Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har problemer med at gigabitkortet mitt (pci) endrer navn ved reboot av serveren min (dapper), fra eth1 til eth2 og tilbake. Fryktelig irriterende iom at jeg kjører VMware-server, og den roter til bridginga når kortet skifter navn...

 

Noen som vet hvorfor dette skjer? Er det mulig å sette dette statisk et sted?

9221887[/snapback]

Det kan skje hvis man laster modulene til kortene i parallell (noe du typisk ikke velger, men er en del av oppstartskriptene). Problemet kan løses ved å lage udev-regler.

Lenke til kommentar
Hehe, det ser jo ut til å være en smittsom trend Dell har startet. Kanskje det ikke blir så lenge til "Det store Linux-året"? :D

9221986[/snapback]

 

Jeg synes det er en utrolig positiv utvikling at man kan få levert PCer med Linux istedet for Windows. Særlig laptoper, da de er generelt ubrukelig med et OS som kun er brukbart til å spille.

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med at gigabitkortet mitt (pci) endrer navn ved reboot av serveren min (dapper), fra eth1 til eth2 og tilbake. Fryktelig irriterende iom at jeg kjører VMware-server, og den roter til bridginga når kortet skifter navn...

 

Noen som vet hvorfor dette skjer? Er det mulig å sette dette statisk et sted?

9221887[/snapback]

Det kan skje hvis man laster modulene til kortene i parallell (noe du typisk ikke velger, men er en del av oppstartskriptene). Problemet kan løses ved å lage udev-regler.

9222225[/snapback]

 

Det løste problemet ja. Enkelt var det og, for andre som lurer; Finn frem mac-adressen til kortet, og rediger /etc/udev/rules.d/11-local.rules. Paste inn KERNEL=="eth*", SYSFS{address}=="00:00:00:00:00:00", NAME="eth0" hvor du da selvfølgelig bytter ut SYSFS{address} og NAME med mac-adressen og navnet du vil bruke...

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Gratis ordbok(ikke så god); http://www.lexin.no/

Man kan jo også bruke tjenester som; Bable Fish.

 

Her må dere se omtalen Ubuntu Linux får hos forbrukerportalen; Link :)

 

Når det gjelder oversettelse så tror jeg det beste hadde vært om folk brukte kreftene på den filen som OOo, Firefox, Thunderbird osv bruker. Alle klarer seg med engelsk OS, mens filen for rettskrivning er viktig. Husker jeg ikke helt feil så er den bedre på synonymer enn den MS har, og står folk på så blir antall ord i rettskrivningen også bedre – det hadde vært skikkelig kult. Litt artig hvis OOo ble bedre enn Office på det punktet.

 

Kan noen forklare meg hvorfor digg.com fungerte ekstremt tregt, helt til jeg installerte driverene til nvidia kortet?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Når det gjelder oversettelse så tror jeg det beste hadde vært om folk brukte kreftene på den filen som OOo, Firefox, Thunderbird osv bruker. Alle klarer seg med engelsk OS, mens filen for rettskrivning er viktig. Husker jeg ikke helt feil så er den bedre på synonymer enn den MS har, og står folk på så blir antall ord i rettskrivningen også bedre – det hadde vært skikkelig kult. Litt artig hvis OOo ble bedre enn Office på det punktet.

jorgis@blondie:~$ cat /usr/share/dict/norsk | wc -l
545721
jorgis@blondie:~$ cat /usr/share/dict/american-english | wc -l
98569

 

Den norske ordlisten her ser da i hvert fall ganske god ut, sammenlignet med engelsk. Mulig Ubuntu har hoppet over en ekstra engelsk ordliste, men har installert det meste av engelske språkpakker.

Lenke til kommentar
Hehe, det ser jo ut til å være en smittsom trend Dell har startet. Kanskje det ikke blir så lenge til "Det store Linux-året"? :D

9221986[/snapback]

 

 

I morgen starter Dell med å selge Ubuntu maskiner i Storbritannia, Frankrike og Tyskland.

 

Det varer vel ikke lenge før Dell Norge begynner å selge Ubuntu pcer?

 

http://www.ubuntu.com/dell

 

eDIT:

 

Dette betyr ihvertfall to ting.

 

1. Dell tjener penger på å selge Ubuntu maskiner.

 

2. At support avdelingen deres ikke blir nedringt av folk som ikke skjønner hvordan de skal bruke Ubuntu. Det vil si at Ubuntu kan brukes av enhver, på lik linje med Windows.

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar

Nja, nå må man nå fortsatt finne veien inn på et domene som ikke mannen i gata finner uten videre:

www.dell.com/ubuntu

www.dell.co.uk/ubuntu

www.dell.fr/ubuntu

www.dell.de/ubuntu

 

Så at en hver kan kjøpe PC med ubuntu uten å ringe ned support er jeg ikke helt overbevist om bare med salgstall og utvidelser av salget som begrunnelse. Det kan godt hende det stemmer for folk flest, men da av andre grunner enn salgstallene og utvidelsene.

Lenke til kommentar

Det vil vise seg. Uansett har Sun gjort mye for åpen kildekode. Og de tjener penger som aldri før også. I finansåret 2006 hadde de et overskudd på flere hundre millioner dollar. Så det er tydelig at de tjener penger på tross av, eller på grunn av, satsingen på åpen kildekode, og selvfølgelig serverne sine.

 

Edit: Hvis Solaris slippes under GPLv3 mens Linux-kjernen forblir på GPLv2 tror jeg GNU/Linux får det hardt. Tenk deg Solaris med samme applikasjons- og driverstøtte som der GNU/Linux er i dag...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Edit: Hvis Solaris slippes under GPLv3 mens Linux-kjernen forblir på GPLv2 tror jeg GNU/Linux får det hardt. Tenk deg Solaris med samme applikasjons- og driverstøtte som der GNU/Linux er i dag...

9229977[/snapback]

 

Hva er problemet med en linux-kernel i GPLv2? Lisensen på evt. applikasjoner som kjøres er da knekkende likegyldig for kernelens lisens. :)

Lenke til kommentar
Hva er problemet med en linux-kernel i GPLv2? Lisensen på evt. applikasjoner som kjøres er da knekkende likegyldig for kernelens lisens. :)

9230046[/snapback]

 

Applikasjoner har ikke så mye å si nei, men drivere er noe annet. Om Linux og Solaris skulle bli lisensiert under samme lisens, betyr det fri flyt av kode mellom prosjektene. Dvs ZFS, DTrace & Co til Linux, drivere til Solaris. Om dette er hensiktsmessig er dog et annet spørsmål. Folk kan jo bli for opptatte til å "stjele" kode av hverandre til å faktisk få gjort noe nyskapende utvikling.

Lenke til kommentar
Hva er problemet med en linux-kernel i GPLv2? Lisensen på evt. applikasjoner som kjøres er da knekkende likegyldig for kernelens lisens. :)

9230046[/snapback]

Hvis GPLv3 blir den gjeldende GPL-lisensen betyr det at GPLv3 blir den foretrukne lisensen fra FSF, dermed vil GNU bli lisensiert under GPLv3. Hvis linux-kjernen forblir på GPLv2 kan det i såfall bety problemer for linux-kjernen.

 

@Sokkalf^: ikke nødvendigvis, fordi Solaris 10 x86 ble faktisk omskrevet spesielt med tanke på Opteron (AMD64/EM64T), så Solaris er et av de OS som best utnytter AMD64/EM64T. Sun jobbet nemlig tett med AMD på Solaris 10. Men Solaris med samme applikasjons- og driverstøtte som GNU/Linux og et pakkesystem som kombinerer det beste fra apt og ports/packages tror jeg blir en Windows-killer de luxe.

Lenke til kommentar
Stigfjel: det at jeg nevnte SPARC har med Suns lisensiering av den nye prosessoren sin under GPL å gjøre. Den ville dermed høre hjemme i en verden hvor GPL har tatt over. ;)

Det var forøvrig en spøk fra min side, men likevel en litt artig tanke, syns jeg. :)

9230112[/snapback]

Ja, du er inne på noe. Har bare ikke vent meg til tanken om at UltraSparc T2 (indirekte SPARC som arkitektur) er lisensiert under GPL :p .

 

Edit: og det som gjenstår for Sun å gjøre etter at de eventuelt har GPL-lisensiert Solaris er å knuse SCO og ta over UNIX System V kodebasen. Da tror jeg at verden blir et bedre sted å være. Det er jo Sun som har ydmyket SCO i størst grad ved at de åpnet kildekoden til Solaris og slapp unna med det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hvis GPLv3 blir den gjeldende GPL-lisensen betyr det at GPLv3 blir den foretrukne lisensen fra FSF, dermed vil GNU bli lisensiert under GPLv3. Hvis linux-kjernen forblir på GPLv2 kan det i såfall bety problemer for linux-kjernen.

Har det egentlig så mye å si? Disse linkes uansett ikke sammen. Blir omtrent som med *BSD som også baserer seg på masse GNU-programmer.

 

Forøvrig er det vel litt forskjellige lisensbetingelser ute og går i linux-kjernen. For som du sikkert vet, er det ganske vanlig for utviklere å spesifisere noe ala: "GPL versjon 2 eller nyere", mens andre bare skriver GPL uten versjonsnummer. I begge tilfellene kan man dermed bruke GPLv3 om man ønsker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...