Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om noen gode distroer til en filserver hvor jeg lett kan opprette og endre et JBOD array?

Skal du sette opp software-RAID eller hardware? Linux har i hvertfall innebygd mulighet for software-RAID som funker veldig bra, så det er ikke distroavhengig på noen måte. Ellers er det jo vanlig å bruke løsninger som LVM2 eller EVMS til volume management, dvs. håndtering av partisjoner over flere fysiske disker.

Men ellers er Debian er trygt og godt valg - lett å kjøre en minimal install, og lett å holde oppdatert.

Andre muligheter kan være CentOS (RHEL), Ubuntu, Suse, Slackware....

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg liker Ubuntu generelt veldig godt, kunne tenke meg å bruke det. Og dersom det er innebygd, tror jeg nok at jeg prøver å slenge inn en rask install av det før jeg prøver meg på Solaris 10 igjen.

9242831[/snapback]

Du har ikke sagt så mye om hva slags kontrollere du benytter, og da er det lite jeg eller noen andre kan gjøre. Dette er svært viktig.

Lenke til kommentar
Men jeg vet ikke hvilken kontroller jeg benytter, og jeg finner det ikke ut. Hva skal jeg da gjøre?

9242869[/snapback]

Er det en onboard SATA-kontroller? Hva slags HK bruker du?

Du kan også bruke programmer for å scanne PCI-bussen. I linux bruker man 'lspci'. Jeg vet ikke hva tilsvarende er i Solaris, men det vet kanskje stigfjel :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Men jeg vet ikke hvilken kontroller jeg benytter, og jeg finner det ikke ut. Hva skal jeg da gjøre?

9242869[/snapback]

Joda, det gjør du. Du ser på hovedkortet. Alle nye hovedkort er merket med modellnummer. Da kan du laste ned manualen for hovedkortet, og der vil du finne det ut. Har du en ekstra diskkontroller står det også på hvilken det er. Alt kan spores opp. Det er mye lettere i dag enn hva det var for 10 år siden, da man ikke fant noe modellnummer på en del hovedkort. DET var vanskelig. Likevel klarte jeg å finne det ut.

Lenke til kommentar

9242893[/snapback]

IDE/ATA-133 på et MSI K8N NEO-4.

9242919[/snapback]

Prøv å gå inn i hovedkortets BIOS og sett alle kontrollerne til å operere i IDE-modus. Du vil uansett ikke trenge RAID på de diskene, da du likevel vil ha ZFS tilgjengelig.

Lenke til kommentar

9242893[/snapback]

IDE/ATA-133 på et MSI K8N NEO-4.

9242919[/snapback]

Du bruker vel ikke bare IDE, for du skrev at du hadde 6 disker, og det er ikke nok IDE-kontrollere, så jeg antar du bruker SATA også. Hvis jeg ser riktig er det vel NF4 SATA-kontrollere, evt. Silicon Image Sil3114 men det er kanskje bare på Platinum-modellen med 8xSATA.

Men uansett, skru av RAID-funksjonalitet i BIOS. Du skal ikke ha på dette når du lar OSet administrere RAID isteden. RAID-funksjonaliteten på onboard-kontrollere er stort sett ikke noe å skryte av heller, så Solaris (eller linux) gjør jobben bedre :)

Lenke til kommentar
Ja, bruker alle kontrollerne tilgjenglig. RAID er avslått i BIOS fra før av.

9243128[/snapback]

nForce 4 chipsettet skal være støttet, så hvis du har satt alle kontrollerne i IDE-modus skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skulle fungere, forutsatt at du har gitt oss alle nødvendige oplysninger. Det trenger vi for å kunne gi presise svar.

Lenke til kommentar
nForce 4 chipsettet skal være støttet, så hvis du har satt alle kontrollerne i IDE-modus skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skulle fungere, forutsatt at du har gitt oss alle nødvendige oplysninger. Det trenger vi for å kunne gi presise svar.

9243278[/snapback]

Står det i HCL'en? Da jeg sjekka diskkontrollere virket det som det stort sett bare var dyre fancy kontrollere som var støttet, og ikke vanligere "consumer" controllere, som man finner onboard på HK.

Fant ingenting da jeg søkte etter utstyr fra f.eks.: JMicron, Silicon Image....

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Står det i HCL'en? Da jeg sjekka diskkontrollere virket det som det stort sett bare var dyre fancy kontrollere som var støttet, og ikke vanligere "consumer" controllere, som man finner onboard på HK.

Fant ingenting da jeg søkte etter utstyr fra f.eks.: JMicron, Silicon Image....

9243363[/snapback]

Hvis du søker på chipset får du opp en del treff. Og JMicron har oppgitt støtte for Solaris på en del av sine kontroller på egne sider. Søker du direkte på f.eks. 3114 dukker det opp treff der også. Man må søke på riktig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...