Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En liten advarsel til de som bruker Arch Linux, om du har oppdatert systemet og lagt inn pakken "kernel26-2.6.22.4-2", IKKE reboot. Kernelen er skadet, vent på en ny eller legg inn den gamle igjen.

9333862[/snapback]

:love: Phew, glad jeg så den rett før jeg skulle oppdatere.

Lenke til kommentar

Er igrunn alltid kjekt å ha minst 1 backup-kernel liggende når man oppgraderer, og de fleste distroer sørger for dette automatisk når man oppgaderer på den offisielle måten (apt-get, yum osv.). Har dessverre ikke tilgang på en Arch-boks akkurat nå, men antar at Arch ikke gjør dette eller?

Lenke til kommentar

Arch oppdaterer både kernel og fallback-kernel for hver update, og beholder ingen backup. Tenker hver gang at jeg skal legge inn en backup-kernel, men får aldri somlet meg til det. :p

Ser ut som de somler med å få på plass en ny kernel også.. men jeg rebooter jo aldri uansett, så får bare vente.

Lenke til kommentar

Noen som gidder å gi meg en kjapp og enkel kommando til å fjerne .exe-filer fra en katalogstruktur rekursivt?

Broren min har visst fått virus, og det har lagt ~2000 trojan-.exefiler på musikkdisken på serveren min :S

Gjett hvem som kommer til å få skrivetilgangen sin stengt.. :p

Lenke til kommentar
Savner trojaner fra Windows  :tease:

Husj, vekk med dem:

find -iname '*.exe' -exec rm '{}' \;

9334203[/snapback]

Takker! Husket bare at jeg skulle bruke find med -exec, men ikke synax og parametre etc, hehe.. hodet er for trøtt til å funke skikkelig. :)

Fikk min første påminnelse på lenge om hvor irriterende windows kan være der ja.. nå har jeg igrunn aldri hatt et virusproblem når jeg har brukt windows selv.. men jeg har hjulpet venner og familie med nok problemer til å ha fått den plattformen der langt opp i halsen.

Lenke til kommentar
Arch oppdaterer både kernel og fallback-kernel for hver update, og beholder ingen backup. Tenker hver gang at jeg skal legge inn en backup-kernel, men får aldri somlet meg til det. :p

Ser ut som de somler med å få på plass en ny kernel også.. men jeg rebooter jo aldri uansett, så får bare vente.

9334124[/snapback]

Er ikkje fallback kernelen backup då?

Lenke til kommentar

9334124[/snapback]

Er ikkje fallback kernelen backup då?

9339099[/snapback]

Nei, hvis du ser i /boot/grub/menu.lst, så ser du at begge menyvalgene, altså "vanlig" oppstart og fallback, bruker samme kernel-fila. Forskjellen er initramfs-imaget, en fil som inneholder nok drivere som kernelen kan bruke til å få opp diskkontrollere o.l, og få mountet root-filsystemet. Jeg vet ærlig talt ikke hva forskjellen er, men det virker som fallback-imaget er en del større, så den inneholder kanskje en del flere drivere som kan løse problemer hvis noe går galt.

Dvs, hvis det er noe galt med selve kernel-fila, så blir du ikke reddet av fallback.

Lenke til kommentar

Fra Arch forumet:

kernel26 is the image generated when you run mkinitcpio, it uses the configuration in /etc/mkinitcpio.conf to only build the proper modules.

kernel26-fallback is the full image with all possible modules on it.

The idea is to configure mkinitcpio.conf and only enable those modules that you need, and if some part of this process went wrong, you can use kernel26-fallback image to boot on your system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...