olefiver Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 stigfjel hyller ZFS enhver anledning han får, og siden han er en fornuftig kar så er ved ZFS en God Ting. Dog er ikke (Open)Solaris det enkleste å starte med hvis du knapt nok har brukt Linux. Den beste måten er likevell å hoppe uti det Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvis man ikke har brukt Linux/BSD/UNIX før og vil bruke Solaris/OpenSolaris, så er nok Solaris 10, produksjonsutgaven, et godt sted å starte. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Skal ikke også JBOD liknende løsninger være grøsselig enkle å sette opp med ZFS? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Man kan sette opp RAID 5 lignende pools med både enkel og dobbel paritet så lett som bare det (raidz eller raidz2). Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Her er FAQ-siden for ZFS. Joda, JBOD vil nok fungere bra. På jobben har vi valgt en lignende løsning med et diskrack som går over SAS. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Jeg får bare prøve meg fram. En ting jeg dog lurer på, er det mulig å gjøre noe som helst via et grafisk grensesnitt? Eller gjøres alt via Terminal? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Du må nok være forberedt på å lære deg terminal for å kunne bruke Solaris fullt ut. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Lære meg terminal eller bruke terminal? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Solaris er ikke GNU/Linux, men UNIX. Du skal ha gode muligheter for RAID, og ZFS er enkelt å administrere. Husk at en ny release av Solaris 10 (produksjonsutgaven) er rett rundt hjørnet. 9192685[/snapback] Ja, ang. ZFS; hvilke Solaris-versjoner/distroer støtter denne? Prøvde en Solaris express developer edition (den som er gratis), men der kunne jeg ikke velge filsystem ved install (merkelig nok). Må jeg ha standard Solaris 10 for å få ZFS, eller er det noen gratis/frie alternativer? Har OpenSolaris ZFS-støtte? Litt greit å få på plass ZFS, da jeg skal sette opp en SunBlade-maskin som filserver nå snart, og har lyst på enkel administrasjon av diskene. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er vel først nå nylig at det har vært mulig å installere på ZFS. Ellers har man vært nødt til å bruke det gamle UFS filsystemet til å boote fra. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er vel først nå nylig at det har vært mulig å installere på ZFS. Ellers har man vært nødt til å bruke det gamle UFS filsystemet til å boote fra. 9194482[/snapback] Hva jeg booter fra er da rimelig irrelevant, det er lagringsdiskene jeg vil ha ZFS på (selv om det ikke kan skade å kjøre ZFS over hele linjen). Lenke til kommentar
huf Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Lære meg terminal eller bruke terminal? 9193424[/snapback] Tja, begge deler. Du lærer den å kjenne etterkvart som du brukar den. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Hvordan får jeg rettighetene slik at andre kan se html/php filer når jeg laster de opp med samba? Nå må jeg chmode hver gang jeg laster opp en fil ellers får jeg permission denied når jeg ser på filen i en browser. Rettighetene på html-mappen er drwxrwxrwx og filene som kommer inn får -rwx------. Lenke til kommentar
9001 Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 KDE 4.0 Beta1 ute \o http://www.kde.org/announcements/announce-4.0-beta1.php Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 KDE 4.0 Beta1 ute \o http://www.kde.org/announcements/announce-4.0-beta1.php 9197411[/snapback] JIPPI Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Hvordan får jeg rettighetene slik at andre kan se html/php filer når jeg laster de opp med samba? Nå må jeg chmode hver gang jeg laster opp en fil ellers får jeg permission denied når jeg ser på filen i en browser. Rettighetene på html-mappen er drwxrwxrwx og filene som kommer inn får -rwx------. 9196159[/snapback] umask? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Det er vel først nå nylig at det har vært mulig å installere på ZFS. Ellers har man vært nødt til å bruke det gamle UFS filsystemet til å boote fra. 9194482[/snapback] Hva jeg booter fra er da rimelig irrelevant, det er lagringsdiskene jeg vil ha ZFS på (selv om det ikke kan skade å kjøre ZFS over hele linjen). 9194531[/snapback] Jeg mener å huske at jeg leste noe om at det i Solaris 10 ikke ville være mulig å ha ZFS på oppstartsdisken, kun på de resterende, men jeg husker ikke når og hvor. EDIT: Skrivefeil Endret 3. august 2007 av Heilage Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Det er vel først nå nylig at det har vært mulig å installere på ZFS. Ellers har man vært nødt til å bruke det gamle UFS filsystemet til å boote fra. 9194482[/snapback] Hva jeg booter fra er da rimelig irrelevant, det er lagringsdiskene jeg vil ha ZFS på (selv om det ikke kan skade å kjøre ZFS over hele linjen). 9194531[/snapback] Jeg mener å huske at jeg leste noe om at det i Solaris 10 ikke ville være mulig å ha ZFS på oppstartsdisken, kun på de resterende, men jeg husker ikke når og hvor. EDIT: Skrivefeil 9199422[/snapback] Jeg VET at det enda ikke finnes støtte for å boote fra ZFS, og jeg VET at det er noe de jobber med. Det jeg IKKE vet er om det finnes en åpen/fri/gratis versjon av Solaris som har ZFS, eller om bare offisiell Solaris 10 har det. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg VET at det enda ikke finnes støtte for å boote fra ZFS, og jeg VET at det er noe de jobber med. Det jeg IKKE vet er om det finnes en åpen/fri/gratis versjon av Solaris som har ZFS, eller om bare offisiell Solaris 10 har det. 9201123[/snapback] Vel, ifølge OpenSolaris.org har begge to støtte for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå