Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-yzDjfSSl

Kopiert fra posten "Filserver mini How-to":

 

Hvis du er en av de uheldige som får svartskjerm etter installasjon, så fortvil ikke, men les følgende:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Dessverre deler ikke nVidia eller ATI spesifikasjoner for sine kort med GNU/Linux miljøet, dette betyr at du kan oppleve problemer på en del av kortene deres. En løsning som veldig ofte fungerer er rett og slett og installere nyeste driver direkte fra dem, men har du kun svartskjerm så må dette gjøre på den tunge måten.

 

Hvis skjermen er helt svart etter start, så kan du prøve å få frem log-in med ctrl-alt-F1 tastekombinasjon. Logg inn med ditt brukernavn (skriv ut de neste linjene her hvis du ikke kan ha dem åpne mens du driver på). Du kan nå tekstbasert styre systemet ditt. Sjekk først om du har nVidia eller ATI grafikk:

lspci|grep VGA

Last ned programmet Envy som automatisk installerer driver for deg:

wget http://albertomilone.com/ubuntu/nvidia/scripts/envy_0.9.7-0ubuntu6_all.deb

Innstaller Envy:

sudo dpkg -i envy_0.9.7-0ubuntu6_all.deb

Start Envy i tekstmodus, og velg den driveren du skal ha:

sudo envy -t

Start maskinen på nytt når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Problemet mitt løste seg ikke med "Keep alive" på routeren. Og det skjønner jeg forsåvidt, da problemet ikke er mellom serveren og routeren, men serveren og adsl-modemet. Så jeg tenker jeg setter den til å pinge adsl-modemet en gang hvert 30. sekund. Hvilke fil skal denne kommandoen legges til i for at det skal kjøres ved oppstart?

Lenke til kommentar
Har et lite problem som jeg kunne tenkt å lufte litt.

 

Fikk for en liten stund siden tilgang til en ødelagt bærbar, alt fungerte utennom IDE-kontrolleren og skjermen. Maskinen var ikke så dum, hadde Pentium M 1.7Ghz, 1GB RAM og Intel 2200 trådløst. Min bærbar er en FS Amilo med Celeron M 1.3, 512MB RAM og crappy Prim54.

 

Så jeg tok delene fra den ødelagte bærbar og bumpet min egen, byttet ut Celeron M med Pentium M, knabbet RAM'en og byttet trådløst. Alt fungererer egentlig veldig bra, hører bare  viften når jeg kompilerer, og bytte av trådløst var som sendt fra himmelen (ndiswrapper bye bye!).

 

Så over til problemet, BIOS registrerer at jeg nå har Centrino, men BIOS'en setter CPU som default på 600Mhz. Greit nok, jeg overlever med 600Mhz, men når jeg skal kompilere er ikke akkurat 600Mhz så optimalt. Har modprobet speedstep-centrino og acpi-cpufreq men får alltid no device (bruker vanilla 2.6.21). Bare for å teste installerte jeg Ubuntu, første som møtte meg var viftestøy, der får jeg 1.7Ghz og alt er happy nation. Men jeg vil ikke kjøre Ubuntu.

 

Er det noen magiske patcher Ubuntu bruker (i såfall hvor kan de skaffes) eller er det noe annet jeg kan gjøre for å force probing av speedstep-centrino?

 

Har prøvd diverse patcher fra både Gentoo og Arch, men ingen suksess.

 

EDIT: Kan legge til at speedstep-centrino/acpi-cpufreq på samme kernel fungerer fint på min stasjonær. Problemet er vel at BIOS/hovedkort sier at den ikke støtter speedstep selv om den gjør det.

9350054[/snapback]

 

Da har jeg løst problemet :w00t:

 

Jeg fant en gammel patch for 2.6.8-rc3-mm1 fra 2004! utrolig nok fungerte den 100% mot 2.6.21. Så nå har jeg 1.7Ghz på bærbare :)

 

Det som egentlig er utrolig er at en 3år gammel patch som fikser en del problemer med Dothan og cpufreq ikke ligger i kernelen. Bad kernel developers :hrm:

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er Linux-delen i digg.com blitt helt tilbakestående? Hvem er de folkene som gidder å "digge opp" 101 screenshost av Ubuntu Gutsy? Og i går kom rykter fra januar 2006 om at Google skulle utvikle sin egen Linux-distro på forsiden.

9361325[/snapback]

Digg har alltid vært crap. Alt for mange ITavisen-folk som henger der.

 

Btw: What if business meeting was like digg?

Lenke til kommentar
Er det bare meg, eller er Linux-delen i digg.com blitt helt tilbakestående? Hvem er de folkene som gidder å "digge opp" 101 screenshost av Ubuntu Gutsy? Og i går kom rykter fra januar 2006 om at Google skulle utvikle sin egen Linux-distro på forsiden.

9361325[/snapback]

Digg.com er tilbakestående, men kult når jeg får behov for en dose fjortis-humor.

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...