Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HW sin dekning av SCO-saken.

 

SCO Group gjorde seg umåtelig upopulær ved å påstå at selskapet har opphavsrett til kildekoden i Linux-kjernen.

 

Det har blitt skrevet side opp og ned om SCO Group her på

Hardware.no, etter at selskapet gjorde seg til uvenn med de fleste i industrien. Særlig da SCO sendte ut brev til 3000 selskaper ved juletider i fjor, med krav om bekreftelse av Unix-lisens, ble begeret fullt for mange.

Alle hater SCO Group

Microsoft skaffer investorer til SCO

Red Hat angriper SCO

Intel tar stand mot SCO

Torvalds beviser at SCO tar feil

Massive angrep mot SCO webside

SCO må bevise Linux-krav

.

.

osv.

 

Min mening: Håper SCO går en pinefull og ydmykende død i møte.

Lenke til kommentar

SCO la seg ut med alle. Hele Linux-miljøet har fått SCO opp i halsen fordi SCO prøvde å ta knekken på GNU/Linux. SCO mente at IBM hadde brukt UNIX-kode i GNU/Linux. De prøvde seg på det samme mot BSD også, men her kom de til kort. SCO klarte ikke engang å stoppe Sun da Sun åpnet kildekoden til Solaris. Og Solaris bruker den omstridte koden. Det viser at SCO ikke har noe å fare med.

 

Edit: det ble også langt på vei bevist at M$ spyttet mange millioner inn i SCO slik at de kunne fortsette.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Har fått lest gjennom detaljene nå, og det som har skjedd er at Novell har vunnet saken mot SCO, og fått tilkjent rettighetene til UNIX og UnixWare.

 

SCO vs IBM gjenstår fortsatt, men den saken står og faller på at SCO eier rettighetene til UNIX, og sånn som det står nå, kommer SCO til å ramle sammen som et korthus.

 

Edit: Blir forøvrig moro å se aksjekursen til SCO når NASDAQ åpner om litt over en halvtime.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Har to små spørsmål jeg håper dere kan løse for meg;

Første gjelder FF, hvis jeg skriver google.com så skifter den automatisk til google.no. Hvordan kan jeg få slutt på det? Har alt slettet cookies osv.

 

Det andre er noe rart, jeg kjører dualboot og hver gang jeg booter inn i Linux og deretter tilbake til windows så er klokken feil i windows? Klokken i Linux er korrekt dersom jeg gjør det motsatte. Dersom jeg restarter maskinen fra windows til windows så skjer det derimot ikke. Av den grunn mener jeg årsaken er dualboot i seg selv. For meg er dette helt uforståelig - er det noe GRUB gjør eller er dette noe ms har sørget for - skjer dette hos dere andre som kjører dualboot? Jeg har windows på en hd og Linux på en annen, de deler ikke bootloader. Vet det høres spes ut - artig å fått noen forslag.

Lenke til kommentar
Har to små spørsmål jeg håper dere kan løse for meg;

Første gjelder FF, hvis jeg skriver google.com så skifter den automatisk til google.no. Hvordan kan jeg få slutt på det? Har alt slettet cookies osv.

9258863[/snapback]

Hvis du går til edit - preferences - advandced - trykker på language og deretter fjerner norsk, tror jeg det skal hjelpe.

Lenke til kommentar
Detta er reneste juleaften :)

 

Har ikke SCO mulighet til å ange dommen??

9256375[/snapback]

Til forskjell fra norsk rett så kan jeg svært lite om den amerikanske. Men jeg kom over dette;

"While an appeal is technically possible, it appears that little benefit could come from such an approach. If this decision stands, there's little left but loose threads to any of SCO's Linux cases."

Kilde

 

Denne saken har gått meg hus forbi; som windows bruker skippet jeg elegant over alt som hadde med "vanskelige Linux"(tror dette er typisk for de fleste windows brukere). Etter å ha lest en god del nå så må jeg si dette er stort, og saken er svært fasinerende. Forundrer meg hvordan den har forløpt. Det positive, foruten selve domsavsigelsen, er at Linux har blomstrert til tross for saken. Antall servere har bare steget. Videre står Linux rustet som aldri før takket været saken, ettersom flere gigantselskaper(IBM, AMD, Intel osv) har lagt en hjernring rundt Linux i form av pengestøtte, patenter osv.

 

Det jeg lurer på er hvilken betydning det får at åpenkilde vennlige Novell nå står som innehaver av Unix, og da mht. avtalen de gjorde med ms. Hva skjer dersom ms legger et tilbud på bordet for Novell? Uansett vil det ikke ha ingen betydning for Linux som jo ikke er Unix, og er undergitt GPL.

Lenke til kommentar
Har to små spørsmål jeg håper dere kan løse for meg;

Første gjelder FF, hvis jeg skriver google.com så skifter den automatisk til google.no. Hvordan kan jeg få slutt på det? Har alt slettet cookies osv.

9258863[/snapback]

Hvis du går til edit - preferences - advandced - trykker på language og deretter fjerner norsk, tror jeg det skal hjelpe.

9258962[/snapback]

Takk for forslaget :) Det endret nok ikke på noe, men fant løsningen her.

Lenke til kommentar
Faen for noe dritt, jeg brente ut noe i linux som ikke vil fungere på windows.

Fantastisk dritt greier.

Da var begeret fullt, linux er noe dritt.  :devil:

9259128[/snapback]

Jeg brente ut noen plater med Nero under windows som ikke fungerte i Linux, blir den rasjonelle konklusjonen da at Windows av den grunn er noe “dritt”? Eller kanskje det er programmet/brenneren/filen/cd/dvdromen det er noe gale med?

 

“begeret er fult” tilsier at det er andre ting som du mener er gale – hadde vært spennende å fått vite hva? Likte du kanskje ikke skrivebordsbakgrunnen?

Lenke til kommentar

En liten interessant greie med SCO-saken :

Jeg tenkte litt på dette istad, og nå er det visst på slashdot også; Hele open sourcingen av Solaris som OpenSolaris skjedde etter en avtale mellom SCO og Sun hvor Sun kjøpte rettigheter til å kunne opensource Unix-kode. Når det nå viser seg at SCO aldri eide de rettighetene, kan man jo lure på hva slags situasjon det setter Sun i.

Sannsynligvis, om Novell skulle mene at dette var galt av Sun (noe jeg ikke tror/håper), så vil det nok være opp til SCO å "gjøre opp", ettersom de lurte Sun. Jeg tror nok ikke de som sitter med aksjer i SCO er verdens lykkeligste mennesker akkurat nå.

 

http://linux.slashdot.org/article.pl?sid=07/08/11/1741256

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Har bestemt meg for å gå over til Linux. I allefall som hoved-OS. Problemet er bare at jeg har laptop. Slik jeg forstår det er ikke Linux-distroer noe egnet for slikt, men jeg antar det finnes en løsning. Gjør ikke det?

 

Hvilken distribusjon er det som passer for meg?

Spesifikasjoner: Core2Duo, ATI x1700 WXGA+, 1024 MB minne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...