olear Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Stable eller current? Finner du noe med fdisk -l? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Kan være lurt å teste både IDE og SCSI i vmware også, har opplevd at bare én av dem har funka med ymse OS. Hva som blir valgt som default avhenger av hvilken OS-template man velger i vmware. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Hm, IRSSI vil ikke starte på slackware boxen min. Gir meg ingen tilbakemelding. Bare; ~ $ irssi ~ $ Edit: Hvordan kan jeg kjøre alsaconfig, alsamixer osv ? google sa: l/alsa-driver: removed since the 2.6.x kernels include the alsa modules. Men jeg får ikke kjørt noen alsa programmer ser det ut som. Endret 24. august 2007 av Gakkakk Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Slik står det i olear sin guide (slackforge) $ alsamixer Juster volumet til 'Master' og 'PCM', trykk 'M' for å unmute. Du avslutter med 'Esc'. Nå må endringene lagres. $ alsactl store Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) skjekket lspci, og lydkortet var ikke loaded, også ser jeg på pulten bak meg at lydkortet ligger der... Haha, skylder på at det er helg jeg! Edit: ingen alsa kommandoer fungerer nå heller. lspci lister opp lydkortet Endret 24. august 2007 av Gakkakk Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Stable eller current? Finner du noe med fdisk -l? 9350850[/snapback] Stable, med scsi-disk. Fdisk finner ingenting. Men jeg burde vel strengt tatt prøve IDE Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Forklarer, 0.1 har ikke støtte for SCSI. 0.2 er snart ferdig, anbefaler denne (og har såklart støtte for SCSI). Lenke til kommentar
dabear Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Nå har jeg søkt mange ganger på nettet, men aldri kommet fram til noe resultat, annet enn at jeg må bruke ndiswrapper. Er det noen som greier å finne noen native drivere til INPROCOMM IPN2220 Wireless LAN Card? Lenke til kommentar
huf Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hm, IRSSI vil ikke starte på slackware boxen min. Gir meg ingen tilbakemelding. Bare; ~ $ irssi ~ $ Kva seier for eks. tail -n 10 /var/log/messages ? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg har en ubuntu-server. Jeg går ut i fra at den går i en slags ventemodus etter en periode.. Er det en måte å få den til å stå på hele tiden? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg har en ubuntu-server. Jeg går ut i fra at den går i en slags ventemodus etter en periode.. Er det en måte å få den til å stå på hele tiden? 9353927[/snapback] Hm.. en Ubuntu Server-installasjon, eller en Ubuntu desktop brukt som server? Har en ubuntu server her, og den har stått på i så mye som 200 dager (strømbrudd, akk) uten at det har vært noe tull med den.. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 ubuntu Server-installasjon. Problemet er at hvis jeg bare lar den stå på en stund så mister den nettet. Da må jeg reconnecte med laptoppen min for at linux-serveren skal komme seg på nett igjen. Utrolig sært problem jeg ikke skjønner et skvatt av. Da jeg reiste til skolen i dag satte jeg routeren til å pinge en server på nettet, og da holdt den seg stabil hele dagen. Jeg skulle ønske den holdt seg stabil selv uten pingingen... Det var da jeg kom til tanke på ventemodus.. Jeg vet ikke hvor problemet ligger, så jeg bare gjetter jeg nå.. Hvis noen har noen ideer, så si i fra! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Sett ADSL-modem/router til å holde tilkoblingen ved like, og ikke bryte forbindelsen ved inaktivitet. Min linksys lar meg velge mellom å holde linjen åpen hele tiden, eller å la den koble seg fra etter X minutters inaktivitet. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Er nok som jorgis sier routeren som bryter ved inaktivitet. Om du ikke får gjort noe med den, så er jo ping en brukbar, men kanskje litt "skitten" løsning. For å gjøre minst mulig "skade" (noen servere liker muligens ikke å få pings fra samme host i ett kjør), så kan du pinge gatewayen din hvert 30. sekund eller noe. ping -i30 <ip til gateway> Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Jeg forsto ikke helt hva som menes med å miste nettet, men hvis det snakk om f.eks. en SSH-forbindelse som brytes, kan man pinge, eller bruke SSH sin keepalive funksjon (se sshd_config). Normalt holdes jo TCP-forbindelser oppe i lang tid (dog avhengig av ruter), mens UDP kan vare mye kortere*. SSH bruker i hvertfall TCP. * UDP er strengt tatt en connection-less protokoll, så det er derfor ingen forbindelse per se, men NAT-rutere og stateful firewaller kan likevel lagre info om trafikk mellom bestemte IPer og portnummer og betrakte det som om det var en connection Endret 25. august 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Jeg forsto ikke helt hva som menes med å miste nettet, men hvis det snakk om f.eks. en SSH-forbindelse som brytes, kan man pinge, eller bruke SSH sin keepalive funksjon (se sshd_config). Normalt holdes jo TCP-forbindelser oppe i lang tid (dog avhengig av ruter), mens UDP kan vare mye kortere*. SSH bruker i hvertfall TCP. * UDP er strengt tatt en connection-less protokoll, så det er derfor ingen forbindelse per se, men NAT-rutere og stateful firewaller kan likevel lagre info om trafikk mellom bestemte IPer og portnummer og betrakte det som om det var en connection 9354483[/snapback] Det som menes er vel at han ikke har en connection oppe i det hele tatt, dvs at linja er "idle", og routeren kutter ut. Har opplevd dette ved flere anledninger, f.eks har jeg et gammelt trådløst aksesspunkt som må restartes når ingen har aksessert det på et par timer eller så, fordi det kutter ut. Nettverkskortet i serveren min tar også kvelden om SDSL-modemet mister connection et lite øyeblikk, så jeg må "restarte" det igjen med "ifdown eth1" og "ifup eth1". Så det høres ut som det er et slikt problem det er snakk om her. Edit: Nå er faktisk nettverkskortet i serveren hele 11(!) år gammelt, så problemene kan kanskje ha noe med det å gjøre også. Endret 25. august 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Det jeg mener med å miste nettet er følgende: Serveren har nettverk. Den får pinget alle de andre maskinene på nettverket. Den klarer ikke å kontakte servere på den andre siden av adsl-modemet... (på internett). Det jeg må gjøre for at den skal få kontakt med servere/klienter/etc på internett er å restarte laptoppen min. Dette skjer med alle linux-installasjoner jeg har. Edit: Ser ut som det hjalp å sette på "keep alive" på routeren. Takk Endret 25. august 2007 av Hrisebro Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Det skulle ikke tilfeldigvis vvære om en rask og god måte å få reinnstalert de fleste coresystemene i linux uten å måtte slette noe? Maskinen sliter med booting og av og til slår "systemer" seg av. Det mest merkbare er ikoner som forsvinner, musikken stopper helt(Får beskjed om at jeg må sjekke driverene av xmms) og når jeg skal slå av maskinen forsvinner valgene for "Switch User", "Shut down" og "Lock Screen". I tillegg går det kort tid fra det skjer til at alt går i lås, skjermen går svart, tekst kommer opp om at dne prøver å starte og sjekke diverse greier, men ingenting blir startet igjen. Bruker Ubuntu Feisty Fawn 7.04, og jeg har ingen rask og god måte å sikkerhetskopiere viktige ting på, så jeg vil helst ikke måtte formatere disken og innstalere på nytt, men om det trengs gjør jeg det.. 9349878[/snapback] Vel, jeg slettet ubuntu og prøvde å innstalere igjen, men det fungerer ikke. Sitter på Live CD, og trykker "Install", but no.....mens den partisjonerer(og ofte før, når partition manager skanner etter disken) så forsvinner disken/den kommer ikke frem. Det er en Samsung Spinpoint P120. Den har vel fått støt eller noe. Og jeg har hørt at Linux ikke liker Gigabyte HK så godt, stemmer det? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 PatrickM: Jeg tror det er en dårlig idé å forsøke å installere og i det hele tatt bruke en disk som så åpenbart er ødelagt. La den få dø i fred, og kjøp deg heller en ny. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Will do. Får leve på LIVE CD i en måned, får ikke lønn før neste måned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå