Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, IRSSI vil ikke starte på slackware boxen min. Gir meg ingen tilbakemelding. Bare;

 

~ $ irssi

~ $

 

 

Edit: Hvordan kan jeg kjøre alsaconfig, alsamixer osv ? google sa:

l/alsa-driver: removed since the 2.6.x kernels include the alsa modules.
Men jeg får ikke kjørt noen alsa programmer ser det ut som. Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
Jeg har en ubuntu-server. Jeg går ut i fra at den går i en slags ventemodus etter en periode.. Er det en måte å få den til å stå på hele tiden?

9353927[/snapback]

 

Hm.. en Ubuntu Server-installasjon, eller en Ubuntu desktop brukt som server?

Har en ubuntu server her, og den har stått på i så mye som 200 dager (strømbrudd, akk) uten at det har vært noe tull med den..

Lenke til kommentar

ubuntu Server-installasjon.

 

Problemet er at hvis jeg bare lar den stå på en stund så mister den nettet. Da må jeg reconnecte med laptoppen min for at linux-serveren skal komme seg på nett igjen. Utrolig sært problem jeg ikke skjønner et skvatt av.

Da jeg reiste til skolen i dag satte jeg routeren til å pinge en server på nettet, og da holdt den seg stabil hele dagen. Jeg skulle ønske den holdt seg stabil selv uten pingingen... Det var da jeg kom til tanke på ventemodus.. Jeg vet ikke hvor problemet ligger, så jeg bare gjetter jeg nå..

 

Hvis noen har noen ideer, så si i fra!

Lenke til kommentar

Er nok som jorgis sier routeren som bryter ved inaktivitet. Om du ikke får gjort noe med den, så er jo ping en brukbar, men kanskje litt "skitten" løsning. For å gjøre minst mulig "skade" (noen servere liker muligens ikke å få pings fra samme host i ett kjør), så kan du pinge gatewayen din hvert 30. sekund eller noe.

 

ping -i30 <ip til gateway>

Lenke til kommentar

Jeg forsto ikke helt hva som menes med å miste nettet, men hvis det snakk om f.eks. en SSH-forbindelse som brytes, kan man pinge, eller bruke SSH sin keepalive funksjon (se sshd_config).

 

Normalt holdes jo TCP-forbindelser oppe i lang tid (dog avhengig av ruter), mens UDP kan vare mye kortere*. SSH bruker i hvertfall TCP.

 

 

* UDP er strengt tatt en connection-less protokoll, så det er derfor ingen forbindelse per se, men NAT-rutere og stateful firewaller kan likevel lagre info om trafikk mellom bestemte IPer og portnummer og betrakte det som om det var en connection :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg forsto ikke helt hva som menes med å miste nettet, men hvis det snakk om f.eks. en SSH-forbindelse som brytes, kan man pinge, eller bruke SSH sin keepalive funksjon (se sshd_config).

 

Normalt holdes jo TCP-forbindelser oppe i lang tid (dog avhengig av ruter), mens UDP kan vare mye kortere*. SSH bruker i hvertfall TCP.

 

 

* UDP er strengt tatt en connection-less protokoll, så det er derfor ingen forbindelse per se, men NAT-rutere og stateful firewaller kan likevel lagre info om trafikk mellom bestemte IPer og portnummer og betrakte det som om det var en connection :)

9354483[/snapback]

 

Det som menes er vel at han ikke har en connection oppe i det hele tatt, dvs at linja er "idle", og routeren kutter ut. Har opplevd dette ved flere anledninger, f.eks har jeg et gammelt trådløst aksesspunkt som må restartes når ingen har aksessert det på et par timer eller så, fordi det kutter ut. Nettverkskortet i serveren min tar også kvelden om SDSL-modemet mister connection et lite øyeblikk, så jeg må "restarte" det igjen med "ifdown eth1" og "ifup eth1".

Så det høres ut som det er et slikt problem det er snakk om her.

 

Edit: Nå er faktisk nettverkskortet i serveren hele 11(!) år gammelt, så problemene kan kanskje ha noe med det å gjøre også. :p

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Det jeg mener med å miste nettet er følgende:

Serveren har nettverk. Den får pinget alle de andre maskinene på nettverket. Den klarer ikke å kontakte servere på den andre siden av adsl-modemet... (på internett).

Det jeg må gjøre for at den skal få kontakt med servere/klienter/etc på internett er å restarte laptoppen min. Dette skjer med alle linux-installasjoner jeg har.

 

Edit: Ser ut som det hjalp å sette på "keep alive" på routeren. Takk :)

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar
Det skulle ikke tilfeldigvis vvære om en rask og god måte å få reinnstalert de fleste coresystemene i linux uten å måtte slette noe? Maskinen sliter med booting og av og til slår "systemer" seg av.

 

Det mest merkbare er ikoner som forsvinner, musikken stopper helt(Får beskjed om at jeg må sjekke driverene av xmms) og når jeg skal slå av maskinen forsvinner valgene for "Switch User", "Shut down" og "Lock Screen". I tillegg går det kort tid fra det skjer til at alt går i lås, skjermen går svart, tekst kommer opp om at dne prøver å starte og sjekke diverse greier, men ingenting blir startet igjen.

 

Bruker Ubuntu Feisty Fawn 7.04, og jeg har ingen rask og god måte å sikkerhetskopiere viktige ting på, så jeg vil helst ikke måtte formatere disken og innstalere på nytt, men om det trengs gjør jeg det..

9349878[/snapback]

Vel, jeg slettet ubuntu og prøvde å innstalere igjen, men det fungerer ikke. Sitter på Live CD, og trykker "Install", but no.....mens den partisjonerer(og ofte før, når partition manager skanner etter disken) så forsvinner disken/den kommer ikke frem.

 

Det er en Samsung Spinpoint P120. Den har vel fått støt eller noe. Og jeg har hørt at Linux ikke liker Gigabyte HK så godt, stemmer det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...