Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hva slags barbarer er det som har en diskettstasjon? :p

Jeg har det såklart, men kun 3 1/2". Ingen 5 1/4" i denne maskinen :(

 

Men det er vel egentlig ikke størrelsen som teller, men heller hvordan man bruker den :wee:

9167114[/snapback]

 

Jeg har ikke hatt diskettstasjon i noen av PCene mine siden 1999, har aldri hatt behov for det på disse 8 årene heller.

Tror jeg har en gammel en liggende nederst i en skuff et sted om behovet skulle melde seg, men er nok fare for at den forsvinner på dynga ved neste storrengjøring. :p

 

Forøvrig utrolig teit svar fra Gigabyte, det viser hvor lite linux blir tatt hensyn til, får bare håpe det blir bedre.

Lenke til kommentar

Er det noen partisjoneringsprogramer som anbefales mer en andre når det gjelder å endre størrelsen på NTFS partisjoner?

 

Har ikke lov å fjerne WinXP fra bærbaren pga. leiekontrakten på bærbar PC fra skolen, men det stod ikke noe om å ha to OS på PCen :whistle:

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Er det noen partisjoneringsprogramer som anbefales mer en andre når det gjelder å endre størrelsen på NTFS partisjoner?

 

Har ikke lov å fjerne WinXP fra bærbaren pga. leiekontrakten på bærbar PC fra skolen, men det stod ikke noe om å ha to OS på PCen :whistle:

9168193[/snapback]

Sørg for å gjøre en defragmentering av disken i windows. Kjør deretter feks ubuntu og start installeren. Når du kommer til partisjoneringa der, vil du få muligheten til å resize ntfs-disken og skape en tom partisjon som kan gjøres om till ext3. Du kan gjøre dette manuelt, eller la installasjonen gjøre det meste for deg; jeg har pleid å bare gjøre det med den manuelle partisjoneringa..

Lenke til kommentar
Sørg for å gjøre en defragmentering av disken i windows. Kjør deretter feks ubuntu og start installeren. Når du kommer til partisjoneringa der, vil du få muligheten til å resize ntfs-disken og skape en tom partisjon som kan gjøres om till ext3. Du kan gjøre dette manuelt, eller la installasjonen gjøre det meste for deg; jeg har pleid å bare gjøre det med den manuelle partisjoneringa..

9168298[/snapback]

Er ikke værre altså, det var bra :)

Men om jeg vil bruke en annen distro en Ubuntu, kan man da gjøre det samme med en Q/Gparted liveCD?

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

Det kan du gjøre ja, men husk å defragmentere disken først, samt ta backup av viktige filer. Både Suse og fedora sine installere kan i det minste endre partisjonstabellen. Usikker på om de kan resize partisjoner da, men det skulle du jo bruke gparted til, som du sa :)

Lenke til kommentar
Jeg har helt gitt opp trådløst nettverk, og bruker nå kabel. Langt mindre knussel. Hadde et fra Ralink som faktisk lager Linux-drivere, men USB-dongelen gikk langt over streken i Feisty. Etter installasjon hadde jeg overdreven repeat på tastaturet, slik at jeg skrev slllliiiiikkkk, samt noen rare problemer med Gnome som ikke kan beskrives. Brukte lang tid på å finne ut hvor det kom fra. Når jeg så dro ut det USB-dongelen, forsvant problemene. I Edgy fungerte det bra.

 

Har også hatt et fra Marvell og en Prism USB-dongle fra 3com, som jeg måtte bruke ndiswrapper på. Liker ikke å bruke ndiswrapper, og Marvell-kortet er usedvanlig tregt i Linux. Det kortet jeg har hatt som faktisk har fungert best er et PCMCIA-kort fra Broadcom.

9159075[/snapback]

 

Testet et Prism-basert SMC-kort i helgen. Det fungerte ut av boksen i Ubuntu. Første gang jeg har opplevd. :D

 

Søkte på ubuntuforumes og fant løsningen(fantastisk forum); Se denne, det er vist mange andre som har oppdaget dette. Se svaret de får fra Gigabyte(ikke holdbart emm.). Nå fungerer HK supert med Linux - men hadde jeg vist dette ville jeg valgt noe annet!

9167319[/snapback]

 

:omg:

 

De fortjener litt spamming. Det skal ikke så mye til for å tilfredsstille Linux-kundene også, bare å legge ved et tar.gz-alternativ i tillegg til exe (siden absolutt må ha det pakkeformatet). Jeg valgte Asus sist jeg kjøpte HK, men vurderte Gigabyte. De skal ikke vurderes igjen.

Lenke til kommentar
Apropos, postet nettopp en "idé" på Dell Ideastorm om Ubuntu på 12". Stem i vei! :)

8753123[/snapback]

 

Idéen min har nådd førstesiden på Dell Ideastorm faktisk, og er nå "under review". Det hadde jeg ikke trodd. :)

9173721[/snapback]

 

Gratulerer. :)

Håper Dell etterhvert utvider tilbudet til samtlige maskiner, men det kan sikkert ta litt tid pga. hardware etc.

 

Ble forøvrig litt sliten av å lese kommentarene på den saken.. hva er det med folk som må kaste seg inn å flame på alt. :nei:

Lenke til kommentar

Jeg var fristet til å svare benjesuit, men det var ikke vits i. Han har ingen argumenter annet enn: "Linux zealots er teite og det er ingen 'Windows-tax'". Jeg er litt usikker på hvordan han klarer det regnestykket når det ikke går an å kjøpe en uten Windows.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ingen nyhet, men til min store overraskelse så har mye skjedd på et par måneder. Driveren til Syntek DC-1125-baserte "webkamera" har kommet i versjon 1.0, noe jeg har ventet på siden nyttår.

 

Jeg har en bærbar Asus A6Ja med et slikt innebygget "cam", og driveren ser "lovende" ut. Det vil si at mine kort 10-minutters tester ikke har avdekket noen andre bugs enn at man er nødt til å endre på lysstyrken før f.eks camorama eller ekiga viser bilder fra kameraet. Kanskje er det også noe galt med fargene også...

 

Til tross for advarsler om at modulen kan kræsje maskinen osv, så forårsaket hverken syntek- eller vl4-modulen kernel panic eller kernel oops.

 

Dette er helt klart "gamle nyheter", men jeg vet at Linux-støtte for dette kameraet har vært etterpurt på dette forumet.

 

Forøvrig vil jeg benytte anledningen til å gi ATi/AMD nok et sleivspark: fglrx-driveren er fortsatt like ræva som den var for halvannet år siden. Selv om Phoronix har skrevet et par artikler for å gi ATi/AMD-sympati ved å vise til utviklingsprosessen og størrelsesøkningen til fglrx-modulen, så er dette like fullt noe som er helt irrelevant for sluttbruker. Det sluttbruker opplever er at nesten ingen nye funksjoner er lagt til, ytelsen er dårlig og stabiliteten likeså.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en rask liten ting, har installert Ubuntu på en PC jeg har ståendes her, og lot den partisjonere som den ville.

Nå i dag har jeg installert noen ekstraprogrammer, men det virker som om PC'en har låst seg under installasjonen av disse. Når jeg ser på harddiskbruk, har den brukt opp hele / partisjonen, og jeg tror det er grunnen til at den ikke går lenger..

Noen løsning?

Lenke til kommentar

Hmm, virker ikke som om det var problemet... Hele disken var satt til en partisjon ifølge GParted.. Hva kan være grunnen til at det virket som om disken var full da? I gparted står det /dev/hda1 som partisjonen med hele disken på... I tillegg er det en liten SWAPpartisjon på 1.35 GB.

Noen spesiell grunn til at programmet låser seg da? Eller at det inne i ubuntu stod at / var på 1,9 Gb og det var brukt opp? Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...