Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei ubuntubrukere!

 

Hvor kan jeg configuere slik at jeg kan åpne applications i hovedmenyen med SUPER knappen (ja, windowsknappen?) Det må vel være et sted i gconf-editor?

9483208[/snapback]

Det blir vel mer presist å skrive "hei gnome brukere" :) Gå til kontrollpanalet og velg Keyboard Shortcuts, her klikker du på Show the Panel menu og trykk på Windowsknappen(det vil da stå Super L der).

Du finner forøvrig brukermanualen for gnome her. Selv om det finnes hjelpeknapp i Ubuntu for det meste så synes jeg de burde ha lagt dette dokumentet klart på skrivebordet som pdf, hadde vært greit for nye såvel som erfarne - samt ville sett litt mer proft ut. Linux Mint har noe tilsvarende men i form av FF sin startside.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Lite spørsmål; Installerte Ubuntu Alternate i virtualbox, ville bare se hvordan det fungerte. Den fant ikke oppløsningen på skjermen min, men jeg fikk valget å legge til de oppløsninger som jeg ønsket. Jeg la da til den riktige, men denne dukket ikke opp i Ubuntu etter installasjon. Noen som vet hvorfor? Ellers trodde jeg det skulle være flere valg, som at man kan legge til de programmer man ønsker osv. men det var det ikke. Forøvrig var "alternate" like enkelt som den vanlige.

Lenke til kommentar
Hvis man booter Ubuntu-installeren med kernelparametren "priority=low" så få man en mye mer omfattende installasjonsprosedyre - mer kontroll, men også mer tidkrevende såklart.

 

Jeg tipper du kan starte dette fra et menyvalg når du booter opp CDen :)

9483821[/snapback]

Det var vel gjerne dette jeg trodde; Link Blir ellers spennende å se om nye x.org fungerer bedre enn i dag!

Lenke til kommentar

Oppdateringen er vel grei nok isolert sett, problemet er at Microsoft er i stand til å kunne styre en maskin uten tillatelse fra vedkommende som eier maskinen(les; hardware, ikke OSet, det har man bare lisens for å bruke innenfor sterkt begrensede grenser i motsetning til Linux).

Hva skjer dersom noen hackere skulle klare å bruke samme metode? Sikkert liten sjanse for det, men bare muligheten er skremmende i seg selv. Tenker ikke her bare på den vanlige bruker, men MS har tross alt 100% kontroll over infrastrukturen til itparken for mange land. Det er vel ikke uten grunn at stadig flere stater ser hen til Linux, som Kina, Frankrike, Italia, Tyskland osv.

 

Vi husker jo for kort tid tilbake at det var en feil hos ms som førte til at tusenvis av gyldige lisenser ble ansett som tyvkopi med det resultat at en rekke funksjoner ble fjernet, som oppdatering, Aero osv. Min Vista ble "rammet", jeg skulle oppdatere til siste DX10 og plutselig dukket det stadig opp melding om at jeg kjørte tyvkopi... Egentlig litt skremmende.

 

Simen1; du som likte utseende på Vista; http://gnomestyle.blogspot.com/2007/05/mak...like-vista.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...