AlexTheMad Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 brukte sopcast til linux i går for å se man utd kampen. I readme'n stod dette: A simple example of sp-sc command line. ./sp-sc-auth sop://broker.sopcast.com:3912/6098 3908 8908 > /dev/null & Start to transfer channel 6098, and you can play it on 8908 with VLC or mplayer by open the url: http://localhost:8908/tv.asf og det funket jo forsåvidt akkurat slik det skulle. men kan noen forklare meg hva som skjer i kommandoen der? Skjønner ikke helt hva slags parameter 3908 er og hva "> /dev/null" gjør Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 > betyr at utdata fra programmet skal skrives til en file. /dev/null er en device (fil) der alt du putter inn bare forsvinner. Mao gjør kommandoen det at programmert ./sp-sc-auth ikke skal skrive noe til skjerm. Skjem er standard ut. For å se dette i praksis kan du prøve disse tre kommandoene echo hmm echo hmm > fil echo hmm > /dev/null Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Har et enkelt spørsmål som jeg håper noen vil svare på... Jeg har installert Ubuntu Fiesty Fawn på min desktop-pc og har lekt endel med beryl. Så har jeg sett at Compiz Fusion har kommet! Derfor vil jeg gjerne installere dette (skal finne noen howto) men før det må jeg avinstallere beryl. Hvordan gjør jeg dette? er det en kommando for dette? mvh C2D_dude Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 Har et enkelt spørsmål som jeg håper noen vil svare på... Jeg har installert Ubuntu Fiesty Fawn på min desktop-pc og har lekt endel med beryl. Så har jeg sett at Compiz Fusion har kommet! Derfor vil jeg gjerne installere dette (skal finne noen howto) men før det må jeg avinstallere beryl. Hvordan gjør jeg dette? er det en kommando for dette? mvh C2D_dude 9537582[/snapback] Les litt her, du. Lenke til kommentar
Gordion Skrevet 20. september 2007 Del Skrevet 20. september 2007 sudo aptitude remove beryl emerald Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Slashdot: Gartner Says Open Source "Impossible To Avoid" alphadogg writes in with a Network World article that covers a Gartner open source conference, in which VP Mark Driver seems to be going out of his way to be provocative. "You can try to avoid open source, but it's probably easier to get out of the IT business altogether. By 2011, at least 80% of commercial software will contain significant amounts of open source code..." After this lead-in, in which open source seems to be regarded as some kind of communicable disease, the rest of the article outlines a perfectly rational plan for developing an open source strategy. Fremtiden ser lys ut! Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ser ut til at GPL vil bli prøv i retten for første gang: http://www.softwarefreedom.org/news/2007/sep/20/busybox/ Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Ser ut til at GPL vil bli prøv i retten for første gang: http://www.softwarefreedom.org/news/2007/sep/20/busybox/ <pirk>Nå står det første gang i usa i linken, jeg mener å huske GPL har blitt prøvd i retten i et eller flere andre land i verden. </pirk> Men USA er nå et land med stor data industri, kanskje den største...? så denne saken er nok meget viktig.Groklaw.net rapporterer selvfølgelig også om saken. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Hmm, lite spørsmål her. Sitter på archlinux med kdemod. Også ønsker jeg jo å starte noen programmer når jeg logger inn. bla. kmix, superkaramba osv. Og den enesten måten jeg kan da, er å lage en fil i ~/.kde/Autostart/. Og det fungerer forsovit, men da kommer også konfigurasjonsvinuder o.l opp også, ønsker bare at de skal starte i "bakgrunnen". Noen som vet hvordan jeg gjør det? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Skriv man navnetpåprogrammet, og se om du kan gi noen parameter som gir en stille start. Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Spørsmål. Når jeg plugger til en ekstern skjerm på lappisen, så må jeg restarte PC-en for at jeg skal få opp bilde på den eksterne skjermen. Trodde kanskje at en restarting av xserver ville gjøre susen, men neida, må en full reboot til. Finnes det en enklere måte enn dette? Lenke til kommentar
