Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Noen som har en oversikt over distroer som shipper LiveCD'er ut gratis? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Tror det kun gjelder Ubuntu, faktisk. Ellers kan du få tilsendt Solaris gratis, men det er jo ikke akkurat linux, og det er vel ikke livecd heller, såvidt jeg vet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Ok... Synd.. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Det koster dem jo en god del penger, da. Og distroen de gir ut er likevel gratis.. så det er ikke rart at ikke flere kan ta seg råd til dette. Ubuntu har en god del penger i ryggen via selskapet Canonical og mangemillionæren/milliardæren(?) Mark Shuttleworth. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 En liten advarsel til de som bruker Arch Linux, om du har oppdatert systemet og lagt inn pakken "kernel26-2.6.22.4-2", IKKE reboot. Kernelen er skadet, vent på en ny eller legg inn den gamle igjen. Resultat : Lenke til kommentar
slemKaffe Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Takk for advarsel Sokkalf^ Lenke til kommentar
Canute Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 En liten advarsel til de som bruker Arch Linux, om du har oppdatert systemet og lagt inn pakken "kernel26-2.6.22.4-2", IKKE reboot. Kernelen er skadet, vent på en ny eller legg inn den gamle igjen. 9333862[/snapback] Phew, glad jeg så den rett før jeg skulle oppdatere. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Er igrunn alltid kjekt å ha minst 1 backup-kernel liggende når man oppgraderer, og de fleste distroer sørger for dette automatisk når man oppgaderer på den offisielle måten (apt-get, yum osv.). Har dessverre ikke tilgang på en Arch-boks akkurat nå, men antar at Arch ikke gjør dette eller? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Arch oppdaterer både kernel og fallback-kernel for hver update, og beholder ingen backup. Tenker hver gang at jeg skal legge inn en backup-kernel, men får aldri somlet meg til det. Ser ut som de somler med å få på plass en ny kernel også.. men jeg rebooter jo aldri uansett, så får bare vente. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Noen som gidder å gi meg en kjapp og enkel kommando til å fjerne .exe-filer fra en katalogstruktur rekursivt? Broren min har visst fått virus, og det har lagt ~2000 trojan-.exefiler på musikkdisken på serveren min :S Gjett hvem som kommer til å få skrivetilgangen sin stengt.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Savner trojaner fra Windows Husj, vekk med dem: find -iname '*.exe' -exec rm '{}' \; Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Jeg lar bare root ha skrivetilgang på musikkarkivet på hovedmaskinen. Føler det er det tryggeste. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Savner trojaner fra Windows Husj, vekk med dem: find -iname '*.exe' -exec rm '{}' \; 9334203[/snapback] Takker! Husket bare at jeg skulle bruke find med -exec, men ikke synax og parametre etc, hehe.. hodet er for trøtt til å funke skikkelig. Fikk min første påminnelse på lenge om hvor irriterende windows kan være der ja.. nå har jeg igrunn aldri hatt et virusproblem når jeg har brukt windows selv.. men jeg har hjulpet venner og familie med nok problemer til å ha fått den plattformen der langt opp i halsen. Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Ser ut som de somler med å få på plass en ny kernel også.. men jeg rebooter jo aldri uansett, så får bare vente. 9334124[/snapback] En ny kernel er ute nå som skal løse problemet (har ikke testet selv); kernel26 2.6.22.4-2.1 Lenke til kommentar
slemKaffe Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 En ny kernel er ute nå som skal løse problemet (har ikke testet selv); kernel26 2.6.22.4-2.1 9336999[/snapback] Den funker her. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Arch oppdaterer både kernel og fallback-kernel for hver update, og beholder ingen backup. Tenker hver gang at jeg skal legge inn en backup-kernel, men får aldri somlet meg til det. Ser ut som de somler med å få på plass en ny kernel også.. men jeg rebooter jo aldri uansett, så får bare vente. 9334124[/snapback] Er ikkje fallback kernelen backup då? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Arch oppdaterer både kernel og fallback-kernel for hver update, og beholder ingen backup. Tenker hver gang at jeg skal legge inn en backup-kernel, men får aldri somlet meg til det. Ser ut som de somler med å få på plass en ny kernel også.. men jeg rebooter jo aldri uansett, så får bare vente. 9334124[/snapback] Er ikkje fallback kernelen backup då? 9339099[/snapback] Nei, hvis du ser i /boot/grub/menu.lst, så ser du at begge menyvalgene, altså "vanlig" oppstart og fallback, bruker samme kernel-fila. Forskjellen er initramfs-imaget, en fil som inneholder nok drivere som kernelen kan bruke til å få opp diskkontrollere o.l, og få mountet root-filsystemet. Jeg vet ærlig talt ikke hva forskjellen er, men det virker som fallback-imaget er en del større, så den inneholder kanskje en del flere drivere som kan løse problemer hvis noe går galt. Dvs, hvis det er noe galt med selve kernel-fila, så blir du ikke reddet av fallback. Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Fra Arch forumet: kernel26 is the image generated when you run mkinitcpio, it uses the configuration in /etc/mkinitcpio.conf to only build the proper modules. kernel26-fallback is the full image with all possible modules on it. The idea is to configure mkinitcpio.conf and only enable those modules that you need, and if some part of this process went wrong, you can use kernel26-fallback image to boot on your system. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Takker, DevilsDecoy Jeg søkte etter den informasjonen der, men fant ikke noe, så jeg gjettet. Men ser ikke ut som jeg var helt på jordet heller, da. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Så du kan korte ned oppstartstida visst du konfigurerer mkinitcpio.conf? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå