Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når dere snakker om kablet nettverkskort og slikt føler jeg meg litt satt til side ettersom jeg bare har levd tråløst med ubuntu ett år. Jeg hadde den oppfatningen at omtrent 99% av alle kablet nettverkskort var støttet i linux kjernen. Er det mye feil i dette?

Lenge leve tråløst!!

Lenke til kommentar

Jeg har to maskiner på et wlan nettverk med kapasitet på 54mbit/s. Den ene maskina kjører Windows XP Pro og den andre kubuntu feisty. Hva er den kjappeste måten/protokollen/programmene for å overføre video fra den ene til den andre (begge veier, men ikke samtidig)?

Helst ei løsning der jeg ikke behøver å laste ned hele filmene før jeg spiller av de. Altså en form for streaming.

Lenke til kommentar
Når dere snakker om kablet nettverkskort og slikt føler jeg meg litt satt til side ettersom jeg bare har levd tråløst med ubuntu ett år. Jeg hadde den oppfatningen at omtrent 99% av alle kablet nettverkskort var støttet i linux kjernen. Er det mye feil i dette?

Lenge leve tråløst!!

9156884[/snapback]

Det er ikke alle kort som har like gode fungerende drivere i GNU/Linux. Men jeg skal innrømme at jeg skal kalle et nettverkskort "kompatibelt", så må det fungere fullt ut i FreeBSD/OpenBSD og Solaris 10. Dette fordi disse operativsystemene kan være særere på maskinvare enn hva som er tilfelle med GNU/Linux. Har sett flere eksempler på at kontrollere fra Realtek på et tidspunkt ikke er støttet i f.eks. FreeBSD. Dette gjelder i hvert fall Marvell. Men har aldri hatt noe problem med kort fra Intel eller Broadcom.

Lenke til kommentar
Jeg har to maskiner på et wlan nettverk med kapasitet på 54mbit/s. Den ene maskina kjører Windows XP Pro og den andre kubuntu feisty. Hva er den kjappeste måten/protokollen/programmene for å overføre video fra den ene til den andre (begge veier, men ikke samtidig)?

Helst ei løsning der jeg ikke behøver å laste ned hele filmene før jeg spiller av de. Altså en form for streaming.

9157241[/snapback]

Tja... Jeg har mythtv kjørende på hovedmaskina mi, som har TV-kort. Da kan jeg se tv (live) eller opptak hvorsomhelst i hele huset vha. 54 mbit WLAN

Lenke til kommentar

Kablet nettverk er stort sett plug&play, og generelt greiere enn trådløst. Det gjelder forsåvidt i Windows også. Mer styr med drivere, firmware og konfigurering når man har trådløst.

På de aller fleste maskiner jeg har kjørt linux på, har nettverket funka utmerket out of the box, og det inkluderer mange kontrollere fra Intel, 3com, Realtek, SMC osv.

Bare en sjelden gang har jeg støtt på problemer, bl.a. en PC jeg bruker nå som har onboard Marvell (gigabit). Men jeg vet ikke helt hvem som har skylda, er ikke sikkert bare Marvell/Syskonnect, men også Asus som har kødda det til litt. De gir i hvertfall ut frie drivere til linux, som kan kompileres og funker fint til slutt. Men en eller annen hos Syskonnect kunne trengt et tupp i rassen, for installasjonen er ikke god. Jeg måtte tukle med Makefila til kernel-source og rekompilere kjernen for å i det hele tatt få kompilert den hersens Marvell-drivern.

EDIT: Jeg skal prøve å få somla meg til å sende dem en mail om det.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Kablet nettverk er stort sett plug&play, og generelt greiere enn trådløst. Det gjelder forsåvidt i Windows også. Mer styr med drivere, firmware og konfigurering når man har trådløst.

9158072[/snapback]

Jeg har helt gitt opp trådløst nettverk, og bruker nå kabel. Langt mindre knussel. Hadde et fra Ralink som faktisk lager Linux-drivere, men USB-dongelen gikk langt over streken i Feisty. Etter installasjon hadde jeg overdreven repeat på tastaturet, slik at jeg skrev slllliiiiikkkk, samt noen rare problemer med Gnome som ikke kan beskrives. Brukte lang tid på å finne ut hvor det kom fra. Når jeg så dro ut det USB-dongelen, forsvant problemene. I Edgy fungerte det bra.

Har også hatt et fra Marvell og en Prism USB-dongle fra 3com, som jeg måtte bruke ndiswrapper på. Liker ikke å bruke ndiswrapper, og Marvell-kortet er usedvanlig tregt i Linux. Det kortet jeg har hatt som faktisk har fungert best er et PCMCIA-kort fra Broadcom.

På de aller fleste maskiner jeg har kjørt linux på, har nettverket funka utmerket out of the box, og det inkluderer mange kontrollere fra Intel, 3com, Realtek, SMC osv.

9158072[/snapback]

Har et Atheros-nettverkskort på hovedkortet mitt, og det funket ikke out of the box i Ubuntu Edgy. Driverne lå dog på CD'en som fulgte med, men den måtte kompileres selv. Men i Ubuntu Feisty fungerer nettverkskortet nå out of the box. :)

Lenke til kommentar

Foreldrene mine får min gamle laptop (Latitude D600) i og med at jeg får ny fra jobben. På den har jeg kastet ut Windows og installert Ubuntu 7.04. I tillegg til at foreldrene mine lærer litt GNU/Linux får jeg ryddet opp i all dritten som har ligget der. Den fungerer kjempebra i GNU/Linux, det meste i laptopen er støttet. Trådløs-kortet er et Intel Wireless 2200BG, og det fungerer kjempefint mot det trådløse nettverket, som selvfølgelig er beskyttet med WPA2. Og når det kommer til kablet nettverk: Det sitter en Broadcom Gbps-kontroller i maskinen, og den har alltid fungert, både i GNU/Linux og i FreeBSD (OS jeg har testet på den maskinen).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ser ut som at jeg må bli flinkere med å finne Linux vennlig hardware...

Kjøpte meg en slik pulsklokke til trening. Det ble opplyst at det fulgte med programmer for windows, men også at man alternativt kunne bruke en webbasert løsning(for opplasting av data fra klokken). Flott tenkte jeg – webbasert er jo OS uavhengig. Men så viste det seg at for å bruke denne måtte jeg laste ned et kommunikasjonsprogram som... bare fungerer med windows...

Så kjøpte jeg meg et nytt hovedkort. HK fungerer helt utmerket med Linux, og det har egenskaper som er flott mht. dualboot. Informasjonen om kortet forteller at man får programmer for windows for overklokking, raid, biosoppdateringer osv. Men samtidig står der at alt kan gjøres direkte i bios, mao. OS uavhengig slik jeg tolket det. Langt på vei forstod jeg det riktig – med unntak av oppdatering... Filen man kan laste ned for å legge på en usb penn/diskett er nemlig i *.exe format(selvutpakkende fil?). Dette kan jo ikke gjøres på Linux. Faen!

Ikke noe krise i og med at jeg kjører dualboot – men jeg forsøker å løsrive meg helt fra behovet for windos os – men ikke så lett..

Lenke til kommentar

Angående BIOS-oppdateringer: Selv om det er en .exe fil så er det mest sannsynlig en zip-fil som er gjort self-executable (for Windows-newbies som ikke har noe zip-program inne - som om de noen gang vil oppdatere BIOS anyway :p )

I hvertfall bør du kunne pakke den ut akkurat som en vanlig .zip fil

Selve BIOSen kan ofte oppdateres under boot ved å trykke på en F-tast eller noe, hvis du har BIOSen på en diskett.

Evt. så kan du bruke en simpel DOS bootdisk.

Så du trenger hvertfall ikke Windows for å flashe. Jeg vil faktisk anbefale å IKKE flashe BIOS inne fra Windows, for hvis maskinen tryner under flashinga kan man få problemer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Selve BIOSen kan ofte oppdateres under boot ved å trykke på en F-tast eller noe, hvis du har BIOSen på en diskett.

9166941[/snapback]

Men hva slags barbarer er det som har en diskettstasjon? :p

Dette fikk meg til å tenke på hvordan jeg skulle kunne ordne en evt. BIOS-oppgradering, da jeg har en Dell Laptop med linux på, men det ser ut som Dell har en løsning på dette. Kanskje ikke så rart mtp. linux-satsningen deres.

Lenke til kommentar
Men hva slags barbarer er det som har en diskettstasjon? :p

Jeg har det såklart, men kun 3 1/2". Ingen 5 1/4" i denne maskinen :(

Men det er vel egentlig ikke størrelsen som teller, men heller hvordan man bruker den :wee:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Diskettstasjon har jeg ikke, men HK har støtte for lesing av USB penn – så det er ikke noe problem. I biosen kan jeg da flashe den med en slik. Lastet ned oppdateringen, men file roller kunne ikke åpne den.

Skal søke og se om det finnes en måte å pakke den ut på _i Linux_ – takk for tipset, hadde vært kult hvis det gikk:-) (fatter ikke at de velger exe formatet). Ellers enig i at man ikke bør styre med slikt i windows(eller i hvilken som helst os vil jeg tro).

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Ellers enig i at man ikke bør styre med slikt i windows(eller i hvilken som helst os vil jeg tro).

9167226[/snapback]

Opplevde nettopp at en WinXP-maskin reboota momentant når man dobbelklikket på "My network places". Dette er et OS fra 2001 som har blitt bugfixa helt siden, og likevel... :no:

Absolutt tryggest å flashe fra DOS eller direkte inne fra BIOS hvis ditt HK har den muligheten.

Lenke til kommentar

Søkte på ubuntuforumes og fant løsningen(fantastisk forum); Se denne, det er vist mange andre som har oppdaget dette. Se svaret de får fra Gigabyte(ikke holdbart emm.). Nå fungerer HK supert med Linux - men hadde jeg vist dette ville jeg valgt noe annet!

Endret filendelsen til .zip men det endret ikke på noe for file roller. Men i tråden jeg linker til så forklares det hvordan man går frem. Flott!

Endret;

Lite spørsmål til; mitt HK har støtte for hardware raid. Jeg har lest litt på wikipedia om raid(siden jeg kan lite om det) - vet dere om det er mye å hente på oppstartstid for OS og programmer med å kjøre to disker i raid slik at båndbredden økes?

Må bare kommentere en ting til; Jeg har root på egen partisjon, og home på en annen. Reinstallerte Ubuntu for å oppdage at alt var som før(-de programmer jeg hadde installert selv). Synes det var supert - slipper masse arbeid. Nå forstår jeg at det er lite poeng i Linux å lage imgage fil av OSet(selve installasjonen går jo like fort som å legge inn windows via image fil). Forøvrig var reinstallasjon egentlig bortkastet, ettersom alt fungerte når jeg bootet maskinen opp med Ubuntu - tross av ny cpu og HK. De manglende programmene mine installerte jeg via Synaptic, jeg tok alle på en gang; den tok over 200 pakker helt problemfritt(lastet ned med 1,7 mb). Alt i alt ble jeg nok en gang imponert over Linux.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Søkte på ubuntuforumes og fant løsningen(fantastisk forum); Se denne, det er vist mange andre som har oppdaget dette. Se svaret de får fra Gigabyte(ikke holdbart emm.). Nå fungerer HK supert med Linux - men hadde jeg vist dette ville jeg valgt noe annet!

Forklaringen til Gigabyte er helt på tryne ja!

De pakker som .exe fil for å unngå trøbbel med antivirus-programmer. Way to go!!

Å lage self-extracting archives er generelt en dårlig idé blant annet fordi man unødvendig utsetter seg for virus, siden man må kjøre et program fra ymse kilder fremfor å bare unzippe.

I tillegg har Windows faktisk hatt innebygd støtte for ZIP i mange år (hvertfall siden WinXP).

Lenke til kommentar

Forklaringen til Gigabyte er helt på tryne ja!

De pakker som .exe fil for å unngå trøbbel med antivirus-programmer. Way to go!!

Å lage self-extracting archives er generelt en dårlig idé blant annet fordi man unødvendig utsetter seg for virus, siden man må kjøre et program fra ymse kilder fremfor å bare unzippe.

I tillegg har Windows faktisk hatt innebygd støtte for ZIP i mange år (hvertfall siden WinXP).

9167359[/snapback]

For ikke å snakke om at 7Zip er åpen kildekode og 100% gratis, de kunne bare linket til den... Håpløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...