Simen1 Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Flotte greier! Gleder meg til å se resultatet av økt utvikling av OOo. Det er vel ikke til å stikke under en stol at MS Office virker noe mer polert enn OOo så det tror jeg kommer godt med. Det er glimrende at IBM plukker ut gode egenskaper fra Lotus for å gjenbruke de i form av åpen kildekode. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 (endret) MS Office er nok mer "polert" på visse områder, og har tradisjonelt vært mye kjappere å starte opp enn den tyngre OpenOffice. Likevel har OOo vært min foretrukne kontorpakke i lang tid, ikke minst fordi jeg kan bruke samme pakke på alle OS. Siste versjon av MS Office (2007) har også blitt en del mer ressurskrevende, slik at den ikke lenger har det ytelsesmessige forspranget fra tidligere. Jeg er heller ingen fan av det nye GUIet i Office 2007. Spesielt ille er det for folk som må bruke både 2007 og f.eks. 2003, siden grensesnittet er TOTALT redesignet. Jeg bare tenker på hvor lang tid fattern brukte på å lære helt basic bruk av tekstbehandling :!: OpenOffice har sikkert funksjonene som 99% av MS Office brukerne trenger. Derfor er det spesielt synd at ikke skoler rundt i landet ble flinkere til å ta i bruk OpenOffice fremfor Microsoft. Det er ganske ille at mange elever må bruke piratkopier av MS Office for å kunne gjøre leksene sine Endret 10. september 2007 av Langbein Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 At IBM og Sun kan samarbeide om OpenOffice ser jeg på som meget positivt. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Personlig skulle jeg sett mer satsing på gnumeric og abiword. Flotte program som er bedre integrert med gnome, har støtte for det meste, starter mye raskere og bruker mindre internminne.. </drømmemodus> Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Etter at jeg fikk på plass «quick starter» til OpenOffice så klager jeg ikke på oppstartstiden, forskjellen til ms Office er ikke interessant lengre. Er ellers enig at OOo ikke er så «pen/polert» som ms Office, særlig deres 2007 versjon ser veldig bra ut emm. Men, jeg jobber veldig effektivt i OOo – og tenker lite på utseende når jeg skal gjøre noe. Men når det er sakt; sentrert ark, sidemeny for overskrifter og pene nye gnome ikoner i OOo er faktisk ikke så verst emm. I den sammenheng er det viktigere for meg at feks. Rhytmebox blir penere(som jeg synes ser helt jævlig ut). Funksjoner og muligheter finnes det helt klart flere av i ms Office, men som det er blitt påpekt så mange ganger; disse er ikke interessant for de aller fleste. Sannheten er at OOo har flere valg enn hva de fleste bruker. Leser dere gjennom «OOo for Dummies» ol. så ser dere at OOo har masse å by på(og dere vil kunne gjøre mer enn hva de fleste faktisk kan(pga. manglende kunnskap) i ms office!). Svakheten til OOo er vel helst rettskrivningsbiten, men den jobber folk med så jeg skal ikke klage. Dette med IBM er også positivt for odt formatet vil jeg tro, får håpe det:-) Men lurer fremdeles på om 35 utviklere i denne sammenheng er mye? Når kan vi vente oss noe resultat? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Dette med IBM er også positivt for odt formatet vil jeg tro, får håpe det:-) 9468919[/snapback] Jeg mistenker sterkt at dette er noe av årsaken til at IBM slår seg sammen med Sun, rett og slett for å prøve å stoppe MS Office og (mer viktig for IBM) OOXML. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. september 2007 Del Skrevet 10. september 2007 Det er viktig for åpne standarder at de store innen åpen kildekode kombinerer krefter for å stå imot presset fra de aktører som vil begrense valgfriheten for folk flest og bedrifter. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Tenker dette passer her, tror ingen har nevt det før. Fikk en hyggelig overraskelse da jeg skulle finne vistadrivere til en Dell Latitude 531 på jobb i dag :-D Legg spesielt merke til feltet "Operativsystem" Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Har en D630, og ser det samme også der. Det er jo dritbra. Tommelen opp for Dell . Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Noen som har et rt2500-basert wifi-kort og som kjører gutsy? Fungerer driverne nå? 9466775[/snapback] Jeg lastet ned legacy-driverne og bruker de istedenfor. Bare å legge rt2500pci i /etc/modprobe.d/blacklist . Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Lite spørsmål: Har en ntfs partisjon som jeg ønsker å overføre noen filer til. Root står oppført som eier av denne. Problemet er at jeg ikke får overført filer til den, selv om jeg åpner nautilus med gksu eller sudo nautilus. Kan noen forklare logikken i det? Bruker Ubuntu. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Lite spørsmål: Har en ntfs partisjon som jeg ønsker å overføre noen filer til. Root står oppført som eier av denne. Problemet er at jeg ikke får overført filer til den, selv om jeg åpner nautilus med gksu eller sudo nautilus. Kan noen forklare logikken i det? Bruker Ubuntu. 9472627[/snapback] Du har lagt inn NTFS-3G-greiene? Ubuntu har jo ikke skrivestøtte til NTFS ut av boksen. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Lite spørsmål: Har en ntfs partisjon som jeg ønsker å overføre noen filer til. Root står oppført som eier av denne. Problemet er at jeg ikke får overført filer til den, selv om jeg åpner nautilus med gksu eller sudo nautilus. Kan noen forklare logikken i det? Bruker Ubuntu. 9472627[/snapback] Du har lagt inn NTFS-3G-greiene? Ubuntu har jo ikke skrivestøtte til NTFS ut av boksen. 9472687[/snapback] Installert men ikke konfigurert... Nå funket det.. kremt... Takk Endret 11. september 2007 av Govassa Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Tenker dette passer her, tror ingen har nevt det før. Fikk en hyggelig overraskelse da jeg skulle finne vistadrivere til en Dell Latitude 531 på jobb i dag :-D Legg spesielt merke til feltet "Operativsystem" 9470793[/snapback] Fint å se. Håper flere følger etter Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Jeg har formatert linux/partisjonen pga plassmangel, og kommer meg ikke inn i XP pga GRUB. Hvordan fjerner jeg det? Sitter paa samme PC med Slax/liveCD. Help? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Lag en bootdisk, boot den opp og kjør fixmbr. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Hvilken av de? SkjQnner ikke en dritt av den siden... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 Funker vel fett selv med de gamle bootdiskene fra Win98 osv. Ellers kan du jo starte opp med WinXP cden din i recovery shell eller hva det heter Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 11. september 2007 Del Skrevet 11. september 2007 (endret) Før du skriver over MBR med fixmbr, så kan du jo legge inn XP i GRUB da: title Microsoft Windows XP Professional root (hd0,0) chainloader +1 Husk å endre root (hd0,0) til den partisjonen du har C:\ på(om du vet hvilken det er da...) EDIT: Mulig du har dette i GRUB allerede, men i og med at du skrev "pga GRUB", så går jeg utifra at du bare ikke har det som en valgmulighet - for er jo ikke noe stress å komme seg inn i XP fra GRUB... Endret 11. september 2007 av luser32 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå