Håvard Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 En ting til. Hvordan aktiverer jeg syntax-highlighting i vim? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 En ting til. Hvordan aktiverer jeg syntax-highlighting i vim? :syntax enable om jeg ikke tar feil... se også HER Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) resten er stengt av et idiotisk BIOS-passord (gidder ikke å sende den inn for å få det fjernet).Sist jeg måtte omgå BIOS passord (siden jeg hadde glømt passordet), slo jeg av maskina og dro ut BIOS/CMOS batteriet, lot maskina stå uten over natta, og satte i og bootet med standard BIOS. EDIT: denne maskina var gammel. De nyere jeg har har en jumper for å nullstille BIOS som gjør samme nytte. Endret 23. august 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hos meg ligger fila her : /etc/apache2/sites-available/default Mulig det varierer litt fra distro til distro, er ikke helt sikker. 9346069[/snapback] Takk for hjelpen. Jeg har også ett annet sært problem. Hvis jeg restarter linux-boksen min, så vil den ikke kontakte internett før jeg har koblet laptoppen av og på wlanet. Det er ikke en ip-konflikt, og den får kontakt med klientene på nettverket her. Noen som har noen anelse om hva feilen kan være? 9346189[/snapback] Har jo faktisk funnet ut at da den ikke klarer å pinge/browse sider på internett, så må jeg deaktivere og aktivere nettverkskortet på laptoppen. Det er sånn på både serveren og linux-installasjonen på maskina mi. Er det noen som har noen ideer om hva problemet kan være? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hvis du har lokal nett og har server på 80, kan vel det muligens lage krøll for vanlig surfing i samme nettverk. Prøvd med et annet portnummer? Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Trenger en gør lettvektig nettleser som passer fint med fluxbox/slackware boxen min. Noen anbefalinger? 9345414[/snapback] w3m Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Ikke sååå lettvektig da Leker med Opera og kazehakase . fungerer ganske fint med Opera faktisk, trodde det skulle gå tyngere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Problemet er GTK, er dessverre for kravstor. Konqueror er enda kjappere en Opera, men drar med seg sikkert en del uønskete avhengigheter. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hvis du har lokal nett og har server på 80, kan vel det muligens lage krøll for vanlig surfing i samme nettverk. Prøvd med et annet portnummer? 9347958[/snapback] Det er den serveren som kjører på port 80. Jeg hadde det samme problemet før jeg kjørte apache på den også... IKT-Læreren min mener routeren min er utrolig sær... I dag har satte jeg maskina til å pinge en internett-side før jeg reiste på skolen, og da har den holdt seg oppe hele tiden. Så det virker som det er da den ikke er aktiv.. Noen som har noen andre ideer? Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Det skulle ikke tilfeldigvis vvære om en rask og god måte å få reinnstalert de fleste coresystemene i linux uten å måtte slette noe? Maskinen sliter med booting og av og til slår "systemer" seg av. Det mest merkbare er ikoner som forsvinner, musikken stopper helt(Får beskjed om at jeg må sjekke driverene av xmms) og når jeg skal slå av maskinen forsvinner valgene for "Switch User", "Shut down" og "Lock Screen". I tillegg går det kort tid fra det skjer til at alt går i lås, skjermen går svart, tekst kommer opp om at dne prøver å starte og sjekke diverse greier, men ingenting blir startet igjen. Bruker Ubuntu Feisty Fawn 7.04, og jeg har ingen rask og god måte å sikkerhetskopiere viktige ting på, så jeg vil helst ikke måtte formatere disken og innstalere på nytt, men om det trengs gjør jeg det.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Stakkars fyr, en ting er å få 5 måneder i fengsel for å ha uploadet en film på intarweben, men i tillegg er han tvunget til å droppe linux til fordel for Windows, fordi myndighetene har bestemt at de skal overvåke internettbruken hans, og de bruker et Windows-program til dette: http://torrentfreak.com/bittorrent-admin-m...-to-dump-linux/ Hva er egentlig verst? Å sitte inne i 5 måneder, eller bli tvunget Uncle Sam til å nedgradere til Windows? EDIT: Så ikke at denne saken allerede lå under diskuter artikler. Endret 24. august 2007 av Langbein Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Har et lite problem som jeg kunne tenkt å lufte litt. Fikk for en liten stund siden tilgang til en ødelagt bærbar, alt fungerte utennom IDE-kontrolleren og skjermen. Maskinen var ikke så dum, hadde Pentium M 1.7Ghz, 1GB RAM og Intel 2200 trådløst. Min bærbar er en FS Amilo med Celeron M 1.3, 512MB RAM og crappy Prim54. Så jeg tok delene fra den ødelagte bærbar og bumpet min egen, byttet ut Celeron M med Pentium M, knabbet RAM'en og byttet trådløst. Alt fungererer egentlig veldig bra, hører bare viften når jeg kompilerer, og bytte av trådløst var som sendt fra himmelen (ndiswrapper bye bye!). Så over til problemet, BIOS registrerer at jeg nå har Centrino, men BIOS'en setter CPU som default på 600Mhz. Greit nok, jeg overlever med 600Mhz, men når jeg skal kompilere er ikke akkurat 600Mhz så optimalt. Har modprobet speedstep-centrino og acpi-cpufreq men får alltid no device (bruker vanilla 2.6.21). Bare for å teste installerte jeg Ubuntu, første som møtte meg var viftestøy, der får jeg 1.7Ghz og alt er happy nation. Men jeg vil ikke kjøre Ubuntu. Er det noen magiske patcher Ubuntu bruker (i såfall hvor kan de skaffes) eller er det noe annet jeg kan gjøre for å force probing av speedstep-centrino? Har prøvd diverse patcher fra både Gentoo og Arch, men ingen suksess. EDIT: Kan legge til at speedstep-centrino/acpi-cpufreq på samme kernel fungerer fint på min stasjonær. Problemet er vel at BIOS/hovedkort sier at den ikke støtter speedstep selv om den gjør det. Endret 24. august 2007 av olear Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Har et lite problem som jeg kunne tenkt å lufte litt. Fikk for en liten stund siden tilgang til en ødelagt bærbar, alt fungerte utennom IDE-kontrolleren og skjermen. Maskinen var ikke så dum, hadde Pentium M 1.7Ghz, 1GB RAM og Intel 2200 trådløst. Min bærbar er en FS Amilo med Celeron M 1.3, 512MB RAM og crappy Prim54. Så jeg tok delene fra den ødelagte bærbar og bumpet min egen, byttet ut Celeron M med Pentium M, knabbet RAM'en og byttet trådløst. Alt fungererer egentlig veldig bra, hører bare viften når jeg kompilerer, og bytte av trådløst var som sendt fra himmelen (ndiswrapper bye bye!). Så over til problemet, BIOS registrerer at jeg nå har Centrino, men BIOS'en setter CPU som default på 600Mhz. Greit nok, jeg overlever med 600Mhz, men når jeg skal kompilere er ikke akkurat 600Mhz så optimalt. Har modprobet speedstep-centrino og acpi-cpufreq men får alltid no device (bruker vanilla 2.6.21). Bare for å teste installerte jeg Ubuntu, første som møtte meg var viftestøy, der får jeg 1.7Ghz og alt er happy nation. Men jeg vil ikke kjøre Ubuntu. Er det noen magiske patcher Ubuntu bruker (i såfall hvor kan de skaffes) eller er det noe annet jeg kan gjøre for å force probing av speedstep-centrino? Har prøvd diverse patcher fra både Gentoo og Arch, men ingen suksess. EDIT: Kan legge til at speedstep-centrino/acpi-cpufreq på samme kernel fungerer fint på min stasjonær. Problemet er vel at BIOS/hovedkort sier at den ikke støtter speedstep selv om den gjør det. 9350054[/snapback] Ikke bruk speedstep-centrino, den er såvidt jeg vet foreldet. Selv loader jeg modulene acpi-cpufreq, cpufreq_powersave, cpufreq_userspace og freq_table, og lar HAL ta seg av styringen av klokkefrekvensen. Det funker mye bedre enn cpufreqd gjorde, og igrunn akkurat slik det fungerte i Ubuntu (Jeg bruker Arch nå). Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Som sagt er det ingen forskjell på speedstep-* og acpi-cpufreq hos meg. BTW: Ubuntu brukte speedstep-centrino. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hei! Har en ACER bærbar med ATi Mobility Radeon X1600-skjermkort, som visstnok ikke fungerer med Den normale Ubuntu-innstallasjonen. Jeg fikk beskjed om å laste ned barebone-versjonen, samt denne kommandoen: sudo aptitude install xorg-driver-fglrx Hvordan innstallerer jeg Ubuntu, og bruker denne koden? Skulle vistt brukes i recovery-mode eller noe sånt. Takker for svar! StigF Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Som sagt er det ingen forskjell på speedstep-* og acpi-cpufreq hos meg. BTW: Ubuntu brukte speedstep-centrino. 9350291[/snapback] Fra Arch-wiki As of kernel 2.6.20, the speedstep_centrino has merged into acpi_cpufreq module, therefore load acpi_cpufreq instead. Uansett, om ingen av delene virker er det nok noe annet som er problemet. Dumt spørsmål kanskje, men jeg går ut fra at du har sjekket i BIOS om speedstep er skrudd på der (Jeg kan skru den av i min, og da blir CPU låst til 600MHz) Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Vet at acpi-cpufreq er anbefalt, men jeg prøver alle muligheter. Eneste jeg kan gjøre i BIOS er å sette hva som skal bootes. Jeg vet at problemet er relatert til maskinvare, da bærbare egentlig ikke er laget for Pentium M (Centrino), men Ubuntu greier å probe speedstep så da må det jo være mulig i andre distroer også. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Hm, nei da er det ikke godt å si.. Prøve å laste ned kernel source til ubuntu og "stjele" speedstep-centrino-koden, kanskje? Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Vurderer det, men hadde vært best å finne de spesifike patcher slik at jeg ikke introduserer nye ting i kernelen, regner med at Ubuntu er ganske aktiv når det gjelder patching av kernel. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Olear: på min vmware-server finner ikke Draco noen disk å installere på, er dette noe som rett og slett ikke fungerer ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå