Egil.B Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Du kan bruke debootstrap til å installere debian-baserte systemer via terminalen. Se f eks deler av http://www.ubuntu-in.org/wiki/SATA_RAID_Howto Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Heisann! Noen som kan fortelle meg hvorfor VG ser, unnskyld uttrykket, fucket ut i Firefox i Ubuntu men ikke i XP? Siden på mange av headerne blir kuttet vekk av reklame ol, hvis jeg ikke minimerer skriften til nesten det uleselige Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Det er sannsynligvis fontene dine. Prøv å legge inn pakken "msttcorefonts". Lenke til kommentar
AlexTheMad Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Ser ut som det fikset strabasene ja. Hjertelig =) Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 På torsdag får jeg skolelaptopen min igjen, å jeg vurderer å eliminere windows nesten helt. Jeg skal ha et fullkryptert fluksbasert Arch system, og satser på å kjøre windows VM. Når jeg får datamaskinen ligger windows inne, kun windows XP vil jeg anta. Hvis ikke kommer noen til å dø! Anyways... kan då kjøre defrag, resize windisken til 5gb. Lage et image av den partisjonen, for å så "starte" windows igjen under linux? Etter å ha lest litt her hhåper jeg at virtualbox har denne muligheten. Windows er greit å beholde, krise-greier. Jeg har fått alt til å fungere på linux, nett, lyd, touchpad, cd/dvd-brenning. Så det burde jo ikke være noe problem... Spørsmålet blir vel, hvilken programvare må jeg lage image med? Å kan i det hele tatt virtualbox starte et ferdig image av xp? Tusen tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Husk at Windows vil være konfigurert med chipsetdrivere o.l til den hardwaren som er i maskinen, ikke til den hardwaren som virtualbox emulerer. Windows er jo så teit sånn, må som regel reinstallere om man bytter hovedkort osv. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Ja, dette slo meg i løpet av dagen. Tingen er at admin har bare image siden alle har lik laptop, jaja. Da blir det linux, med en "lovlig" xp versjon for-show. Sånn at lærerne holder kjeft. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Microsoft Bought Sweden's ISO Vote on OOXML? Hvis det der er sant.. jeg finner ikke ord. Lenke til kommentar
huf Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Har ein litt trøblete ekstern harddisk her som blir identifisert av systemet som eit 'dirty volum' (ntfs-3g). Bruker då force-valget for å få mounta den. Er det noko ulempe med det? Noko "farleg" med å bruke denne opsjonen på det jamne? Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Stable eller current? Finner du noe med fdisk -l? 9350850[/snapback] Valgte IDE-disk denne gangen, det fungerte fint. Noe nettverkskort finner den derimot ikke. Har man mange moduler tilgjengelige i Draco som ikke blir lastet ? Evt. noen som vet hvilken driver man bruker mot vmware? Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Har null erfaring med vmware, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Draco 0.1 bruker en vanilla 2.6.19-kernel med et par sikkerhets backports fra 2.6.20/21. Skal ta det meste av nettverk. Anbefaler current. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Har ein litt trøblete ekstern harddisk her som blir identifisert av systemet som eit 'dirty volum' (ntfs-3g). Bruker då force-valget for å få mounta den. Er det noko ulempe med det? Noko "farleg" med å bruke denne opsjonen på det jamne? 9385392[/snapback] Nå har ikke jeg spesielt mye erfaring med NTFS på linux, men vil tro filsystemet bare er scheduled for sjekking eller noe i den dur. Prøv å kjør chkdsk/scandisk e.l på den i Windows (hvis du har noe sånt tilgjengelig..) og se om det hjelper. Lenke til kommentar
huf Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Har ein litt trøblete ekstern harddisk her som blir identifisert av systemet som eit 'dirty volum' (ntfs-3g). Bruker då force-valget for å få mounta den. Er det noko ulempe med det? Noko "farleg" med å bruke denne opsjonen på det jamne? 9385392[/snapback] Nå har ikke jeg spesielt mye erfaring med NTFS på linux, men vil tro filsystemet bare er scheduled for sjekking eller noe i den dur. Prøv å kjør chkdsk/scandisk e.l på den i Windows (hvis du har noe sånt tilgjengelig..) og se om det hjelper. 9385542[/snapback] Fann ut tidleg at ein skulle prøve å mounte/unmounte den på skikkeleg vis i windows eit par gongar, men det hjalp ikkje. Prøvde dog ikkje chkdsk, så kan ta ei runde med det no. EDIT: Ein stk. chkdsk gjorde susen. Endret 29. august 2007 av huf Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Ubuntu 8.04 "Hardy Heron" annonsert. De holder det gående med snodige kodenavn. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Ehh.. tror jeg faktisk ikke tør å si det navnet høyt i nærheten av mine koffert-tenkende venner Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Hvor mange av CD'ene herfra trenger jeg for å sette opp en enkel og fungerende Debian-boks med enten xfce4 eller Fluxbox (hvis det går)? Er det virkelig nødvendig å laste ned 21 CD'er?!? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 CD1 er vel det eneste du trenger + en nettlinje De resterende 20 CD-ene er vel ekstra programmer og forskjellige kjerner og litt sånt (eller tar jeg helt feil nå?) Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Har null erfaring med vmware, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Draco 0.1 bruker en vanilla 2.6.19-kernel med et par sikkerhets backports fra 2.6.20/21. Skal ta det meste av nettverk. Anbefaler current. 9385521[/snapback] Current fikset biffen Såh... hvordan kommer jeg igang med pkg_add osv? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Sjekk ut de nye Gnome-iconene, må si jeg foretrekker disse over Tango (de er veldig like. Er jo laget av de samme folka, så synes det var litt rart at de ikke har fusjonert settene). http://people.freedesktop.org/~jimmac/ Endret 29. august 2007 av IQ Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 (endret) Har null erfaring med vmware, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Draco 0.1 bruker en vanilla 2.6.19-kernel med et par sikkerhets backports fra 2.6.20/21. Skal ta det meste av nettverk. Anbefaler current. 9385521[/snapback] Current fikset biffen Såh... hvordan kommer jeg igang med pkg_add osv? 9387018[/snapback] Det var det ja, har jo vært så flink å skrive dokumentasjon pkg_add er beregnet for binærpakker. pkg_add bruker variabelen PKG_PATH til å finne pakker. F.eks $ export PKG_PATH=/en/mappe Eller mot FTP $ export PKG_PATH=ftp://ftp.dracolinux.org/draco/draco-current/packages/All Du kan nå installere hva du vil $ pkg_add -v modular-xorg xfce4 osv Hvis du vil kompilere bruker du pkgsrc $ cd /usr/pkgsrc/<kategori>/<program> $ bmake install clean Du kan lete etter pakker med pkgfind $ pkgfind program BTW: Jeg vedlikeholder et patchset mot pkgsrc, disse patchene er beregnet for desktop. Du installerer pkgsrc-draco med å skrive kommandoen patch-pkgsrc. Må kjøres etter hver gang du syncer pkgsrc. Endret 29. august 2007 av olear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå