Sokkalf™ Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Kan hende det hjelper ja, vil sannsynligvis også redusere minnet kernelen bruker. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Sitter her og kobler meg opp mot Aitel på Høgskolen i Sør-trøndelag sine servere over ssh. Når jeg logger meg på, vises ei standard motd-melding i ascii-text, pluss ei melding som sier når og fra hvor du sist logga inn ala Last login: Wed Aug 22 21:35:57 2007 from *.**-***-**.nextgentel.com Når jeg derimot tar en cat på /var/run/motd, kommer kun den første ascii-teksten. Er den siste meldinga noe som automatisk blir lagt ved? Når jeg får opp mine egne servere etterhvert, hvor kan jeg skru av/på visning av last-login-meldinga? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Hvis Aitel kjører OpenSSH så kan man konfigurere i sshd_config linjene: PrintMotd yes PrintLastLog yes Dermed skjønner man at motd og lastlog-info er to uavhengige ting. Lastlog-infoen kan vel hentes ut med f.eks. last eller lastlog-kommandoene (tidsstempel o.l. lagres typisk i en database-form i /var/log/lastlog), men du finner også igjen infoen (siste entry, med host name) om du bruker finger på brukeren, dvs f.eks. finger dabear. Eksakt hvor sshd henter den fra eller om sshd formaterer tekststrengen selv er jeg usikker på, men det er kanskje ikke så nøye ... (sjekk source?). Endret 23. august 2007 av kommers Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg skal formatere maskina mi nå, men har ett problem. Jeg har 500 GB med data jeg vil ta backup av. Diskene har filformatet NTFS, og jeg vil formatere de til ext3.. Hva er letteste måten? Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg skal formatere maskina mi nå, men har ett problem. Jeg har 500 GB med data jeg vil ta backup av. Diskene har filformatet NTFS, og jeg vil formatere de til ext3.. Hva er letteste måten? Ingen, den må formateres Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Jeg skal formatere maskina mi nå, men har ett problem. Jeg har 500 GB med data jeg vil ta backup av. Diskene har filformatet NTFS, og jeg vil formatere de til ext3.. Hva er letteste måten? Ingen, den må formateres 9342578[/snapback] Jeg vet egentlig det.. Måtte bare høre om det var en måte å konvertere den på... Men jeg får prøve å skaffe en ekstern disk da... Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Leser at neste versjon av Ubuntu vil ha et program som heter ebox i seg. Det er for administrering av server via internett. Noen av dere som har forsøkt det - er det bra/enkelt? Synes det ser bra ut, men har ikke peiling Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) NEIALT (nok et intervju av Linus Tovalds) Lærte noe nytt da; visste ikke at Torvalds har lagd en Pacman clone Og denne kommentaren var jo litt arti APC: Out of curiosity, do you have anything to say to hardware manufacturers who refuse to release datasheets or specifications about the functioning of their hardware so it could operate with the Linux kernel? LT: Is "I hope you all die a painful death" too strong? EDIT: Mer og mindre fornuftige kommentarer til intervjuet på osnews.com DENNE er forresten meget god, uten å være direkte på intervjuet. Anbefalles Endret 23. august 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Trenger en gør lettvektig nettleser som passer fint med fluxbox/slackware boxen min. Noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Canute Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Trenger en gør lettvektig nettleser som passer fint med fluxbox/slackware boxen min. Noen anbefalinger? 9345414[/snapback] Dillo? Krever GTK+, men man må vel ha noe slikt uansett. Støtter ikke CSS, men fungerer utmerket for det om. Endret 23. august 2007 av Canute Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Trenger en gør lettvektig nettleser som passer fint med fluxbox/slackware boxen min. Noen anbefalinger?olear har tidligere annbefalt Kazehakase.Som vel skal være "bedre" enn Dillo... Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Trenger en gør lettvektig nettleser som passer fint med fluxbox/slackware boxen min. Noen anbefalinger?olear har tidligere annbefalt Kazehakase.Som vel skal være "bedre" enn Dillo... 9345537[/snapback] Ok. Takk Forresten, ingen som har en slackware pakke for den liggendes? Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 http://www.slacky.eu/index.php?option=com_...=2863&Itemid=56 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Installerte apache2 på serverboksen nå. Jeg finner ikke ut hvor jeg endrer www-mappa fra /var/www til f.eks /home/ftp/users/ Hvor gjør jeg dette? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Installerte apache2 på serverboksen nå. Jeg finner ikke ut hvor jeg endrer www-mappa fra /var/www til f.eks /home/ftp/users/Hvor gjør jeg dette? 9345958[/snapback] Det du trenger skal stå her : http://wiki.apache.org/httpd/MovingDefaultDocRoot Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hvilken fil skal endres? httpd.conf-fila er helt tom, og jeg finner ikke documentroot i apache.conf Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hos meg ligger fila her : /etc/apache2/sites-available/default Mulig det varierer litt fra distro til distro, er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Hos meg ligger fila her : /etc/apache2/sites-available/default Mulig det varierer litt fra distro til distro, er ikke helt sikker. 9346069[/snapback] Takk for hjelpen. Jeg har også ett annet sært problem. Hvis jeg restarter linux-boksen min, så vil den ikke kontakte internett før jeg har koblet laptoppen av og på wlanet. Det er ikke en ip-konflikt, og den får kontakt med klientene på nettverket her. Noen som har noen anelse om hva feilen kan være? Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Har en maskin som av en eller annen grunn ikke kan boote fra annet en nettverkskortet (Broadcom NIC), resten er stengt av et idiotisk BIOS-passord (gidder ikke å sende den inn for å få det fjernet). Hvordan setter jeg opp slik at den kan boote fra nettverket. Hva slags programvare trengs på "server"? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Har en maskin som av en eller annen grunn ikke kan boote fra annet en nettverkskortet (Broadcom NIC), resten er stengt av et idiotisk BIOS-passord (gidder ikke å sende den inn for å få det fjernet). Hvordan setter jeg opp slik at den kan boote fra nettverket. Hva slags programvare trengs på "server"? 9346324[/snapback] http://en.wikipedia.org/wiki/Bootp Du skal kunne få satt opp bootp med en DHCP-server, har ikke gjort det selv, så kan ikke gi noen detaljert beskrivelse.. men dette bør gi deg noe å google etter ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå