Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for svar, men det hjelper lite om hvor swapen ligger. Jeg får fortsatt samme feilmelding når jeg prøver å boote slack. Jeg var inne på ##slackware på irc.freenode.org men de hadde ikke noe svar som hjalp. De hadde forøverig ikke veldig til peiling på grub heller ettersom slackware bruker lilo. Jeg aner liksom ikke hva jeg skal gjøre med feilmeldingen heller. Søkt på google og ulike forum og det er mange meninger om hva problemet kan være, og mange løsninger finnes det ikke. Repeterer feilmeldingen igjenn når jeg starter Slackware:

 

 No filsystems could mount root, Tried:
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block (0,0)

 

EDIT: min menu.lst kan du se HER viss det hjelper.

Jeg ser av menu.lst at du har valg for alle fire kernene som Slackware kommer med.

Får du dette boot problemet uavhengig av hvilken kjerne du forsøker å boote??

Lenke til kommentar

Jeg fikk error når jeg skulle starte slackware:

 

 No filsystems could mount root, Tried:
Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block (0,0)

 

Sier dette dere noe eller?

 

Edit: Kan dette være til hjelp?

 

marsan@marsan-desktop:~$ sudo fdisk -l
Password:

Disk /dev/sda: 60.0 GB, 60022480896 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 7297 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        3187    25599546   83  Linux
/dev/sda2            6995        7297     2433847+   5  Extended
/dev/sda3            3188        5737    20482875   83  Linux
/dev/sda4            5738        6994    10096852+  83  Linux
/dev/sda5            6995        7297     2433816   82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Disk /dev/sdb: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

  Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1       19457   156288321   83  Linux

 

9515234[/snapback]

 

Merk deg Partition table entries are not in disk order. Jeg tror dette kan være kilden til ditt problem.

Du har en Extended-partisjon (sda2) som ligger før Primary-partisjoner (sda3-4). Egentlig burde Extended-partisjonen ligget på slutten, altså som sda4, mens logiske partisjoner dermed følger som sda5 og oppover.

Dette kan føre til at f.eks GRUB og selve linux "ser" disklayouten forskjellig, og blir forvirret i forhold til hva som ligger hvor osv.

Lenke til kommentar
Merk deg Partition table entries are not in disk order. Jeg tror dette kan være kilden til ditt problem.

Du har en Extended-partisjon (sda2) som ligger før Primary-partisjoner (sda3-4). Egentlig burde Extended-partisjonen ligget på slutten, altså som sda4, mens logiske partisjoner dermed følger som sda5 og oppover.

Dette kan føre til at f.eks GRUB og selve linux "ser" disklayouten forskjellig, og blir forvirret i forhold til hva som ligger hvor osv.

hmm, visste jeg ikke. Takk.

 

Jeg har ved et par anledninger glemt hvilken disk er hvilken i GRUB når jeg har installert GRUB. Da var jeg i GRUB-shell og skrev (h0,0)/boot/<TAB> for å finne ut hvilke filer som lå i /boot for den disken og dermed hvilken distro.

 

Forhåpentligvis finnes det en enklere måte å finne ut av hvordan GRUB ser disklayout i dette tilfellet enn mitt forslag.

Lenke til kommentar
Jeg ser av menu.lst at du har valg for alle fire kernene som Slackware kommer med.

Får du dette boot problemet uavhengig av hvilken kjerne du forsøker å boote??

9520081[/snapback]

 

Jeg får ikke til å boote noen av de.

 

Merk deg Partition table entries are not in disk order. Jeg tror dette kan være kilden til ditt problem.

Du har en Extended-partisjon (sda2) som ligger før Primary-partisjoner (sda3-4). Egentlig burde Extended-partisjonen ligget på slutten, altså som sda4, mens logiske partisjoner dermed følger som sda5 og oppover.

Dette kan føre til at f.eks GRUB og selve linux "ser" disklayouten forskjellig, og blir forvirret i forhold til hva som ligger hvor osv.

9520208[/snapback]

 

Men hvordan fikser jeg dette? Betyr det at jeg må repartisjonere alt sammen på nytt? Eller er det en annen måte å fikse det på?

 

Edit: Legger også et skjermskudd fra gparted om hvordan det ser ut grafisk.

post-69629-1190142256_thumb.png

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Men hvordan fikser jeg dette? Betyr det at jeg må repartisjonere alt sammen på nytt? Eller er det en annen måte å fikse det på?

9522986[/snapback]

 

Vet ærlig talt ikke hvordan det er nå. Hadde et lignende problem engang, men det er minst 5 år siden. Mener jeg noterte ned alle start- og end-blocks på alle partisjonene, slettet alle partisjoner i fdisk, og opprettet dem på nytt i riktig rekkefølge og med riktig størrelse. Slik fikk jeg dem opp i riktig rekkefølge uten å miste noe data, men når man gjør sånt gjelder det å ha tunga rett i munnen..

Lenke til kommentar
Men hvordan fikser jeg dette? Betyr det at jeg må repartisjonere alt sammen på nytt? Eller er det en annen måte å fikse det på?

9522986[/snapback]

 

Vet ærlig talt ikke hvordan det er nå. Hadde et lignende problem engang, men det er minst 5 år siden. Mener jeg noterte ned alle start- og end-blocks på alle partisjonene, slettet alle partisjoner i fdisk, og opprettet dem på nytt i riktig rekkefølge og med riktig størrelse. Slik fikk jeg dem opp i riktig rekkefølge uten å miste noe data, men når man gjør sånt gjelder det å ha tunga rett i munnen..

9527557[/snapback]

 

Ok. Høres ut som om en dagsjobb :p Jeg tror også jeg må endre på partisjonene, men nå har jeg nettopp lastet ned alle oppdateringene til ubuntu og fikset alt slik jeg vil ha det, så jeg tror jeg kommer til å lage nye partisjoner når 7.10 kommer. Da starter vi med blanke ark igjenn.

Lenke til kommentar

På et ark vi fikk utdelt angående PC-bruk og leie på skolen, ble jeg positivt overasket da jeg så det sto dette:

 

"Hedmark fylkeskommune vil i løpet av skoleåret 2007/2008 prøve ut Open Office ved flere skoler for å vurdere om disse programmene kan erstatte Microsoft Office fra skoleåret 2008/2009."

 

Håper flere fylkeskommuner vil prøve det samme :)

Lenke til kommentar
"Hedmark fylkeskommune vil i løpet av skoleåret 2007/2008 prøve ut Open Office ved flere skoler for å vurdere om disse programmene kan erstatte Microsoft Office fra skoleåret 2008/2009."

9527887[/snapback]

 

Får håpe de bryr seg litt mer enn de gjør på vår skole i hvertfall, bruker OO 2.0 fra oktober 2005 eller noe sånt :(

 

Blant mange av elevene er det dessverre en holdning om at det er annerledes og derfor vanskelig og ubrukelig (selv om de sikkert ikke merker forskjell), pluss litt "det er gratis, så det må være dårlig og skolen har sikkert ikke råd til noe ordentlig"

Lenke til kommentar

Ja, og ikke minst med at lærere ikke kan OO i det hele tatt, til tross for at det er nesten klin likt Office, og dermed ikke kan/tørr prøve å hjelpe elevene hvis de står fast i noe.

 

Men det er vell der vi kan gjøre noe. Jeg skal i allefall hjelpe de elevene som bruker OO, slik at de kanskje vil velge OO ved en senere stiuasjon hvis de for valget.

Lenke til kommentar

Fordi du har CDen enabled som pakkekilde (dvs medie som inneholder programmer). Om valget står mellom å laste ned fra en treig internet-kilde eller et lynraskt dvd/cd-mediet, velger ubuntu det siste. Du kan skru av dette under system->administrasjon og deretter pakkekilder eller noe.

 

Du kan evt bare kommentere den aktuelle linja i /etc/apt/sources.list i stedet, om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Fordi du har CDen enabled som pakkekilde (dvs medie som inneholder programmer). Om valget står mellom å laste ned fra en treig internet-kilde eller et lynraskt dvd/cd-mediet, velger ubuntu det siste. Du kan skru av dette under system->administrasjon og deretter pakkekilder eller noe.

 

Du kan evt bare kommentere den aktuelle linja i /etc/apt/sources.list i stedet, om du ønsker det.

9530770[/snapback]

Takk.

 

Fordi pakkeprogrammet synes det er greiest å sjekke om programmet allerede ligger på CD-en før det bruker masse tid på å laste det ned fra nettet.

Du kan slå av dette i /etc/apt/sources.list i Debian, men jeg kan ikke finne det i Ubuntu,

9530776[/snapback]

Fant det. Lå øverst i sources.list... :)

Lenke til kommentar
Vil ikke denne dommen få stor betydning for Linux?

http://www.dagensit.no/bedrifts-it/article1182134.ece

9513803[/snapback]

Vet ikke. Reagerer mer på at et selskap med inntekter på $51 milliarder og et årsresultat på $14 milliarder, kun får en bot på $0,6 milliarder i en såpass alvorlig anti-trust sak - vi snakker altså om 15 dagers overskudd eller fire dagers omsetning.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...