Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Linux går helt fint på laptops, det. Det er imidlertid noen småting som kan være litt plundrete på noen, og som fungerer helt uten problemer på andre. F.eks suspend, trådløst nettverk osv.

Du har et ATI-skjermkort, ATI er dessverre helt elendige til å lage drivere som fungerer skikkelig i linux, men de fleste kortene skal gå an å få til å fungere tilfredsstillende med litt knoting. Jeg vet dessverre ikke hvordan status er på det kortet du har.

Hva slags trådløs-kort har du? Her er det også store forskjeller i drivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, tror de aller fleste distroer vil (dog muligens med litt kluss) fungere fint på en laptop. Selv bruker jeg Ubuntu 7.04 på min laptop (amd64, 1gb ram, ATI 200M..), og jeg er veldig fornøyd. Installasjonen gikk helt uten problemer, og ellers fungerer alt som på en vanlig stasjonær pc :)

Lenke til kommentar
Hei :)

Har bestemt meg for å gå over til Linux. I allefall som hoved-OS. Problemet er bare at jeg har laptop. Slik jeg forstår det er ikke Linux-distroer noe egnet for slikt, men jeg antar det finnes en løsning. Gjør ikke det?

Hvilken distribusjon er det som passer for meg?

Spesifikasjoner: Core2Duo, ATI x1700 WXGA+, 1024 MB minne

9259998[/snapback]

Har installert Ubuntu på 4-5 laptoper (både gamle og splitter nye) og de funket topp. Det eneste "problemet" jeg hadde var at en av de bærbare hadde et BroadCom-kort som ikke funket med de inkluderte driverne noe jeg ordnet lett med ndiswrapper og en driver fra CDen som fulgte med.

Med Intel-basert (Centrino, Santa Rosa), så skal alt funke fjell rett ut av boksen. Nvidia eller Intel-grafikk lønner seg også, selv om det går OK med ATi også.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Det andre er noe rart, jeg kjører dualboot og hver gang jeg booter inn i Linux og deretter tilbake til windows så er klokken feil i windows? Klokken i Linux er korrekt dersom jeg gjør det motsatte. Dersom jeg restarter maskinen fra windows til windows så skjer det derimot ikke. Av den grunn mener jeg årsaken er dualboot i seg selv. For meg er dette helt uforståelig - er det noe GRUB gjør eller er dette noe ms har sørget for - skjer dette hos dere andre som kjører dualboot? Jeg har windows på en hd og Linux på en annen, de deler ikke bootloader. Vet det høres spes ut - artig å fått noen forslag.

9258863[/snapback]

Linux (*nix generelt?) setter hardware-klokken til GMT/UTC, mens Windows setter den til lokal tid. Du har sikkert en NTP-daemon eller noe som fikser klokka når Linux starter (og ødelegger for Windows samtidig).

De fleste distroer kan vel sette hw-klokken til "local", da bør det funke med Windows

Lenke til kommentar
Hei :)

Har bestemt meg for å gå over til Linux. I allefall som hoved-OS. Problemet er bare at jeg har laptop. Slik jeg forstår det er ikke Linux-distroer noe egnet for slikt, men jeg antar det finnes en løsning. Gjør ikke det?

Hvilken distribusjon er det som passer for meg?

Spesifikasjoner: Core2Duo, ATI x1700 WXGA+, 1024 MB minne

9259998[/snapback]

Installerte Ubuntu Gutsy nylig på en MacBook. Gikk helt fint, trådløst og suspend fungerte helt fint ut av boksen, dog er ting generelt litt ustabilt grunnet at Gutsy ikke skal lanseres før slutten av oktober. Eneste som jeg irriterer meg over, er at MacBooken sine hotkeys for endring av brightness på skjermen ikke virker (eject og volum opp/ned fungerer helt fint). :)

Lenke til kommentar
En liten interessant greie med SCO-saken :

Jeg tenkte litt på dette istad, og nå er det visst på slashdot også; Hele open sourcingen av Solaris som OpenSolaris skjedde etter en avtale mellom SCO og Sun hvor Sun kjøpte rettigheter til å kunne opensource Unix-kode. Når det nå viser seg at SCO aldri eide de rettighetene, kan man jo lure på hva slags situasjon det setter Sun i.

SCO prøvde å stoppe Sun fra å åpne kildekoden til Solaris. Man må huske på at Sun alltid har hatt spesielle rettigheter til UNIX enn det f.eks. IBM, HP osv har hatt. UNIX System V Release 4 (den omstridte kodebasen) ble tross alt skrevet i et samarbeid mellom AT&T (skaperen av UNIX i første omgang) og nettopp Sun. Sun har ikke hatt noe med SCO å gjøre, det sier Sun selv. Har pratet med folk fra Sun, og det er det de sier.

Lenke til kommentar

Laster ned Ubuntu 7.04 nå. Synes det er rart at AMD ikke er så åpen for Linux ... jaja, håper på det beste.

Har et Intel PRO/Wireless 3945ABG Network Connection-kort. Problemer?

Lurer også på om jeg kan bruke maskinen som før. Skjønner at jeg må si fra meg Photoshop, Office-2007-pakken og spill, men jeg har tenkt å beholde Vista på maskinen til de tingene. Eller er Wine eller lignende et alternativ til dette. Spill har jeg skjønt at det ikke er vits å bruke Wine til.

Hvordan er det eller med ting som Bluetooth, SD-kortleser, ekstern HD (Western Digital Passport), MP3-spiller (iAUDIO X5), kamera (Canon 350D) m.m.? Har ikke lyst til å logge på Windows for å bruke sånt.

Takk for mange svar! :)

Edit: For sikkerhetsskyld, det er dette jeg skal laste ned: ubuntu-7.04-desktop-i386.iso.torrent

Endret av The_Fire
Lenke til kommentar

Rettighetene til UNIX er det rettighetshaveren til nettopp UNIX som styrer. Det er ikke Sun. SCO påstod lenge at de hadde rettighetene, og det samme gjorde Novell. Igår bestemte dommeren at Novell hadde rett.

Det er et velkjent faktum at SCO og Sun hadde en avtale, og det er ikke noe Sun har nektet for heller.

Kilde 1

Kilde 2

SCO motarbeidet heller ikke Sun når det gjelder åpning av kildekode.

Kilde

Lenke til kommentar
SCO motarbeidet heller ikke Sun når det gjelder åpning av kildekode.

Kilde

9260607[/snapback]

Hvis du leser denne artikkelen fra hw.no, så virker det nettopp slik, at SCO prøver å legge kjepper i hjulene for Sun. Men dette klarte de ikke, og resultatet ble slik det står beskrevet i artikkelen du linket til. Har forresten lest den artikkelen som du brakte opp.

9260625[/snapback]

Da har de altså sagt begge deler, og jeg tror vi trygt kan konkludere med at verden vil bli et bedre sted uten SCO. :)

Ser ut som NASDAQ er stengt for helgen, men jeg ser frem til å se en SCO-kurs i fritt fall på mandag.

Lenke til kommentar
Da har de altså sagt begge deler, og jeg tror vi trygt kan konkludere med at verden vil bli et bedre sted uten SCO. :)

Ser ut som NASDAQ er stengt for helgen, men jeg ser frem til å se en SCO-kurs i fritt fall på mandag.

9260652[/snapback]

Det er isåfall ikke første gang SCO sender ut "mixed signals", som Bush ville kalt det.

Vi må jo ikke glemme at de (under Caldera-navnet) solgte sin egen Linux-distro i lengre tid, Caldera OpenLinux. Først pusher de altså linux, og plutselig finner de ut at linux er en ulovlig rip-off av Unix og begynner å saksøke i hytt og pine. De burde kanskje sjekket ut hva de selv var med på å utvikle og selge? :!:

Det skal vel ikke lite fantasi til å skjønne at de rett og slett dreit seg ut med linux-satsingen sin, og de ikke klarte å konkurrere mot Redhat og de andre store. Så da fant de isteden ut at de skulle tjene penger vha. søksmål og pushing av deres utdaterte Unix OS.

Lenke til kommentar

Jepp, verden vil helt klart bli et bedre sted uten SCO. Slik jeg ser det ville det vært best om Sun tok over UNIX-rettighetene som Novell sitter på. Slik Novell satser nå har de egentlig ikke bruk for UNIX, det har derimot Sun. Det kan gjøre det lettere for Sun å f.eks. lisensiere Solaris under GPL hvis Sun overtar eierskapet til UNIX.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Laster ned Ubuntu 7.04 nå. Synes det er rart at AMD ikke er så åpen for Linux ... jaja, håper på det beste.

Har et Intel PRO/Wireless 3945ABG Network Connection-kort. Problemer?

Intel Wireless er bra, Intel-kortene er blant de som er best støttet i linux.

Hvordan er det eller med ting som Bluetooth, SD-kortleser, ekstern HD (Western Digital Passport), MP3-spiller (iAUDIO X5), kamera (Canon 350D) m.m.? Har ikke lyst til å logge på Windows for å bruke sånt.

Bluetooth har jeg ikke erfaring med selv, men har hørt om folk som har fått det til å funke ganske så smertefritt. De andre tingene du nevner er jeg ganske sikker på at skal funke "out of the box".

Edit: For sikkerhetsskyld, det er dette jeg skal laste ned:  ubuntu-7.04-desktop-i386.iso.torrent

Ser bra ut det, ja.

Lenke til kommentar
Jepp, verden vil helt klart bli et bedre sted uten SCO. Slik jeg ser det ville det vært best om Sun tok over UNIX-rettighetene som Novell sitter på. Slik Novell satser nå har de egentlig ikke bruk for UNIX, det har derimot Sun. Det kan gjøre det lettere for Sun å f.eks. lisensiere Solaris under GPL hvis Sun overtar eierskapet til UNIX.

9260696[/snapback]

Også litt interessant å se hva Novell gjør når de nå sitter på UNIX-rettighetene. Lurer på om de kunne finne på å selge linux (sponset av Microsoft) under UNIX-navnet. Det hadde jo vært totalt helsprøtt. :p

Lenke til kommentar
Også litt interessant å se hva Novell gjør når de nå sitter på UNIX-rettighetene. Lurer på om de kunne finne på å selge linux (sponset av Microsoft) under UNIX-navnet. Det hadde jo vært totalt helsprøtt. :p

9260719[/snapback]

Striden mellom Novell og SCO har vel bare gått ut på copyright-rettighetene til UNIX kildekoden, som bl.a. brukes i SCO sine operativsystemer og Sun's Solaris. SCO hevder de kjøpte rettighetene av Novell, mens Novell hevder at selve koden ikke var en del av avtalen deres, og at de (Novell) derfor fortsatt er eieren.

Men varemerket UNIX administreres vel fortsatt av The Open Group, som sertifiserer UNIX operativsystemer etter Single UNIX Spesification. Det er altså hverken SCO eller Novell som har styrt dette.

Derfor har det nok ikke noe umiddelbart å si for om Novell kan begynne å kalle GNU/Linux for UNIX. Men hadde de villet sertifisere Linux, hadde det helt sikkert oppfylt kravene. UNIX er tros alt spesifikasjoner, og krever ikke en bestemt kode/implementasjon, så det er derfor ingenting i veien for at GNU/Linux kan oppnå en slik sertifisering selv om hele OSet er skrevet fra scratch, og dermed ikke er i "familie" med proprietære UNIXer.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig helt rett. Litt surr fra min side i sene nattetimer. :)

Jeg er også rimelig sikker på at GNU/Linux ville klart en sertifisering, mulig det måtte noen små tweaks til, men ikke noe verre enn at en distro kunne klare det lett. Tror selve kravene til sertifisering ikke er noe verre enn at man må kunne klare å kompilere noe test-kode, og deretter kjøre det på platformen som skal sertifiseres.

MacOS X Leopard blir jo også sertifisert, og dette er også et system som har ganske klare forskjeller fra systemer som tidligere har oppnådd UNIX-sertifisering.

Men, jeg tror ikke det er spesielt hensiktsmessig for noen linux-distro å prøve å få til en sånn sertifisering, pga. at prisen er stiv, det er upraktisk mtp. linux sin utviklingsmodell og fortløpende releases o.l. Det hadde kanskje hatt mer for seg for f.eks FreeBSD, men heller ikke her har det vært noen spesiell vilje til å få til noe slikt.

Lenke til kommentar
Det andre er noe rart, jeg kjører dualboot og hver gang jeg booter inn i Linux og deretter tilbake til windows så er klokken feil i windows? Klokken i Linux er korrekt dersom jeg gjør det motsatte. Dersom jeg restarter maskinen fra windows til windows så skjer det derimot ikke. Av den grunn mener jeg årsaken er dualboot i seg selv. For meg er dette helt uforståelig - er det noe GRUB gjør eller er dette noe ms har sørget for - skjer dette hos dere andre som kjører dualboot? Jeg har windows på en hd og Linux på en annen, de deler ikke bootloader. Vet det høres spes ut - artig å fått noen forslag.

9258863[/snapback]

Linux (*nix generelt?) setter hardware-klokken til GMT/UTC, mens Windows setter den til lokal tid. Du har sikkert en NTP-daemon eller noe som fikser klokka når Linux starter (og ødelegger for Windows samtidig).

De fleste distroer kan vel sette hw-klokken til "local", da bør det funke med Windows

9260157[/snapback]

Takk for svar - trodde ikke jeg skulle få det på et slikt spørsmål. Hvis noen vet om man kan skifte som nevnt ovenfor med Ubuntu så skrik ut.

En ok "skift til Linux" side; http://www.getgnulinux.org/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...