CreativeCoding Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Jeg vil ha et kryptert system, hvor kernel ligger på en usb-penn. Altså PC-en er helt død egentlig, å uten usb-pennen kan den ikke boote uansett. Er dette mulig? Sånn at hvis ubs-pennen er vekke, er ALT kryptert? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 21. september 2007 Del Skrevet 21. september 2007 Spørsmål. Når jeg plugger til en ekstern skjerm på lappisen, så må jeg restarte PC-en for at jeg skal få opp bilde på den eksterne skjermen. Trodde kanskje at en restarting av xserver ville gjøre susen, men neida, må en full reboot til. Finnes det en enklere måte enn dette? 9545638[/snapback] Distro og skjermkort? Hvis svaret er Ubuntu Gutsy og Intel kan du bruke xrandr, hvis ikke finnes muligens en løsning likevel. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Nå som SCO i praksis er long gone (skal fjernes fra NASDAQ snart, og sikker konkurs bare er noen advokater unna), kan det vel være fint å mimre litt? De fleste husker vel reaksjonen på SCOs aksjon mot linux? Morsomste defacing jeg har sett på lenge: Lenke til kommentar
Canute Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg vil ha et kryptert system, hvor kernel ligger på en usb-penn. Altså PC-en er helt død egentlig, å uten usb-pennen kan den ikke boote uansett. Er dette mulig? Sånn at hvis ubs-pennen er vekke, er ALT kryptert? 9545689[/snapback] Dette hørtes veldig intressant ut. Tok et raskt google søk og kom frem til dette: http://www.debianhelp.org/node/1116 http://news.softpedia.com/news/Encrypted-U...-04-61312.shtml Lenke til kommentar
CreativeCoding Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Takk, jeg tenkte meg det var mulig. Har en 1GB minnepenn jeg tenkte å bruke, den kan bootes fra også. Det blir vel å kopiere /boot over på den, sette bootflaget og fikse MBR til windows så den starter der uten minnepennen. Det blir rått, men nå må jeg snorke. Skal på jobb 11. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Fremtiden ser lys ut! 9540295[/snapback] Fra en artikkel på Phoronix He also mentioned that a major OEM is requiring that by next year their hardware suppliers must either have an open-source driver available or be able to provide an open-source driver within the next twelve months. The likely company that comes to mind is Dell but Dirk refused to comment any further. Jeg tror jeg trenger solbriller Lenke til kommentar
sindreij Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Hvor kan jeg finne dokumentasjonen til værmeldingen man kan legge til på panelet i gnome. Jeg ser at det nye lanserte http://www.yr.no har en veldig spennende dokumentasjon, og tenker på å kanskje skrive noe som får den informasjonen inn i denne værmeldingen på panelet i gnome. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 (endret) Jeg har en server stående med to 500 GB disker i software-raid1. Nå skal jeg oppgradere denne, og lurer på hvordan jeg går frem for å få raidet opp igjen (ubuntu, snakker da om ny installasjon, ikke dist-upgrade). Lager jeg bare arrayet, og legger til begge diskene, så finner mdadm selv ut at de er like? Eller må jeg speile opp den ene disken fra den andre på nytt? Vil nødig miste noe data her... Endret 22. september 2007 av Izte Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 22. september 2007 Del Skrevet 22. september 2007 Spørsmål. Når jeg plugger til en ekstern skjerm på lappisen, så må jeg restarte PC-en for at jeg skal få opp bilde på den eksterne skjermen. Trodde kanskje at en restarting av xserver ville gjøre susen, men neida, må en full reboot til. Finnes det en enklere måte enn dette? 9545638[/snapback] Distro og skjermkort? Hvis svaret er Ubuntu Gutsy og Intel kan du bruke xrandr, hvis ikke finnes muligens en løsning likevel. 9546006[/snapback] Feisty og ATI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå