Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var det jeg tenkte ja. Er helt ny på Linux/Unix.

9206178[/snapback]

Men var det ikke du som pratet om å bruke Solaris 10? Da vil jo Slackware være godt egnet som trening.

9206181[/snapback]

 

Snakket om Solaris 10 ene og alene pga ZFS. Det er til en filserver.

 

Nå snakker vi om en distro til en gammel laptop.

Lenke til kommentar
Snakket om Solaris 10 ene og alene pga ZFS. Det er til en filserver.

 

Nå snakker vi om en distro til en gammel laptop.

9206187[/snapback]

Men Slackware vil være nyttig slik at du venner deg til å gjøre ting litt selv, noe du er nødt til med Solaris. Og Slackware kjører lett på gammel maskinvare samtidig som det meste man trenger av programvare følger med.

Lenke til kommentar
Vel, jeg kan alltids prøve. Håper dokumentasjonen er god, for jeg kommer til å trenge hjelp.

9206214[/snapback]

Slackware er blitt lettere med årene. Nå bruker Slackware 2.6-kjernen (endelig) mot 2.4 tidligere, så det meste av enheter skulle være støttet. Og HAL er på plass, så USB-enheter blir automatisk koblet opp.

Lenke til kommentar

Einig med stigfjel.

 

Slackware har udiskutabelt blitt lettare med åra. Om ein går inn for det, og er villig til å lese litt manualer på vegen, og ikkje har verdas mest sjeldne maskinvare, er det absolutt ingen problem å setje seg inn i.

 

Har ein i tillegg litt gammal maskinvare, er det nesten berre ein fordel. Då er ein iallefall sikker på at det er støtta.

 

Ang. installsjonen, så er den i dei fleste tilfella ikkje så vanskleg som folk skal ha det til. Det som er alfa omega, er at ein tek seg litt tid til å lese det som står der.

Grunnen til at det ikkje er berre å trykke på ein knapp som det står "installèr" på, er pga at du skal ha sjangs til å ha litt innflytelse på sjølve prosessen. På den måten får du ein meir kompakt installasjon som passar dine behov.

Lenke til kommentar

Ja, utvilsomt.

 

Lurer igrunn på om slackware nokon gong kjem til å miste det stempelet som den har. Omtrent alle veit ka slackware er, til og med dei som ikkje har prøvd den.

 

Kanskje det er ting som full grafisk installasjon og fleire distrobaserte gui-verktøy som skal til?

 

Eg stemmer uansett for at slack skal jobbe vidare i samme retninga som den gjer, men ikkje miste den gode gamle strukturen som den har.

Vi treng i aller høgste grad treng ein allsidig distro som slackware framover når maksimal utnyttelse av ytelse er og blir eit viktig moment.

Lenke til kommentar
Slackware står nok såpass sterkt at vi ikke trenger å frykte at noe slikt skjer. Slackware vil bestå i den formen det har. Men det kunne med fordel blitt utviklet en bedre pakkestyrer, kanskje en krysning mellom apt og ports/packages.

9206553[/snapback]

Akkurat dette med pakkestyrer kan det jo fort utvikle seg flamewars om. Noen foretrekker apt-liknende systemer, mens andre ikke ønsker dependencies pga. dependency-hell (gjerne med referanser til gamle RH-versjoner).

 

Personlig foretrekker jeg helt klart dependency-håndtering, men det krever såklart kvalitet over pakkene (mange glemmer dette og snakker bare om pakkebehandleren). Enkle distroer kan sånn sett være kronglete fordi mange er avhengig av diverse tredjeparts repositories som kan komme i konflikt med hverandre :(

 

Men en ikke altfor åpenbar ting mange ikke nevner, er jo at Slackware på sett og vis også har en slags dependency-håndtering, men den går med ut på å installere alt for å være på den sikre siden :p Så hvis man har dårlig med diskplass vil man lett kunne få en mer kompakt installasjon med Debian osv., siden man kun legger inn libraries og annet som man faktisk trenger. Det er bare én av flere grunner til jeg lett velger Debian fremfor Slackware til virtualisering.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Ja, eg har fått det for meg at dette er eit sårt tema i utviklingsfasen, og det er då desto meir spennande å sjå kvar det utviklar seg etter kvart.

 

Etter mi meinig må dei få eit skikeleg alternativ for å ordne deps. Blir rett og slett for tungvidt i lengda, iallefall til desktop-bruk.

 

I server blir dette gjerne litt annsleis iom at det bør vere strengare kontroll på kva pakkar som når ut i "brønnane".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...