Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Tenker spesielt på Linux-kjernen. Har lest flere ganger at Linus Thorvalds ikke vil benytte GPLv3 enda. Får se hva han ender på til slutt.

9230211[/snapback]

Jeg snakker om kjernen jeg også, men ulike bidragsytere har skrevet litt forskjellig, slik at store deler av kjernen bruker "GPL v2 eller nyere" :)

Selv om kanskje ikke Linus har gjort det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si meg, er ikke Solaris 10 enda på betastadiet? Det virker som om det er ferdig på Suns sider: http://www.sun.com/software/solaris/get.jsp

9230301[/snapback]

Solaris 10 har vært i produksjon siden våren 2005. Men siden den gang har det kommet 3 store oppdateringer av Solaris 10 som har inkludert nye funksjoner. Du har også OpenSolaris/Solaris Express som er developer-utgaven. Men Solaris 10 er produksjonsutgaven av Solaris, og Sun er veldig strenge med å teste nye funksjoner før det slippes i produksjon. Noe som har vært i Solaris 10 helt siden starten i 2005 er bl.a. Containers, Predictive Self Healing, DTrace og NFSv4 (NFSv4 er enda på eksperimentelt stadie i GNU/Linux og *BSD). ZFS kom tidlig i fjor, og Trusted Extensions samt ny funksjonalitet i ZFS (f.eks. clone) kom i desember i fjor.

Lenke til kommentar
Jeg har misforstått helt jeg da. Så dagens Solaris 10 har ZFS-støtte?

9230378[/snapback]

Støtte for ZFS har vært lenge i Solaris 10, helt siden i fjor.

Edit: ny oppdatering av Solaris 10 x86 (Solaris 10 7/07) er rett rundt hjørnet. Så det er bare å følge med. Det skal i hvert fall jeg :w00t: .

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det var jo gode nyheter. Jeg var bekymret for at jeg måtte vente med å installere OS på filserveren min pga manglende støtte for ZFS, men nå kan jeg jo begynne med en gang CPUen ankommer. :wee:

9230400[/snapback]

Hva slags CPU har du bestilt? Regner med at du har bestilt en CPU som støtter AMD64/EM64T.

Edit: det er litt rart hvor mye snakk det har vært om Solaris her på den frie kafeen (og litt ellers også), enda denne tråden ligger under GNU/Linux-forumet...

Edit edit: og jeg vet det ikke er jeg som hele tiden har brakt det på banen, selv om jeg har gjort mitt for å holde det gående :p .

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det var jo gode nyheter. Jeg var bekymret for at jeg måtte vente med å installere OS på filserveren min pga manglende støtte for ZFS, men nå kan jeg jo begynne med en gang CPUen ankommer. :wee:

9230400[/snapback]

Hva slags CPU har du bestilt? Regner med at du har bestilt en CPU som støtter AMD64/EM64T.

Edit: det er litt rart hvor mye snakk det har vært om Solaris her på den frie kafeen (og litt ellers også), enda denne tråden ligger under GNU/Linux-forumet...

Edit edit: og jeg vet det ikke er jeg som hele tiden har brakt det på banen, selv om jeg har gjort mitt for å holde det gående :p .

9230449[/snapback]

Jeg er moderator og sier at navnet "Den frie kafeen" appelerer til alle former for fri programvare og diskusjon rundt det. :)

Det er en AMD Athlon64 4000+. Gleder meg til å få 64-bits ytelse ut av den.

Lenke til kommentar
Det er en AMD Athlon64 4000+. Gleder meg til å få 64-bits ytelse ut av den.

9230475[/snapback]

Høres meget fornuftig ut. Du kunne med fordel ha kjøpt en A64 X2, for Solaris takler SMP svært bra. Det som også er kjekt med Solaris er at hvis Solaris finner en CPU som støtter AMD64/EM64T vil Solaris automatisk kjøre i 64bits modus. Og da vil også X.Org finnes i 64bits versjon. Har du et skjermkort fra nVIDIA finnes det 64bits drivere for Solaris 10. Forresten, Solaris 10 7/07 kommer med X.Org 7.2 (modulær X.Org). Kanskje Beryl/Compiz/AIGLX vil fungere hvis du har et skjermkort fra nVIDIA?

Edit: joda, ser ut som at Compiz kan installeres på en Solaris-boks.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Høres meget fornuftig ut. Du kunne med fordel ha kjøpt en A64 X2, for Solaris takler SMP svært bra. Det som også er kjekt med Solaris er at hvis Solaris finner en CPU som støtter AMD64/EM64T vil Solaris automatisk kjøre i 64bits modus. Og da vil også X.Org finnes i 64bits versjon. Har du et skjermkort fra nVIDIA finnes det 64bits drivere for Solaris 10. Forresten, Solaris 10 7/07 kommer med X.Org 7.2 (modulær X.Org). Kanskje Beryl/Compiz/AIGLX vil fungere hvis du har et skjermkort fra nVIDIA?

9230492[/snapback]

Jeg har en X2 4200+ og, men den går i spillmaskina av åpenbare grunner. ;)

Og ja, jeg har en nVidia-kort i den maskinen. Som er en server, ergo er 3D-ytelse ikke et emne egentlig.

Lenke til kommentar

Solaris 10 på en dual PIII Xeon 667 MHz med 768 MB RDRAM jeg hadde fungerte faktisk ganske bra. Det som treget ned systemet var en IDE-disk. Hadde jeg hatt en SCSI-disk istedet (det var en U3W SCSI-kontroller onboard) ville systemet vært betydelig raskere.

Edit: på filserveren jeg skal bygge opp kommer jeg til å gå for en quad-core CPU, sannsynligvis en Xeon.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det som er synd med SCSI/SAS er at de lager en infernalsk mengde lyd.

9230542[/snapback]

Har en Seagate Cheetah 15K.3 som systemdisk på min nåværende hovedmaskin, og den er faktisk ikke så støyende. Støyen fra systemdisken drukner litt i støyen fra de andre 4 IDE/SATA-diskene bortsett fra i oppstarten.

Lenke til kommentar
Hm. Imponerende. Berettiger det prisen da? For ikke å snakke om med tanke på de da 2TBene jeg må bytte ut IDE/SATA-diskene med for SCSI/SAS?

9230566[/snapback]

Nei, du beholder IDE/SATA-diskene. Men det som er kult med SAS-kontrollerne er at de også kan ta SATA-disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...