Sokkalf™ Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Støtter likevel stigfjel på ZFS's genialitet. Om man f.eks skal sette opp et raid som stripes over 5 disker med ZFS, så er det snakk om en enkel kommando, og når det er gjort, trenger du ikke tenke på mounting engang. Når jeg testet ZFS brukte jeg faktisk en halvtime på å finne ut hva diskdevicen jeg skulle bruke het i Solaris Å sette opp ZFS-poolen tok til sammenligning ca. 20 sekunder. Det som egentlig imponerer meg mest med ZFS er at maskinen ikke bruker tid på initialisering av filsystemet, det hele går på noen millisekunder. Håper VIRKELIG vi får se ZFS mer tilgjengelig i fremtiden, f.eks som følge av en lisensendring fra Suns side. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Det er sant, og ZFS ser definitivt fancy ut. Administrasjon krever færre kommandoer som nevnt, siden det er en alt-i-ett-løsning. I motsetning til en "layered" løsning som man bruker i linux, med RAID, volume manager og et valgfritt filsystem på toppen. Hadde ZFS blitt porta til linux og i tillegg fått plass i mainline kernelen, så hadde det vært knall Men jeg er litt for glad i GNU/Linux til å bytte det ut med Solaris pga. ZFS. Så dermed blir det å "lide" seg gjennom LVM/EVMS enn så lenge Forøvrig er det ikke så vanskelig å sette opp heller, og om man må skrive én eller flere kommandoer har ikke nødvendigvis så mye å si for de fleste, om man da ikke skal endre på volumene sine dagen lang. En annen ting er at med Linux så kan man også kjøre rot-filsystemet på LVM/EVMS hvis man ønsker, noe som ikke var mulig med ZFS sist gang jeg sjekket. Endret 8. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Kan man utvide arrayet uten å resette det i noen av dem? 9021987[/snapback] Hva mener du med uten å resette? Mener du å kunne ekspandere et volum uten å unmounte det først, slik at filene er tilgjengelige uten noe avbrudd? Det kan la seg gjøre, men jeg tror filsystemet ext3 bare støtter offline resizing*. Dette er det "tryggeste" og vanligste filsystemet i linux idag. Isåfall må man unmounte filsystemet først. Andre filsystem som XFS, ReiserFS og JFS støtter online resizing, men XFS og JFS kan bare ekspanderes og ikke krympes, hvis dette noen gang skulle være nødvendig. Som alle sikkert skjønner, er krymping av filsystem uansett en mye mer omfattende og tidkrevende prosess enn å øke størrelsen, fordi det krever reallokkering av alle filer som befinner seg utenfor den nye grensen for filsystemet. Så forhåpentligvis trenger man bare å øke størrelsene på volum etter hvert som tida går, og ikke gå den andre veien * Vet det fantes en kernel-patch for online resizing av ext2/3 - har dette blitt inkludert som standard i linux-kernelen? Endret 8. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Er det nokon grunn til å velge Nvidia skjermkort framfor intel sine?Er ikkje Intel sine drivera veldig bra no? 9022881[/snapback] Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Er det nokon grunn til å velge Nvidia skjermkort framfor intel sine?Er ikkje Intel sine drivera veldig bra no? 9022881[/snapback] 9027900[/snapback] Mine erfaringer er at Intel fungerer best, er enklest og mest stabilt. Noe som er naturlig, siden man kan få full ytelse med frie drivere. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Kjem litt an på kva distro du vil bruke. Så i dokumentasjonen til den du vil ha. T.d. fedora innstalerers på lvm2 som standard.For lvm2 i archlinux: http://wiki.archlinux.org/index.php/LVM2 9026402[/snapback] Jeg kommer til å kjøre Ubuntu. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg kommer til å kjøre Ubuntu. 9028014[/snapback] Søk på wikien til ubuntu, er heilt sikkart eit opsett der. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Den letteste måten å få LVM i Ubuntu er nok å bruke alternativ cd'en til installasjon. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Hvilke filer herfra trenger jeg for å kjøre Damn Smål Linux fra CD og minnepenn? Edit: Jeg fant 'dsl-3.4.iso' DistroWatch, hva kan den brukes til? Edit2: Trenger jeg bootloader-iso? Endret 8. juli 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Minus Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Nå har jeg min første Linux-maskin. Valget falt på Ubuntu-distroen. Kjempeartig, installasjonen var lett og det hele virker egentlig ganske oversiktelig. Morsomt dette, gleder meg til i morgen for da skal jeg utforske enda mer.file:///usr/share/ubuntu-artwork/home/index.html Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) En annen ting er at med Linux så kan man også kjøre rot-filsystemet på LVM/EVMS hvis man ønsker, noe som ikke var mulig med ZFS sist gang jeg sjekket. 9027514[/snapback] Joda, nå er det mulig å boote fra et ZFS filsystem. Dette er riktignok enda på utviklingsstadiet, men dette jobbes det med. Vil tippe at dette snart finner veien også til produksjons-utgaven av Solaris, Solaris 10. Og da er det farvel til UFS. Endret 9. juli 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 endrebjorsvik: Den embedded-utgaven er ferdiginstallert kan du si, alt er pakket ut. Kopier innholdet over på en bootable-minnepinn, og du kan starte systemet. Er poenget å kjøre install fra minnepenn kopierer du bare innholdet direkte fra isoen over på minnepennen. Lenke til kommentar
huf Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Korleis strupe behovet for sudo-pw i ubuntu? Forferdeleg irriterande å måtte skrive inn pw for kvar gong ein skal bruke synaptic for eks. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Korleis strupe behovet for sudo-pw i ubuntu? Forferdeleg irriterande å måtte skrive inn pw for kvar gong ein skal bruke synaptic for eks. 9036707[/snapback] $ sudo visudo Og legg till t.d. brukar ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL Eventuelt så kan du ha passordfri sudo på berre enkelte program, vist du ønsker det. Sjå man sudoers (eller google) for meire informasjon Endret 9. juli 2007 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Og der var Linux 2.6.22 ute. Linus' mail til Linux Kernel Mailing List 2.6.22 på kernelnewbies.org Endret 9. juli 2007 av olefiver Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Noen som installert Slackware 12 her? Jeg la det inn på en gammel PC for å teste, siden det er en stund siden sist jeg kjørte slack. Dessverre ble det en blandet opplevelse. PCen som har fungert ypperlig med andre distroer tidligere, "likte" visst ikke helt Slack 12. X.org kræsja ved jevne mellomrom, uten at jeg fant ut hvorfor. Dermed hang PCen Jeg la ikke inn noen proprietære drivere, og brukte bare den medfølgende frie ATI drivern. Og siden PCen er gammel ville jeg droppe GNOME/KDE, og la isteden inn XFCE som følger med Slack 12. Det så mildt sagt jævlig ut - virket som om ikke alt fulgte med i pakken. Blant annet manglet nesten alle ikoner, så alle menyer så fæle ut. Og standard themes som pleier å følge med XFCE ble visst heller ikke installert. Alt i alt skuffende siden XFCE tross alt er en av de få medfølgende WM/DM, og da burde det funka bra out of the box. Jeg har hatt et godt inntrykk av tidligere slackware-versjoner jeg har kjørt (bl.a. 8 og 10), men førsteinntrykket av 12.0 var ikke helt på topp Endret 9. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 bruker slackware 12 på laptop , aldri vært mer fornøyd med annen distro på laptop, sliter litt med wlan'et på den . maskinen det er snakk om er en Lenovo 3000 N100 med ipw3945 . har installert driver med ndiswrapper ( som jeg før har hatt bra erfaringer med ) men nå timer den ut etter 1 min hele tiden . noen som har noen ide om hva det kan være . Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 I følge kernelnewbies skal ipw3945 driveren støtte den nye wireless stacken i linux2.6.22. new wireless stack. Jeg har desverre ingen tips til intel3945 og ndiswrapper, men kanskje du får bedre ytelse ut av kortet med ipw3945 driveren og nye 2.6.22 kjerna....? Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 spørs om jeg får sette igang å kompilere , det ligger vel ikke ute noe ferdig bzimage noe sted . Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 bruker slackware 12 på laptop , aldri vært mer fornøyd med annen distro på laptop, sliter litt med wlan'et på den . maskinen det er snakk om er en Lenovo 3000 N100 med ipw3945 . har installert driver med ndiswrapper ( som jeg før har hatt bra erfaringer med ) men nå timer den ut etter 1 min hele tiden . noen som har noen ide om hva det kan være . 9040717[/snapback] kan kanskje legge til at jeg har internett så lenge jeg ikke åpner nettleser , men viss jeg åpner nettleser da timer det ut . kan pinge (f.eks vg.no så lenge jeg vill men så fort jeg åpner nettleser da skjærer det seg . noen som har noen ideer ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå