Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter her og kobler meg opp mot Aitel på Høgskolen i Sør-trøndelag sine servere over ssh. Når jeg logger meg på, vises ei standard motd-melding i ascii-text, pluss ei melding som sier når og fra hvor du sist logga inn ala Last login: Wed Aug 22 21:35:57 2007 from *.**-***-**.nextgentel.com

Når jeg derimot tar en cat på /var/run/motd, kommer kun den første ascii-teksten. Er den siste meldinga noe som automatisk blir lagt ved? Når jeg får opp mine egne servere etterhvert, hvor kan jeg skru av/på visning av last-login-meldinga?

Lenke til kommentar

Hvis Aitel kjører OpenSSH så kan man konfigurere i sshd_config linjene:

PrintMotd yes
PrintLastLog yes

Dermed skjønner man at motd og lastlog-info er to uavhengige ting. Lastlog-infoen kan vel hentes ut med f.eks. last eller lastlog-kommandoene (tidsstempel o.l. lagres typisk i en database-form i /var/log/lastlog), men du finner også igjen infoen (siste entry, med host name) om du bruker finger på brukeren, dvs f.eks. finger dabear. Eksakt hvor sshd henter den fra eller om sshd formaterer tekststrengen selv er jeg usikker på, men det er kanskje ikke så nøye ... (sjekk source?).

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Jeg skal formatere maskina mi nå, men har ett problem. Jeg har 500 GB med data jeg vil ta backup av. Diskene har filformatet NTFS, og jeg vil formatere de til ext3.. Hva er letteste måten?

Ingen, den må formateres

9342578[/snapback]

Jeg vet egentlig det.. :p Måtte bare høre om det var en måte å konvertere den på...

Men jeg får prøve å skaffe en ekstern disk da...

Lenke til kommentar

NEIALT (nok et intervju av Linus Tovalds)

Lærte noe nytt da; visste ikke at Torvalds har lagd en Pacman clone :)

Og denne kommentaren var jo litt arti

APC: Out of curiosity, do you have anything to say to hardware manufacturers who refuse to release datasheets or specifications about the functioning of their hardware so it could operate with the Linux kernel?

LT: Is "I hope you all die a painful death" too strong?

EDIT:

Mer og mindre fornuftige kommentarer til intervjuet på osnews.com

DENNE er forresten meget god, uten å være direkte på intervjuet. Anbefalles

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Hos meg ligger fila her :

/etc/apache2/sites-available/default

Mulig det varierer litt fra distro til distro, er ikke helt sikker.

9346069[/snapback]

Takk for hjelpen. Jeg har også ett annet sært problem. Hvis jeg restarter linux-boksen min, så vil den ikke kontakte internett før jeg har koblet laptoppen av og på wlanet.

Det er ikke en ip-konflikt, og den får kontakt med klientene på nettverket her. Noen som har noen anelse om hva feilen kan være?

Lenke til kommentar

Har en maskin som av en eller annen grunn ikke kan boote fra annet en nettverkskortet (Broadcom NIC), resten er stengt av et idiotisk BIOS-passord (gidder ikke å sende den inn for å få det fjernet).

Hvordan setter jeg opp slik at den kan boote fra nettverket. Hva slags programvare trengs på "server"?

Lenke til kommentar
Har en maskin som av en eller annen grunn ikke kan boote fra annet en nettverkskortet (Broadcom NIC), resten er stengt av et idiotisk BIOS-passord (gidder ikke å sende den inn for å få det fjernet).

Hvordan setter jeg opp slik at den kan boote fra nettverket. Hva slags programvare trengs på "server"?

9346324[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Bootp

Du skal kunne få satt opp bootp med en DHCP-server, har ikke gjort det selv, så kan ikke gi noen detaljert beskrivelse.. men dette bør gi deg noe å google etter ihvertfall. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...