Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tydeligvis ikke. Den bare rebootet av seg selv når jeg startet installasjonen

Forresten, må jeg gjøre noe spesielt for å boote slackware? Har lastet ned slackware-current-14_Aug_2007-disc1.iso, brent ut, og får Not Found når jeg booter fra CD. Prøvde ny iso og cdr også uten hell.

9296004[/snapback]

Noen har problemer med å boote Slackware-baserte distroer, tror det har noe med isolinux eller måten iso'en blir laget på.

Du kan prøve 12.0 just in case, kan hende det har skjedd noen endringer i current siden 12.0.

Også husk at du må boote med huge.s-kernelen, da standardkernelen er i686.

Lenke til kommentar

Jeg lastet ned siste Gnome livecd(fra her), men under booting stoppet den på "kernel panic". Har forsøkt en rekke distroer på samme maskin, siste var Mint Linux, og uten problemer. Hva er Kernel panic - eller hvorfor stoppet det?

På samme side fant jeg brukermanual for gnome - fatter ikke hvorfor de ikke legger den ved på skrivebordet; særlig når det gjelder distroer som sikter seg inn mot windows brukere(som Ubuntu). En rekke spørsmål på ubuntuforums blir enkelt forklart i denne brukermanualen. Det ville gjøre det hele mer proff emm.

Lenke til kommentar
Tydeligvis ikke. Den bare rebootet av seg selv når jeg startet installasjonen

Forresten, må jeg gjøre noe spesielt for å boote slackware? Har lastet ned slackware-current-14_Aug_2007-disc1.iso, brent ut, og får Not Found når jeg booter fra CD. Prøvde ny iso og cdr også uten hell.

9296004[/snapback]

Noen har problemer med å boote Slackware-baserte distroer, tror det har noe med isolinux eller måten iso'en blir laget på.

Du kan prøve 12.0 just in case, kan hende det har skjedd noen endringer i current siden 12.0.

Også husk at du må boote med huge.s-kernelen, da standardkernelen er i686.

9296276[/snapback]

Jeg prøvde 12.0 første gangen faktisk, med samme resultat. Hm.

Edit: Dette var navnet på filen jeg først prøvde; ftp://ftp.slackware.no/pub/linux/slackwar...-install-d1.iso.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar

Jeg har et dilemma på gang her. Hvilket filsystem skal jeg bruke på en felles mediepartisjon for Win2000, Ubuntu, Slack og Arch?

En ny disk (250GB) er på vei og jeg skal hive ut bråkebøttene som står i nå (10+40+80GB). Jeg lager da fire små partisjoner (15GB for Win og 3*10GB for Linux) og én svær (205GB). Også må jeg vel ha en sjette partisjon til felles swap for Linuxene.

Men Windows har jo ikke sjans til å lese ext eller andre Linux-systemer, og etter hva jeg har forstått så er ikke Linux helt stø på NTFS. (Eller tar jeg feil?) FAT32 går jo selvfølgelig, men det vil bli håpløst på en lagringsdisk siden det ikke takler filer på 4GB (f.eks DVD-ISO). Jeg ser for meg at Ubuntu kommer til å bli brukt mest, siden jeg har klart meg uten Windows i et halvt år nå. Men jeg vil nødig velge ext og være uten tilgang til kosemusikken min når jeg jobber i Windows (ekle Office-filer fra kamerater osv.).

Et NTFS-støtten i Linux god nok til at det kan bli brukt seriøst på en halvkritisk partisjon som skal brukes mye i Linux? At Linux ikke roter til filsystemet og sånt? Linux er nødt til å både lese og skrive til den partisjonen, så det er nødt til å være en stabil støtte.

Lenke til kommentar
Det er vel fordi drivere ikke får kjøre i kernel mode i Vista. En greie de har lagt inn for at dårlige drivere ikke skal kræsje hele systemet.

Og dermed må du lage driveren på en annen måte.

9299973[/snapback]

Har dere testet Ext2 IFS i Vista og vet at den ikke virker? (Jeg ser at Vista ikke er nevnt på hjemmesida)

Men denne her funker i Vista: http://ext2fsd.sourceforge.net/

Riktignok kan det være litt mer plundrete å få den til i Vista enn WinXP pga (u)sikkerhetsmodellen i Vista, spesielt hvis man kjører 64-bits fordi den krever signerte drivere, og ext2fsd (og sikkert de fleste andre hobbyprosjekter) er IKKE signerte. Så man må fikle litt - enten disable driversigning helt, eller lage et slags egengenerert test-sertifikat til driveren :thumbdown:

Lenke til kommentar
Greit nok. Nå har jeg aldri brukt Vista, men har blitt fortalt at dette ikke lar seg gjøre i 64-bit-versjonen. Det er kanskje feil, da?

9301685[/snapback]

Jeg har heller aldri brukt Vista, men de skriver ihvertfall dette på Ext2fsd:
3, Vista: you need disable system's driver signature checking
Lenke til kommentar
In Microsoft's perspective, digital signatures for kernel-mode software are one of the best security mitigations designed to protect the x64 editions of Windows Vist6a from malware, and especially malicious code with rootkit behavior. This is why the company has drastically limited the process of loading unsigned kernel-mode code on x64-based systems. Not even users with administrative privileges will be able to interfere with the security measure. The only, apparently valid, solution is to load drivers coming exclusively from legitimate publishers.

http://news.softpedia.com/news/x64-Vista-D...ail-62082.shtml

Står også noen måter å komme seg rundt dette på i artikkelen, samt en del om at Microsoft aktivt prøver å stoppe muligheten for dette.

Så, å drive hobbydriverutvikling på Vista 64-bit ser rimelig håpløst ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...