som bare oser av jeg-er-dum-og-gidder-ikke-bry-meg-om-hva-som-må-til-bare-jeg-får-Beryl-eller-hva-det-nå-heter-til-å-funke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...