Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Må visst drive og fikle med den knotete bootloadern til vista for å få det til, og den er ikke akkurat elegant å konfigurere sammenliknet med GRUB. Og MS kommer sikkert til å tette igjen "hullene" også.

 

Skal du utvikle drivere, kan du kjøre Vista i testmode, men det er heller ikke pent for sluttbruker, for da står det "Testmode" i hvert hjørne av skjermen :p

 

Jeg syns hele greia er håpløs - for all del er det fint at MS gjør det vanskeligere å bli infisert av rootkits, men det burde vært en mulighet for å overstyre det for hvert enkelt driver, f.eks. si at "jeg stoler på ext2fsd og vil at den skal loades hver gang jeg booter Vista" uten noe mer mikkmakk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men da trykker selvfølgelig de dumme Windows-brukerene på "Jeg stoler på '100-free-smileys-for-you-my-friend' og vil at denne skal loades hver gang jeg booter Vista" også. Og vips så har de både 100 smileys og et herlig rootkit som tømmer bankkontoen.

Men jeg er enig at det er en rimelig håpløs situasjon for hobby-programmerere.

Lenke til kommentar
Hm, dette synes jeg er merkelig. Slackware CD-en bootet helt fint på macbooken min, men får ikke bootet på en vanelig PC(AMD K6, 500mhz).

9306818[/snapback]

Jeg hadde samme problem med Draco (Slackware basert distro), nektet å boote på min stasjonære men på laptopen fungerte det helt fint.

Lenke til kommentar
Hm, dette synes jeg er merkelig. Slackware CD-en bootet helt fint på macbooken min, men får ikke bootet på en vanelig PC(AMD K6, 500mhz).

9306818[/snapback]

Jeg hadde samme problem med Draco (Slackware basert distro), nektet å boote på min stasjonære men på laptopen fungerte det helt fint.

9307218[/snapback]

Har dessverre ikke funnet ut av problemet. Slackware/Draco har problemer på noen CD-ROM'er, fungerer fint på alle mine stasjonære, men bærbare nekter å boote. Har prøvd med forskjellige isolinux, men resultatet er det samme.

Lenke til kommentar
Noen som har noe ris/ros å si om slapt-get og/eller slackpkg?
slapt-get "drepte" en slackware installasjon for meg en gang. Etter det har jeg ikke brukt programmet.

slackpkg har jeg aldri hatt problemer med.

 

slackpkg er inkludert i Slackware under /extra så kan anses for å være anbefalt av Pat

 

Slackware er ikke lagt opp for å ha skjekk av avhengigheter i pakkene sine. slapt-get prøver å "lure" inn avhengighets skjekk "via bakdøra"; ikke en løsning som jeg liker.

Men hva vet jeg :)

Lenke til kommentar

slapt-get kan fungere bra, men man kan fort ødelegge installasjonen hvis man ikke følger med. Slapt-get støtter depends hvis man legger med extra tags før man lager pakken.

 

slackpkg fungerer fint til å vedlikeholde/oppdatere Slackware (det er også bare det den er laget for).

Lenke til kommentar
Har dessverre ikke funnet ut av problemet. Slackware/Draco har problemer på noen CD-ROM'er, fungerer fint på alle mine stasjonære, men bærbare nekter å boote. Har prøvd med forskjellige isolinux, men resultatet er det samme.

9312004[/snapback]

 

Og du er sikker på at det ikke har noe med "Use 'boot-load-size=32' instead of the value 4." (32 is a more standard value, but a value of 4 will let the ISO boot with old 'broken' BIOSes)" Slik det sto på tråden jeg fant?

 

Prøver meg litt ut med slapt-get en stund jeg.

 

Hm, virker som om ikke slapt-get tar med depencies når jeg installerer. Har lest litt og ikke funnet noe om at jeg må ha noen ekstra parametere eller noe.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...