Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg VET at det enda ikke finnes støtte for å boote fra ZFS, og jeg VET at det er noe de jobber med. Det jeg IKKE vet er om det finnes en åpen/fri/gratis versjon av Solaris som har ZFS, eller om bare offisiell Solaris 10 har det.  :roll:

9201123[/snapback]

 

Wikipedia VET noe annet. ;)

While there is both ZFS root and ZFS boot support readily available, ZFS root filesystem support is currently set off on Solaris 10 default installations, since the standard installer still does not fully support ZFS roots. To create bootable ZFS systems one needs to use scripts or do it manually. The ZFS Boot project recently successfully added boot support to the OpenSolaris project, and is available in recent builds of Solaris Nevada.[10][11] ZFS boot is currently (20070208) planned for a Solaris 10 update in late 2007

 

Så ja, ZFS boot er ikke trivielt (enda), men muligheten er absolutt til stede.

 

Både OpenSolaris og Solaris 10 har forøvrig støtte for ZFS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen er at Solaris 10 er en ferdig pakke som Sun selger support på, mens OpenSolaris er utviklingsplatformen Sun henter disse ferdige pakkene fra. OpenSolaris er dermed mer "cutting edge", men den skal ikke være en ustabil release såvidt jeg vet. Man kan vel kanskje sammenligne det med Ubuntu LTS-versjonen og den nyeste.

Lenke til kommentar
Er det forskjell på OpenSolaris og Solaris 10? Hva er det?

9201343[/snapback]

Blir litt som med Novell's SLES (Suse Linux Enterprise Server) kontra OpenSUSE.

 

Open* versjonen er en utviklingsversjon som kommer i nye versjoner langt oftere, og dermed ligger foran utviklingsmessig. Men kan såklart også være noe mindre stabil. I tillegg er den ikke-kommersiell og består kun av fri programvare.

 

Mens den andre altså er "produksjonsutgaven".

Lenke til kommentar

Jeg har innstalert Steam gjennom wine, og selve steam funker storartet. Det er først når jeg skal fyre opp et spill at problemene begynner. Ingen tekst vises, det eneste som kommer er små prikker hulter til bulter der hvor teksten skulle stått.

 

Det første som poppet opp i hodet mitt var: FONTS!. Men neida, mscorefonts+tahoma fikset ikke problemet.

 

anyone?

Lenke til kommentar

I produksjonsutgaven, Solaris 10, må alle nye funksjoner testes grundig før det kommer med i en release. Sun er ganske så strenge på dette (til forskjell fra M$ :p). Et av områdene som har særlig fokus, er drivere. Man kan være bombesikker på at booting fra en ZFS-partisjon kommer til å testes GRUNDIG før det blir tilgjengelig i Solaris 10.

 

Edit: og ja, til forskjell fra SLES og RHEL er Solaris 10 gratis å laste ned og bruke.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
I produksjonsutgaven, Solaris 10, må alle nye funksjoner testes grundig før det kommer med i en release. Sun er ganske så strenge på dette (til forskjell fra M$ :p). Et av områdene som har særlig fokus, er drivere. Man kan være bombesikker på at booting fra en ZFS-partisjon kommer til å testes GRUNDIG før det blir tilgjengelig i Solaris 10.

 

Edit: og ja, til forskjell fra SLES og RHEL er Solaris 10 gratis å laste ned og bruke.

9202064[/snapback]

 

Godt å vite at NOEN faktisk bryr seg om testing før release da. :p

Lenke til kommentar
Jeg VET at det enda ikke finnes støtte for å boote fra ZFS, og jeg VET at det er noe de jobber med. Det jeg IKKE vet er om det finnes en åpen/fri/gratis versjon av Solaris som har ZFS, eller om bare offisiell Solaris 10 har det.  :roll:

9201123[/snapback]

 

Wikipedia VET noe annet. ;)

*snip*

 

Så ja, ZFS boot er ikke trivielt (enda), men muligheten er absolutt til stede.

 

Både OpenSolaris og Solaris 10 har forøvrig støtte for ZFS.

9201330[/snapback]

 

At det er mulig via litt småskitne hacks er jeg ikke interessert i, er klurete nok å bruke Solaris i utgangspunktet. Jeg har enda ikke kommet til den delen hvor jeg kan begynne å sette opp ZFS, for systemet klarer ikke å kjenne igjen den ekstra disken jeg puttet i den. Er det noe jeg evt. må stille inn i OpenBoot før Solaris starter?

Lenke til kommentar
OpenBoot.. er det en SPARC-maskin du sitter med?

9203628[/snapback]

 

Stemmer, en gammel SunBlade 150. Det var godt med minne i den, og prosessoren var kraftig nok, så jeg tenkte jeg kunne sette den opp som lagringsserver med ZFS på. Men sliter allerede med å sette opp nettverket. Tror jeg skrev noe feil der i installasjonen, men det finnes ikke noe grafisk verktøy for å endre på det etterpå, og Solaris ser ikke ut til å ha helt samme opplegg med ifconfig, enhetsnavn og slikt som f.eks. linux. :s

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med steamspill, vel, nå har jeg t større problem. Det virker som at mens jeg har vært på ferie har store deler av ubuntu blitt korrupt.

 

Tng som skjer er bl.a at jeg til tider ikke får logget inn, etter et par timer forsvinner taskbaren og "startmenyen", maskinen henger seg, programmer avsluttes av seg selv +++. Er det en eller annen måte å fikse hele filsystemet på uten å miste bilder, filmer, musikk og dokumenter?

 

Ubuntu Feisty Fawn 7.04...

Lenke til kommentar
Har noen av dere tips til en enkel distro jeg kan installere på en gammel laptop? Ubuntu funket ikke, den streiker hver gang jeg prøver å installere det pga skjermkortet som er ustandard.

9205538[/snapback]

Slackware er forholdsvis enkelt å installere. Det er en lettvekt-distro som kjører bra på eldre maskinvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...