Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Ellers så håper jeg Dell snart legger til Ubuntu som OS-valg på de vanlige sidene sine og ikke gjemmer de bort på "spesialsider".

9151993[/snapback]

Det er ikke umulig at det skjer. Dell mener at Linux-satsingen i USA har gått over all forventning og regner det nå som en suksess. Vi vil nok komme dit om en stund, men ikke helt enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oioi. Dell begynner å se seg lei på manglende Linux-støtte fra flere selskap. De gir ATI og Broadcom et spark i siden for dårlige Linux-drivere fra ATI, og dårlig/manglende WLAN-støtte i GNU/Linux fra Broadcom. De vil ikke bruke grafikk fra ATI (og sannsynligvis ikke Broadcom på WLAN) på Linux-maskiner før dette bedrer seg. Ser ut som at Dell er blitt et av selskapene som pusher på for GNU/Linux og åpen kildekode. Dermed entrer de det gode selskap sammen med Sun og IBM. Moro.

Edit: men på kablet nettverk er Broadcom sammen med Intel best i klassen på plattformstøtte og kvalitet på nettverkskontrollerne.

9151139[/snapback]

nå mener jeg bestemt at 3com og Realtek er bedre en broadcom

Lenke til kommentar

9152223[/snapback]

Ikke på kablet nettverk. 3Com lager ikke nettverkskort lenger, og Realtek har ikke samme plattformstøtte som Broadcom. De to beste på kablet nettverk er ganske enkelt Intel og Broadcom. Kontrollerne holder høy kvalitet, høyere enn hva som er tilfelle for Realtek. Og nettverkskontrollerne fra Intel og Broadcom kan brukes i nær sagt alle OS.

Lenke til kommentar

9152223[/snapback]

3Com lager ikke nettverkskort lenger

Kilde?

Ellers er eg einig i at Broadcom har utruleg bra støtte. Har satt opp uante mengder med maskiner med nettverkskort frå dei, og aldri har eg støtt på problemer. Einaste som har betre støtte, er som sagt Intel.

Lenke til kommentar

9152223[/snapback]

3Com lager ikke nettverkskort lenger

Kilde?

Ellers er eg einig i at Broadcom har utruleg bra støtte. Har satt opp uante mengder med maskiner med nettverkskort frå dei, og aldri har eg støtt på problemer. Einaste som har betre støtte, er som sagt Intel.

9152586[/snapback]

Har en laptop her med broadcom chipset på trådløst kort, jeg måtte bruke ndiswrapper fordi linux drivern var elendig, dette sier flere til meg at de er enig, så om jeg tørr spørre hvor er den "utruleg" gode støtten?

http://linux-wless.passys.nl/query_chipset...hipset=Broadcom

Atheros har nok bedre støtte enn broadcom igjen:

http://linux-wless.passys.nl/query_chipset...chipset=Atheros

Har du noen gang prøvd kort som bruker madwifi drivern?

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

roberth1990: Du må følge bedre med i timen, de snakker ikke om trådløst nettverk, bare kabel. Jeg er fremdeles ikke helt enig i at broadcomkortene er så godt støttet, jeg hadde et med b44-chipset som nektet å ta imot dhcp. Det fungerte i Windows, og det fungerte med statisk IP i Linux, det ville bare med dhcp i Linux.

Lenke til kommentar
Jeg er fremdeles ikke helt enig i at broadcomkortene er så godt støttet, jeg hadde et med b44-chipset som nektet å ta imot dhcp. Det fungerte i Windows, og det fungerte med statisk IP i Linux, det ville bare med dhcp i Linux.

9153044[/snapback]

Hugsar du kva distro/kjerne du nytta? Meinar på eg har satt opp kort med b44-chipset før uten problemer.

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg de fleste kablede nettverskort dere har nevnt har god støtte, og funker bra out of the box: Intel, 3com, Realtek og Broadcom.

Derimot har jeg opp igjennom tida måtte knote litt, patche og rekompilere drivere til chips fra f.eks.: SIS og Marvell. Episoden med SIS er riktignok mange år siden, da sis900 var ny.

Marvell er fortsatt litt herk, drivern som følger med kernelen oppleves som buggy på mange maskiner (klikker under tung nettverkslast), og Marvell sin egen driver (sk98lin) er stor og grisete, og må kompileres selv.

(sikkert andre jeg ikke kommer på i farta også ;) )

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hugsar du kva distro/kjerne du nytta? Meinar på eg har satt opp kort med b44-chipset før uten problemer.

9153084[/snapback]

Nå begynner dette å bli en god stund siden da, jeg burde kanskje nevnt det :p

Distroen jeg brukte var Gentoo, og det var vel 2.6.13 eller 2.6.14 som var det nyeste nye da. Hvis det ikke var enda tidligere.

EDIT: Og ja, det var vanillia-sources jeg emerget, og ikke den gentoo-patchede kjernen.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar
Personlig syns jeg de fleste kablede nettverskort dere har nevnt har god støtte, og funker bra out of the box: Intel, 3com, Realtek og Broadcom.

9153349[/snapback]

På kablet nettverk er 3Com ute av bildet. Man får sikkert kjøpt 3Com nettverkskort enda, men disse er nok overliggere. Det har ikke kommet ut nye 3Com kort på flere år. Realtek har jeg hatt trøbbel med hva angår kvalitet. Da står jeg igjen med Intel og Broadcom. 3Com har også brukt brikker fra Broadcom. Et 3Com kort jeg har står det Broadcom på selve brikken.

Edit:

@roberth1990: Les den første posten jeg skrev om Dell, som krever bedre Linux-støtte. Den handler også om Broadcom og dårlig WLAN-støtte i GNU/Linux.

Edit edit: bare for å fjerne siste tvil av banen, selv om jeg har sagt det tidligere: Ja, 3Com lager fortsatt wifi-kort. Men av det jeg har sett på produktfronten har 3Com så å si sluttet med nettverkskort for kablet nettverk, så de regner jeg ikke som aktuelle lenger.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jøss, glimrende av Dell dette her. De sparker nok i siden en million ganger hardere enn en vanlig Linuxbruker ville klart med en epost som etterlyser drivere. Jeg purret på Canon senest i går for manglende linux-driver til en Canon Pixma iP5200R. Jeg vil fortsette å spamme kundeservice med forespørsler om den ikke dukker opp, noe jeg ikke regner med den gjør.

9151993[/snapback]

Jeg må jammen gjøre det litt mer jeg også. Har en stor liste med hardware jeg kan klage på. :) Sendte nylig en mail til Razer da musa døde etter å ha installert driverne i Windows Vista (??), der jeg nevnte jeg brukte Ubuntu. Kan sende en oppfølger og ettersøke Linux-drivere (når jeg får ny mus).

Det er ikke umulig at det skjer. Dell mener at Linux-satsingen i USA har gått over all forventning og regner det nå som en suksess. Vi vil nok komme dit om en stund, men ikke helt enda.

9152085[/snapback]

Lurer svært på hvor bra salget egentlig har gått. Er noen tall utgitt? Er dette en trend som vil fortsette tror dere, eller vil salget minke når Linux-brukerne er mettet på nye PC'er?

Lenke til kommentar
Lurer svært på hvor bra salget egentlig har gått. Er noen tall utgitt? Er dette en trend som vil fortsette tror dere, eller vil salget minke når Linux-brukerne er mettet på nye PC'er?

9154375[/snapback]

Ikke vet jeg. Men når Dell vil utvide Linux-satsingen til å også gjelde Europa tyder det på at dette må være lønnsomt for Dell.

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp byttet til Ubuntu etter lang tid med XP, så er litt noob.

Jeg har tv'n koblet opp mot datan gjennom TV out porten.

Bruker å se filmer og serier på tvn.  I xp funket dette fint men hvordan får jeg til dette i Ubuntu?

Instalerte Nvidia TV Out elns men fikk ikke dette til å fungere.

Har et Nvida kort og bruker Ubuntu Feisty Fawn 7.04

9148816[/snapback]

Åpne programmet 'nvidia-settings' (terminal: nvidia-settings)

Under 'X Server Display Configuration' kan du detektere skjermar/tvar og gjere dei nødvendige justeringane.

Prøvde det akkurat no for første gong på min laptop. Fungerte perfekt.

9149628[/snapback]

jeg gjorde som du sa men jeg får ikke opp noe som heter 'X Server Display Configuration'.

Fikk bare opp 'Nvidia-settings configurations'

jeg fikk masse errors når jeg åpnet 'nvidia-settings'

gaut@gaut-desktop:~$ nvidia-settings

ERROR: NV-CONTROL extension not found on this Display.

ERROR: Unable to determine number of NVIDIA GPUs on ':0.0'.

ERROR: Unable to determine number of NVIDIA Frame Lock Devices on ':0.0'.

ERROR: Unable to determine number of NVIDIA VCSCs on ':0.0'.

Hva gjør jeg nå? installere noen nvidia drivere?

takk for hjelp

Lenke til kommentar
Parse error: syntax error, unexpected T_ELSE in /usr/share/torrentflux/www/metaInfo.php on line 252

Noen som har noen forslag på hvorfor jeg får den når jeg prøver å starte en torrent i torrentflux?

9155915[/snapback]

Jepp.

metaInfo.php inneholder en parse-error på linje 252.

D'oh!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...